De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Gisteravond een verhaal mogen houden bij de kersverse themagroep Webcommunicatie van de vereniging voor communicatie. Het was de aftrap, dus voorafgaand aan mijn verhaal mochten de dertig deelnemers aangeven wat nu de hot topics zijn waarmee de themagroep aan de slag moet. Een greep van de flipover: – Weblog, RSS en podcast – Webstatistieken: wat en hoe? – Web 2.0 – Veranderingen in beroep, werkveld en media door nieuwe media – Haat/liefde met nieuwe media – Hoe herken ik een hype? Bekende vragen… Het zijn dus net mensen, communicatieprofessionals. Voor mij een ideale gelegenheid voor een kleine standup enquête:
***Wie waren er? Bureau: 13 deelnemers Opdrachtgevers: 8 deelnemers
***Hoeveel werktijd besteedt men aan internet (incl. email)? 0-25%: 1 25-50%: 9 50-75%: 13 75%-100%: 3
***Hoe vaak Googlet men? Elke week: iedereen Elke dag: 12 Elk uur: 5 Elk kwartier: 1
***Wat gebeurt er na lancering van de nieuwe site? Niets: 2 Een feestje?: 5 We poetsen snel nog de foutjes weg: 10 Het project wordt overgedragen naar de beheersorganisatie: 5
***Hoe vaak rapporteert men webstatistieken? Welke statistiek?: 9 Elk jaar: 3 Elk kwartaal: 1 Elke maand: 7
***Aan wie rapporteert men de webstatistiek? Niemand: 4 Mijn baas (die het niet leest): 3 Mijn communicatiecollega’s (die het zelden lezen): 3 Mijn collega’s (die mij er zelf om vragen): 3
Het was dus een gemengd gezelschap. Van ervaren tot groen & nieuwsgierig. Ik heb wijze dingen gehoord (‘soms moet je het gewoon doen, en kijken wat er dan gebeurt op je site’) en naïeve (‘maar nieuwe media zijn toch sneller, waarom duurt het dan zo ouderwets lang om iets interactiefs te maken’). Onthutsend ook: volgens sommigen hebben communicatieprofs zich in de directiekamer laten aftroeven door jonge honden die géén verstand hebben van communicatie maar wél van de gimmicks & gadgets waar managers van onder de indruk raken.
Tja. Het is een heel eerlijke opmerking. Maar stilletjes voor mezelf dank ik dan “Eigen schuld dikke bult”. Misschien hebben veel comprofs gewoon niet doorgehad dat het web de communicatieverandering van de laatste 20 jaar is, en laten ze zich afbluffen bij hun experimenten door de ICT-politie (‘Nee dat kan niet. En, trouwens, het mag niet. Wij onderhouden het niet. Eh, we willen het niet’). En dan sta je langs de kant. Technische kennis van zaken: goed voor u.
Communicando’s zijn daarentegen echte alfa’s, echte mensenmensen. Vandaar ook dat bij de aftrap het invullen van één flipover met de ‘hot topics’ anderhalf uur duurde. Waarna ik de bekende sheets en gebruikersfilmpjes in een ruim halfuurtje erdoor mocht jagen.
En dan nog even dit. Van veel fusies is efficiency het oogmerk, maar kapitaalvernietiging het resultaat, zoals beursanalisten weten.
Ik werd uitgenodigd mijn presentatie te houden voor de vereniging Logeion. Logijwat? ‘Ja, we zijn gefuseerd: de Beroepsvereniging voor Communicatie en de Vereniging Voor Overheidscommunicatie heten nu samen Logeion.’ Gisteren legde een bestuurslid nog even uit dat marktonderzoek en een panel van experts tot dit besluit was gekomen. En dat Logeion oud-Grieks is voor ‘plaats van de spreker’. Pardon? Bij mij doet het vooral denken aan gefrustreerde gymnasiasten, geheel in lijn met het oude PR-imago van windhandel en gebakken lucht. Onuitsprekelijke naam ook, geen hond die het onthoudt.
Klaarblijkelijk zijn aan het opgegraven ‘naam panel’ de laatste 25 jaar voorbijgegaan: communicatie in twee-richtingen, geïntegreerde communicatie, communicatiekruispunt of zoals momenteel: vraaggerichte communicatie. Dus niet: de ZENDER centraal stellen.
De ondertitel van mijn verhaal gisteren luidde daarom: presentatie voor Veilig Verkeer Nederland. Na onzinnige jaren onder de naam 3VO bracht een nieuwe directeur daar eindelijk wijsheid terug.
Ik wens Logeion veel nieuwe wijsheid toe, en de oude naam.
Verder lezen over Google
Video10.04.2024
Dit is Google Vids – de nieuwe Workspace app
Search04.04.2024
Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI
Search07.03.2024
SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine
Coffee corner29.02.2024
Google komt met koddige schrikkeljaar-Doodle
Online22.02.2024
Google onthult na teasen nieuwe loginpagina: amper anders
Gadgets31.01.2024
Waarom een Fitbit gebruiken steeds onaantrekkelijker wordt
Mobile29.01.2024
De meest voorkomende reparaties aan een Google Pixel (en hoe je ze kunt voorkomen)
Online19.01.2024
Op deze website spenderen mensen de meeste tijd
Verder lezen over RSS
Online10.01.2024
2024: Zijn RSS-feeds terug van weggeweest?
Media29.03.2013
Netvibes als vervanger iGoogle en Google Reader
Online17.03.2013
Feedly profiteert van het verdwijnen van Google Reader
Technology16.03.2013
Ook Google’s RSS Subscription Browser extensie verdwijnt
Technology14.03.2013
Alternatieven voor Google Reader
Technology14.03.2013
Google stopt met Google Reader
Media16.01.2013
De website van Aaron Swartz leeft nog
Online27.03.2010
Twitterfeed of toch Dlvr.it ?
Verder lezen over Weblog
Online19.09.2023
WordPress maakt een grote sprong: linkt nu met Mastodon
But first, fediverse.Social Media02.05.2023
WordPress-gebruiker? Je kunt je posts niet meer tweeten
Search13.03.2023
Zo maak je een succesvolle SEO-proof contentstrategie in 2023
Online01.06.2021
Wix lanceert tool om het web voor iedereen toegankelijk te maken
Search24.09.2020
Core Web Vitals update: dit moet je weten!
DC Business31.07.2020
Met deze basis marketingmiddelen scoor jij altijd!
Nieuws08.06.2020
Nederlandse lokale nieuwsorganisaties krijgen steun van Google’s noodfonds
DC Business10.01.2020