Kinderen leren programmeren met de Raspberry Pi

Kinderen leren programmeren met de Raspberry Pi

Vorig artikel Volgend artikel

Sinds gisteren krijgen talentvolle kinderen uit de Amsterdamse Indische Buurt de kans zich te storten in de wereld van robots en computers.

Ze hebben de eerste les Cyber Pi gehad, een vooruitstrevend naschools lesprogramma voortkomend uit een samenwerking tussen Stichting Cybersoek, internetprovider XS4ALL en de Universiteit van Amsterdam Faculteit Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica, gericht op talentvolle groep 8’ers uit de buurt.

Deze kinderen leren programmeren op een bijzondere computer: namelijk de Raspberry Pi. Een single board computer die in Engeland is ontworpen speciaal voor het onderwijs. Cyber Pi is het eerste Nederlandse lesprogramma dat programmeren inzet om het beschikbare potentieel van kinderen, op het vlak van bèta en techniek, naar boven te brengen. Het programma neemt een voorschot op de vraag of programmeren in de toekomst vast onderdeel moet worden van het Nederlandse basisonderwijs.

Cybersoek ontwikkelt tevens een praktisch handboek voor leerkrachten dat hen ondersteunt bij het zelfstandig aanbieden van programmeren in het basisonderwijs, en komt zo tegemoet aan de grote vraag vanuit het basisonderwijs naar lesmateriaal.

CyberPi-leerlingen-Senanur-en-Aaliyah-tonen-de-Raspberry-Pi-foto-Anko-Stoffels
CyberPi leerlingen Senanur en Aaliyah tonen de Raspberry Pi. Fotograaf: Anko Stoffels.

Voorlopers in technologische ontwikkeling

Cyber Pi is een samenwerking tussen Stichting Cybersoek, de Universiteit van Amsterdam en internetprovider XS4ALL. Cybersoek is initiatiefnemer en organisator van het programma. De UvA en XS4ALL leveren een wezenlijke bijdrage doordat studenten van de faculteit Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica alsmede medewerkers van XS4ALL tijdens de lessen hun expertise overdragen aan de kinderen.

XS4ALL is een van de eerste Nederlandse internetproviders. De oprichters zagen al vroeg dat de technologische ontwikkelingen en de digitalisering grote invloed hebben op de maatschappij. “Daarom is het belangrijk die ontwikkelingen kritisch te volgen en waar nodig bij te sturen, zodat mens en maatschappij er beter van worden. Voor velen voelen de technologische en maatschappelijke ontwikkelingen als een soort natuurkracht die ons overkomt, maar door te leren programmeren ervaren kinderen dat ze die krachten naar hun hand kunnen zetten. Daarvoor hebben ze een gezonde dosis nieuwsgierigheid nodig, en de vrijheid om naar hartenlust te experimenteren. XS4ALL draagt daaraan bij door menskracht en kennis in te zetten voor projecten als Cyber Pi, die structurele maatschappelijke verbeteringen mogelijk maken door gebruik van internet of technologie in het algemeen”, aldus woordvoerder Niels Huijbregts van XS4ALL.

Schoolprestaties

In de Amsterdamse Indische Buurt wonen veel gezinnen met sociale problemen en daardoor is er niet altijd genoeg aandacht voor (bovengemiddeld) intelligente kinderen. Deze vervelen zich tijdens de lessen op school of worden thuis niet begrepen. Het programma Cyber Pi helpt deze jongens en meisjes hun talenten te ontdekken en geeft ze een kijkje in hun eigen toekomst als ze kiezen voor een technische opleiding.

Raspberry-Pi-afbeelding

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies