PostNL sluit 156 servicewinkels in Albert Heijn-vestigingen

PostNL sluit 156 servicewinkels in Albert Heijn-vestigingen

Is dit dan het moment voor een nieuw PostNL experience store?

Vorig artikel Volgend artikel

Afgelopen week kondigden Albert Heijn en PostNL samen aan dat ze in 156 Albert Heijn winkels gaan stoppen met de PostNL-dienstverlening. Dit besluit is genomen op basis van een combinatie van factoren. Uiteraard zijn de hoge kosten een van de belangrijkste redenen geweest om te stoppen. PostNL wil zich meer focussen op pakketpunten, een service die is gericht op het versturen van pakketten. De PostNL dienstverlening verhuist naar andere locaties in de directe omgeving. De vraag is uiteraard wel of het netwerk van PostNL met bovenstaande besluit op peil blijft. Het scheelt toch weer 156 veelal centrale punten die PostNL gaat missen. Eerder dit jaar kondigde het postbedrijf aan dat ze ondernemers, waaronder veel supermarkten, een stuk minder gaan betalen voor de afhandeling van pakketjes. Volgens PostNL gaat het om een ‘marktconforme vergoeding’ maar hier denken de 2300 winkeliers om wie het gaat toch echt anders over. Ze gaan er naar eigen zeggen juist 30 tot 40 procent op achteruit.

Tegenstrijdigheid

Je zou zeggen dat het een traffic generator voor de supermarkt of detaillist kan zijn. Anderzijds kost het de supermarkt tijd en vooral veel ruimte om een dergelijk servicepunt in te richten. Zeker wanneer dit te weinig oplevert is het een service die uiteindelijk alleen maar geld kost. Het schap is immers niet van elastiek! In mijn optiek ligt hier wel de sleutel voor het toenemende retail problematiek. Waarom ontstaan er bijvoorbeeld geen centrale experience stores waar de consument zijn of haar bestelling kan ophalen, ervaren en indien nodig weer direct terug kan sturen. Dit is uiteraard geen functie die de supermarkt er even bij kan doen. We zijn benieuwd naar de verdere uitrol van de PostNL dienstverlening en of er daadwerkelijk experience stores komen met pashokjes, informatiezuilen, publieke coffecorners en retour faciliteiten om het pakket eventueel direct terug te sturen.

Onno Rompa

Onno is blogger op DutchCowboys, Travelvalley en StyleCowboys. Onno schrijft over technologische innovaties en trends en ontwikkelingen op het gebied van...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies