Top 10 van fouten op websites

Vorig artikel Volgend artikel
1182416019tien

Theo schrijft op Molblog: Altijd handig. Zoekmachinemarketingbureau Tribal genereert weer wat aandacht voor zichzelf en de lezers worden weer eens gewezen op hoe het ook al weer zou moeten.

Gebruiksvriendelijkheid is belangrijk voor sites, maar wordt dus kennelijk nogal eens vergeten. tribal heeft een lijst gemaakt met een tiental veelgemaakte fouten op websites.

Wat doen veel website-beheerders en -ontwikkelaars verkeerd?

· Contactgegevens ontbreken op de website. Tip: biedt bezoekers meerdere opties om in contact te komen met de organisatie. Verschillende mogelijkheden daarvoor zijn: ontwikkel een formulier met checkboxen, een formulier met een memoveld of een ‘bel mij terug’-formulier.

· Trage websites. De zapsnelheid van consumenten is bij iedereen bekend. Deze geldt ook voor zoekopdrach-ten in zoekmachines. Tip: zorg ervoor dat de website een hoge doorvoersnelheid heeft, want hoe sneller de site hoe beter deze geïndexeerd wordt.

· Homepage geeft niet binnen vijf seconden weer waar de site over gaat. Bezoekers lezen niet, maar zij scannen de website. Tip: werk met activerende koppen, bullets en beelden zodat bezoekers meteen kunnen le-zen waar de site over gaat. De bezoeker moet geprikkeld worden om verder te lezen.

· Afwijkend navigatiemenu. Bezoekers willen weten waar zij zich bevinden, vooral wanneer zij op een willekeu-rige pagina van een site terecht komen. Tip: zorg voor ‘broodkruimels’ middels een consistente hoofd- en sub-navigatie. Daarnaast moeten bezoekers eenvoudig kunnen terugkomen in een bovenliggend menu.

· Call-to-action punten (conversiepunten) ontbreken. Tip: formuleer duidelijke call-to-action punten zoals: infor-matie aanvragen, brochures downloaden, bestel nu, mail naar...enz.

· Call-to-action punten vallen buiten het venster. Tip: zorg ervoor dat deze punten opvallen, geef ze daarom een prominente plaats op de website.

· Conversiepunten die het e-mailprogramma van de bezoeker opstarten. Tip: werk met eenvoudige formulie-ren óp de website. Dit geldt ook voor de mogelijkheid tot mailen. Zorg voor een e-mailvenster op de website zelf.

· Slecht functionerende (bestel)formulieren. Tip: controleer regelmatig de werking en actualiteit van formulieren.

· Té klein lettertype. Tip: gebruik een duidelijk en leesbaar lettertype, ook als jongeren de doelgroep zijn.

· Ongewenste pop-ups. Tip: plaats geen ongewenste pop-ups op een website. Dit gaat irriteren bij bezoekers die daardoor een website sneller afsluiten. Met de technieken van tegenwoordig worden pop-ups toch meestal geblokkeerd.

Nou, doe er je voordeel mee...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies