Online14.03.2013

Retailers kunnen Big Data niet langer negeren


Alle activiteiten die zijn gekoppeld aan de verschillende contactmomenten met de klant tijdens de customer journey – online, mobile, via social media en in de fysieke winkel – produceren een enorme stroom aan data (Big Data). Als voorbeeld, Adobe verwerkt en analyseert ieder kwartaal zo’n 1,7 biljoen transacties op basis van klantgegevens. De hoeveelheid beschikbare data is voor iedere onderneming verschillend, maar het staat vast dat de hoeveel data de komende jaren alleen maar gaat toenemen. Ondanks dat het verzamelen en analyseren van deze data voor retailers op het eerste gezicht wat beangstigend is, biedt het grote kansen. Op basis van deze inzichten kunnen beslissingen worden genomen die leiden tot een hogere omzet of verdere groei. Data moet hiervoor worden verzameld, geïntegreerd en vervolgens worden geanalyseerd.

Naast dat deze inzichten helpen om klanten beter te begrijpen en te identificeren, biedt het analyseren van data ook real-time inzicht in een campagne of strategie. Wat werkt en wat niet en op basis van deze gegevens kan er tijdig worden bijgestuurd om het gewenste resultaat te bereiken.

retailers-kunnen-big-data-niet-langer-ne.jpg
retailers-kunnen-big-data-niet-langer-ne.jpg

Redbox.com is de US marktleider op het gebied van film- en game-verhuur en maakt gebruik van verschillende mogelijkheden om de klant te kunnen herkennen en te voorzien van relevante content over de verschillende kanalen. Zowel bij online als offline (de kiosken) wordt gebruik gemaakt van de data om de behoefte van de klant te kunnen herkennen en af te kunnen stemmen op zijn of haar wensen. Redbox.com analyseert klantdata om voortdurend inzicht te krijgen in de klantbehoeften en de effectiviteit van campagnes. Daarnaast wordt de data gebruikt om productpromotie te baseren op reële verwachtingen en feiten. Tot slot was het optimaliseren van de klantinteractie via alle communicatiekanalen een belangrijke doelstelling. Door het beter benutten van data is Redbox.com in staat om kansen te ontdekken die zij nog niet eerder heeft benut. Hiermee hebben zij de online omzet aanzienlijk verhoogd. Een groot voordeel van de data-gedreven benadering is voor Redbox.com dat marketingcampagnes en projecten nu volledig meetbaar zijn en er actie kan worden ondernomen als zich een kans voordoet.       

Met de juiste tools en infrastructuur is het dus mogelijk om nieuwe kansen te identificeren en activiteiten meetbaar te maken. Er kan allereerst worden bepaald of een klant nieuw of terugkerend is, wat de activiteiten waren van deze klant tijdens eerdere bezoeken van de website, in welke producten of diensten deze klant in het verleden interesse of geen interesse had, aan welke campagne hij is blootgesteld etc. Wanneer deze data op de juiste wijze wordt verzameld en gefilterd is het mogelijk om je effectief op een specifieke doelgroep te richten, zowel online als in de fysieke winkel. Het helpt ook bij het aandragen van de relevante producten, diensten en promotionele acties waardoor de conversie aanzienlijk kan worden verhoogd.

Het beheren van Big Data biedt ook real-time inzicht in een campagne of strategie; wat werkt wel en wat werkt niet, waarom was een actie succesvol of wat kan er worden gedaan om de kans op succes te vergroten. Retailers kunnen het zich niet permitteren om gegevens achteraf te analyseren en er pas na dagen of weken achter te komen dat een campagne niet gewerkt heeft. Zoals ook blijkt uit het voorbeeld van Redbox.com is de sleutel tot succes de mogelijkheid om te anticiperen in real-time, waarbij rekening wordt gehouden met veranderende klantwensen en voorkeuren, ongeacht het communicatiekanaal dat de klant gebruikt. 

Big Data is op dit moment een populair onderwerp, maar het nadeel is dat hierdoor ook veel onduidelijkheid ontstaat over wat Big Data is en hoe je dit kunt inzetten. Er is vooral veel discussie of de juiste definities worden gebruikt. Zeker voor het management kan het lastig zijn om te begrijpen wat de praktische voordelen zijn in relatie tot de complexiteit van Big Data. Hier komt bij dat er vaak wordt gedacht dat het analyseren van data het werk is van dure professionals/experts. Dankzij de beschikbaarheid van kosteneffectieve technologie, is real-time Big Data management eenvoudig in-house uit te voeren.

Retailers krijgen hiermee de beschikking over de tools om verschillende datastromen te verzamelen en te verwerken zodat het benodigde inzicht wordt verkregen om de juiste beslissingen te nemen op het gebied van marketing en sales.

Checklist big data: waar moet je beginnen?

1. Begin met de vragen, niet met de data…durf groot te denken!

2. Om de digitale consument te leren kennen, kun je het beste beginnen met het analyseren van de klantdata waar je al over beschikt.

3. Vergroot het inzicht gaandeweg door data toe te voegen; of het nu gaat over de klantgegevens of data over de effectiviteit van marketingcampagnes.

4. Maak gebruik van verschillende databronnen en zodra er geen datasilo’s meer zijn, kun je het beeld van de klant compleet maken met data over offline klantgedrag en processen.

5. Technologie die gebruikt wordt om marketingcampagnes te optimaliseren moet aanvullend zijn. Het is niet altijd nodig om bestaande tools te vervangen.

6. Zorg dat de inzichten die verkregen worden ook kunnen worden vertaald naar concrete acties. Dit is de enige manier om de ROI te verbeteren of de gewenste resultaten te behalen.

Deze blogpost is geschreven door Mark Hoebe, Solution Architect Adobe.

Verder lezen over Big Data

Nieuwe versie van de Technologie Kieswijzer staat online

Het zal niemand ontgaan dat we met zijn allen opnieuw naar de stembus moeten gaan. De vervroegde Tweede Kamerverkiezing vindt plaats op 22 november 2023. De laatste Tweede Kamerverkiezing vond plaats op 17 maart 2021. To...

Technology25.10.2023

Nieuwe versie van de Technologie Kieswijzer staat online

KNMI moderniseert datastrategie met AWS

Het KNMI heeft een nieuwe, moderne datastrategie geïmplementeerd met behulp van Amazon Web Services (AWS). Daarmee past het meteorologische instituut de mindset en processen van een datagedreven organisatie toe. Behalve...

Technology11.05.2023

KNMI moderniseert datastrategie met AWS

Voor betere detectie en classificatie van seismische activiteit
Wikidata bereikt grens van 100 miljoen data items

Wikipedia kennen we allemaal. Wikidata is wat minder bekend. Dit 'zusje' van Wikipedia heeft afgelopen week de mijlpaal van 100 miljoen items bereikt. Tien jaar geleden begon Wikidata als centrale opslagplaats voor gest...

Online21.10.2022

Wikidata bereikt grens van 100 miljoen data items

8 tweets om de Big Data Expo van 2023 vast in je agenda te zetten

De Big Data Expo is helaas afgelopen, maar je kunt nu alvast 13 en 14 september 2023 in je agenda noteren. Dan vindt in de Jaarbeurs namelijk de Big Data Expo 2023 plaats. Nieuwsgierig wat je daar zoal kunt verwachten? D...

Marketing20.09.2022

8 tweets om de Big Data Expo van 2023 vast in je agenda te zetten

​Big Data Expo: veelzijdig evenement dat iedereen aangaat

Of je nu een account neemt bij Adobe omdat je wil kunnen Photoshoppen of dat je je fulltime bezighoudt met de veiligheid van de data van duizenden klanten: data gaat iedereen aan. Dat is ook te merken tijdens de Big Data...

Technology14.09.2022

​Big Data Expo: veelzijdig evenement dat iedereen aangaat

​Volgende week: van Big Data naar Big Mac op de Big Data Expo

Volgende week woensdag en donderdag vindt de Big Data Expo samen. Alles wat je altijd al wilde weten over data, zoals het verwerken, beheren, maar vooral inzetten om belangrijke beslissingen te nemen in je bedrijf, vind...

Events09.09.2022

​Volgende week: van Big Data naar Big Mac op de Big Data Expo

​Drie keynote-sprekers die je moet zien op de Big Data Expo

De Big Data Expo komt er bijna aan en met 100 exposanten en 120 lezingen is er enorm veel te doen. Om je op weg te helpen, staan we stil bij drie keynote-sprekers die je zeker niet mag missen tijdens dit grote big data-e...

Marketing05.09.2022

​Drie keynote-sprekers die je moet zien op de Big Data Expo

​3 redenen om een bezoek te brengen aan de Big Data Expo

Over een paar weken is het zover, dan vindt de Big Data Expo plaats in de Jaarbeurs in Utrecht. Tijdens deze gratis toegankelijke Expo ontmoeten partijen op het gebied van data elkaar. Vraag en aanbod komen op 14 en 15 s...

Marketing23.08.2022

​3 redenen om een bezoek te brengen aan de Big Data Expo

Verder lezen over Retail

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Als winkel eigenaar ben je ongetwijfeld bekend met het belang van een efficiënt kassasysteem. In dit blog gaan we dieper in op waarom een goed kassasysteem essentieel is voor iedere winkel, en we belichten de voordelen...

DC Business22.02.2024

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

We willen er allemaal goed uitzien. Toch is dat niet altijd even gemakkelijk. Er zijn ongelooflijk veel kledingstijlen en velen van ons hebben geen idee wat nou het beste bij ze past. Bovendien is het misschien niet je g...

Lifestyle18.02.2024

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

De detailhandel bevindt zich op een kritiek punt waar consumenten een kloof ervaren tussen hun winkelverwachtingen en de werkelijkheid in winkels. Terwijl de retailsector blijft evolueren, staat de industrie voor uitdagi...

Marketing01.02.2024

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers

Voorafgaand aan NRF 2024, wereldwijd een van de grootste evenementen als het gaat om retail, onthulde Google Cloud alvast een aantal nieuwe AI- en generatieve AI-technologieën. Ontwikkeld om retailers te ondersteunen bi...

Online19.01.2024

Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

Chinese automerken, en dan met name merken die invetten op een volledig elektrische vloot, maken een opmars in Europa. ZEEKR is het volgende merk die de Europese markt gaat betreden. Dit wereldwijde merk voor elektrisch...

Marketing14.12.2023

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

aan Kalverstraat/Rokin
​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar

Shopware heeft Digital Sales Rooms, dit zijn digitale Sales-kamers die volgens het bedrijf een ideale samensmelting zijn voor e-commerce en sales. Dit is hoe deze digitale kamers in hun werk gaan en wat jij er met jouw b...

DC Business13.12.2023

​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar

Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen

Van 29 november tot en met 3 december kun je de Shared Shop op de Utrechtsestraat 50 in Amsterdam bezoeken. Deze shop speelt in op de groeiende vraag naar een blended winkelervaring: tegelijk zowel virtueel als fysiek sh...

Marketing30.11.2023

Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen

4 handige tips voor het opzetten van een webshop

Het opzetten van een webshop is een uitstekende manier om een breed scala aan klanten te bereiken. Of je nu een nieuwkomer bent in de e-commercewereld of je bestaande bedrijf online wilt uitbreiden, hier zijn vier handig...

Online17.08.2023

4 handige tips voor het opzetten van een webshop