Support your local startups!

Support your local startups!

Erwin Blom lanceert 'subsidie' initiatief voor Nederlandse startups. Op de weblog van Erwin Blom is een initiatief gestart om Nederlandse startups financieel tegemoet te kunnen komen voor de aanschaf van tickets voor evenementen.

'Ik wil hier niet discussieren over de vraag of 750 euro ex btw veel of weinig is voor een kaartje voor een tweedaagse evenement. Het is het geld waard, maar als je die centen niet hebt is dat een probleem. Bijvoorbeeld voor startups, vaak jonge ondernemers (’entrepeneurs’ noemen ze zichzelf in internet-kringen) met een beperkt budget. En juist voor hun is het goed om daar rond te hangen om mensen te kunnen ontmoeten, internationale sprekers met visie aan het woord te horen' aldus Erwin Blom

Mensen die dit initiatief steunen kunnen geld stoppen in deze 'startup-pot'. Startups kunnen in aanmerking komen voor een 'subsidie' door een 3minuten durende filmpje te sturen met daarin hun pitch. Vervolgens wordt er door de 'financiers' beoordeeld welke startups in aanmerking komen.

Momenteel is dit initiatief nog een concept. Maar Erwin Blom zelf heeft reeds beloofd 500euro in de pot te stoppen. Verdere ideeën over dit plan kunnen op de weblog van Erwin worden bediscussieerd, of uiteraard via twitter (en uiteraard hier).

Persoonlijk vind ik het een zeer goed initiatief, vandaar hoop ik dit idee ook verder te kunnen pushen door er hier op dutchcowboys over te schrijven. Het probleem zoals Erwin deze hier schetst is zeker waar, als startup heb je vaak een beperkt budget, veel evenementen bieden hetzelfde, maar het is wel belangrijk dat je je 'supersterren' en andere interessante mensen kunt ontmoeten.

UPDATE 11:15 18/03/2008

"Wij van de Next Web Conference vinden het ook top! Een event organiseren is enorm veel werk en het is dus niet realistisch om iedereen gratis kaarten te geven. Toch willen we juist ook de starters er bij hebben dus hoe los je dat op? Zelf hebben we wat ideeën maar het is nog leuker als dit soort initiatieven opkomen. Mijn steun hebben ze dus!" Boris Veldhuijzen van Zanten, The NextWeb

"wij doneren de tweede 500 euro, wie volgt !!!" Henk de Hooge, Dutchcowboys

Reacties (44)

  • @Tristan kan dat DCIF hier geen rol in spelen? Wij gaan in ieder geval startups uitlichten op DC.

    Het bedrijf van Erwin is de eerste die daar voor is gevraagd. Dat betekent een maand lang branding en awarness via de homepage, eigen channel en meer.

    Starters die bloggen hebben natuurlijk al zo hier en daar de voordeeltjes ;)

    Di 18 mrt 2008, 10:46 [reply]

  • Ik zeg, goed idee! Ik ben zelf een startende ondernemer, en ik volg ook de Blogs, maar evenementen kunnen wij inderdaad vaak nog niet betalen! Erg goed idee dus wat mij betreft.

    Di 18 mrt 2008, 10:53 [reply]

  • Mooi initiatief van Erwin. Vinden Patrick, Boris en Arjen ook, want ze verdubbelen elke euro die binnenkomt.

    Di 18 mrt 2008, 10:57 [reply]

  • Wij van de Next Web Conference vinden het ook top! Een event organiseren is enorm veel werk en het is dus niet realistisch om iedereen gratis kaarten te geven. Toch willen we juist ook de starters er bij hebben dus hoe los je dat op? Zelf hebben we wat ideeën maar het is nog leuker als dit soort initiatieven opkomen. Mijn steun hebben ze dus!

    Di 18 mrt 2008, 10:59 [reply]

  • @Erwin Blom, wij doneren de tweede 500 euro, wie volgt !!!

    Di 18 mrt 2008, 11:04 [reply]

  • Zeer goed initiatief, complimenten!

    Di 18 mrt 2008, 11:36 [reply]

  • Ik vind dat de overheid dit best mag subsidiëren. Die stimuleren deze meuk toch ook altijd? Kom nu maar eens met euri's!

    Di 18 mrt 2008, 11:45 [reply]

  • @Cortex wij krijgen 0 euro subsidie. Alles zit al in PICNIC. Verhaal apart...

    Di 18 mrt 2008, 12:13 [reply]

  • Super initiatief van Erwin Blom.

    Wij ondersteunen dit graag en hebben beloofd elke euro die wordt opgehaald te verdubbelen.

    Succes met fundraisen

    Di 18 mrt 2008, 12:20 [reply]

  • Heb ook net een kleine donatie gedaan en blogpost http://tinyurl.com/yvxw78 geschreven en wil iedereen oproepen dit sympathieke initiatief te ondersteunen dus zegt het voort, zegt het voort...

    Di 18 mrt 2008, 12:45 [reply]

  • @Boris daar moet toch wat aan te doen zijn zou je zeggen..? Zeker met het oog op de startups.

    Di 18 mrt 2008, 12:47 [reply]

  • @bas: doen we dus ook. Enorme kortingen en zo goedkoop mogelijk gemaakt voor start-ups. En we ondersteunen de actie van Erwin door iedere euro te verdubbelen die binnenkomt.

    Di 18 mrt 2008, 13:12 [reply]

  • @Boris dat snap ik, ik bedoel dat we als community toch iets qua subsidie bij de overheid gedaan moeten kunnen krijgen.

    Di 18 mrt 2008, 13:28 [reply]

  • @bas, oh dat. Ik heb hetb een beetje opgegeven. Subsidies zijn toch een beetje 'bad karma' wat mij betreft.

    Di 18 mrt 2008, 14:07 [reply]

  • @Boris @Bas veel tijd en moeite en weinig lol dat soort trajecten. Ga eerst maar eens een ambtenaar vinden die het allemaal gaat begrijpen, uitdaging 2.0

    Di 18 mrt 2008, 14:10 [reply]

    • Arthur

    Wat een onzin zeg, zo'n subsidie. Ik ben zelf op internet begonnen in de 'slechte tijd', een jaar of 8 geleden. Ik heb een lening afgesloten en ben hard aan de slag gegaan op het web. Al die jaren heb ik het hoofd zelf boven water moeten houden en heb ik de schuld moeten aflossen. Heb je een goed idee begin dan gewoon vanuit je schuur, zolder of kelder. Slappe hap hoor, verwende jongetjes en meisjes.

    Di 18 mrt 2008, 14:25 [reply]

  • @Arthur het gaat hier ook om het supporten van het ondernemerschap. Daar wordt veel over geroepen. Juist Nederlandse startups zouden hierbij ondersteund mogen worden vind ik.

    Maar als het zo lastig is als Boris en Henk aangeven zijn initiatieven zoals die hierbovern beschreven natuurlijk erg goed.

    Di 18 mrt 2008, 14:33 [reply]

  • @Arthur over welke site/bedrijf hebben we het dan, show your inspiration, kunnen anderen van leren, nu klinkt het zo....

    Di 18 mrt 2008, 14:35 [reply]

  • @Arthur, Wie ben je dan ? Welke internet start-up ben je toen begonnen en bestaat deze nog steeds ? Ik ben ook in 1995 begonnen zonder geld (www.intermediair.nl) maar vindt het bovenstaande zeker geen onzin. Het is goed om de start-ups te helpen en ik ben zelf ook nog steeds een start-up ...

    Dus wat probeer je te zeggen ? Show yourself ...

    Di 18 mrt 2008, 14:36 [reply]

    • Arthur

    Zo, dat roept reacties op...Is geenszins relevant wie ik ben en welke sites. Mijn punt is dat je je creativiteit en doorzettingsvermogen maar moet aanwenden om iets neer te zetten. Met hart en ziel werken aan iets moois dat je voor ogen hebt. Dag én nacht. Maar ik ben een 'ouwe lul van een ouwe stempel' en al het 'moois' dat afgelopen jaren is ontstaan, Hyves, Hypes, geTwitter en nog zo wat zegt me niets. Mijn indruk is dat iedereen maar achter elkaar aanhobbelt en naarstig zoekt naar iets dat het web op z'n kop zal zetten. Om vervolgens te cashen. Geldzucht, in plaats van de broodnodige bezieling vind ik doorgaans terug als rode draad bij start-ups. @Gino: jij een start-up...? Hoezo?

    Di 18 mrt 2008, 14:53 [reply]

  • Sympathiek idee, maar ook nuttig. Voor de startup, maar ook voor de 'arrivees' die jonge ondernemers ontmoeten en al wandelend (in de daarvoor bedoelde gangen) een fris geluid te horen krijgen.
    Uitvoering: elke beurs/seminarorganisator zou een contingent kaarten beschikbaar moeten stellen voor deze groep, laten we zeggen 10%. Dit wordt betaald door de andere 90%. Voorwaarde voor deelname (anders meldt iedereen zich aan): de startup moet een 'verslag' schrijven en plaatsen op de site van de organisator. Goed voor de organisator, goed voor de startup (link naar z'n site).

    Di 18 mrt 2008, 15:56 [reply]

  • @Arthur inderdaad reacties. Je mist helaas een beetje de essentie van het initiatief wat Erwin en NextWeb doen.

    De starters die ik ken zijn mensen met "creativiteit en doorzettingsvermogen" en die met "hart en ziel" werken en dat heeft geen reet met hypes of hyves te maken.

    Het is altijd lekker om in de anonimiteit te reageren maar het siert je niet om iedereen over een kam te scheren. Hopelijk gun je Gino, die je waarschijnlijk goed kent, zijn eigen succes als start-up.

    Di 18 mrt 2008, 16:02 [reply]

  • Goed idee!

    Zelf ook startende ondernemer en 750 euro is veel geld, vooral als je dit ook in je eigen start-up kan stoppen.

    Prima plan!

    Di 18 mrt 2008, 16:16 [reply]

  • Ik ken Arthur 'nog' niet maar dat is altijd en moeilijke inschatting om te maken als iemand anoniem reageert.

    @Martin, daar sluit ik me bij aan. Al moet ik zeggen dat ik als Blogger vanuit mij persoonlijk Blog aanwezig ben op uitnodiging van, maar ik had zeker graag meegedaan bij TheNextWeb in de start-up competition. Deze was alleen voor ons niet te betalen, tenminste ik vindt het de moeite niet om zo'n bedrag ervoor neer te leggen.

    Mis je daardoor potentieel goede start-ups ? Krijg je daarmee de echte start-ups (= netlog, Ebuddy nog een start-up ??).

    We zijn nog aan het denken om eventueel een 3 min filmpje in te sturen omdat het een leuk initiatief is en wel van een uitdaging houdt.

    Dragons Den auditie heb ik inmiddels afgezegd, daar heb ik geen zin meer in om zo te koop te gaan lopen met onze start-up .

    Di 18 mrt 2008, 16:20 [reply]

  • Gino ... Die Dragons Den ja, daarvan vraag ik me ook wel eens af: heeft dat niet een groot afbreukrisico als je niet 'wint'? Elke keer denk ik: why not, maar aan de andere kant: publiekelijk voor gek worden gezet (omdat bijvoorbeeld een van juryleden leuk uit de hoek wil komen) lijkt me meer schade op te leveren dan de eventueel te behalen winst.

    Di 18 mrt 2008, 16:38 [reply]

  • Toeval bestaat niet, we doen vanavond nog een oproep voor het programma. Wie niet kan wachten op : http://dragonsden.kro.nl/

    Di 18 mrt 2008, 16:44 [reply]

  • Even doordenkend qua uitvoering ...
    Breed trekken, naar alle mogelijke ICT/ecommerce events/seminars etc.
    Erwin zou een site kunnen maken: "eventgemist" o.i.d. De organisatoren worden daar gratis lid van, onder voorwaarde dat zij 10% van de kaarten weggeven aan startups. "Eventgemist" verdeelt deze kaarten.
    In return krjgen de organisatoren op "eventgemist" filmpjes, verslagen, blogs etc. over hun event. Van de startups die er gratis inmochten. Dat is de voorwaarde die gesteld wordr aan mensen die zo'n kaart willen: je moet er wat voor doen.
    Dus goed voor de organisatoren: hogere google-ratings voor hun toko. goed voor de startup: links op "eventgemist" naar zijn site. Goed voor Erwin: druk bezochte site voor iedereen die iets gemist heeft.
    En zo zie je maar: weer een business plan. Kan zo bij Dragons Den.

    Di 18 mrt 2008, 17:19 [reply]

  • Erwin, wat een prachtig initiatief!
    Sun Microsystems heeft ook een programma gelanceerd voor startups. Dit programma bestaat al in UK, FR, GY ,Israel, China, India en US. We hopen dat de uitbreiding richting Nederland er gauw aankomt. Als er mensen zijn die interesse hebben, helpen we ze graag op weg.

    Sterkte en we spreken elkaar gauw.

    Ada Knol
    ada.knol@sun.com

    Di 18 mrt 2008, 17:24 [reply]

  • @Ada, misschien handig om het hier iets meer toe te lichten.

    Ik stuur je sowieso een executive summery toe ...

    @Bomega Jij krijgt die ook nog ;-) ...

    Di 18 mrt 2008, 17:31 [reply]

  • @Martin, je bent goed bezig ;) Het probleem is juist ook dat organisatoren overspoelt worden met aanvragen voor Free tickets.

    Di 18 mrt 2008, 18:07 [reply]

  • Oke Henk, als het zo ligt maken we het plan nog wat scherper.
    "Eventgemist" distribueert dus namens de organisatoren de kaarten. Via een gewone aanmeldprocedure voor kandidaten. Die voldoen aan de voorwaarden: 'er iets voor doen' (zie boven) en actief zijn in de business van het betreffende event.
    Maar "Eventgemist" krijgt, omdat het werk uit handen neemt van de organisatoren, het recht om de kaarten zelf te 'drukken' (het zijn emailkaarten) en te laten sponsoren (opdruk). Bijvoorbeeld door Ada's Sun.
    Erwin verdient dus met "Eventgemist" aan advertising op de site, maar ook aan sponsorbijdragen.
    Ik zie werkelijk geen reden om er morgen niet meteen mee te beginnen.

    Di 18 mrt 2008, 18:29 [reply]

    • Arthur

    Ik ben (was) nieuw hier, het lijkt wel een besloten kluppie. Het is daarom erg prettig om anoniem te kunnen reageren. Een reactie als de mijne was blijkbaar hard nodig want het lijkt hier een erg gezellige boel met al die ons-kent-ons start-ups en vleierijen. Het lijkt wel een religie deze start-up scene. Ik gun iedereen, maar dan ook iedereen z'n suces, maar ben wars van alle creatieve polonaise: het elkaar nadoen, het interessant doen, je leest dat zo vaak. Dat die rode draad bestaat en dat er een gebrek is aan creativiteit wordt weer eens geïllustreerd door dit bericht op ZDnet:"In een analyse van de Bebo-verkoop schrijft The Guardian dat met de verkoop van sociale netten aan grote partijen - het wachten is nog op Facebook en Hyves - er een eind komt aan jaren van opbouw van start-ups. Het is tijd om te 'cashen'. Kijk dat bedoel ik. Nu, veel succes met alle subsidiepotjes en fijne netwerken. Ik ben te oud voor deze club. @Gino: je hebt het natuurlijk schitterend gedaan met intermediair. Oprecht gemeend (net als de rest overigens ;-) )

    Di 18 mrt 2008, 20:06 [reply]

  • Gino,

    Alle informatie is te vinden op:
    http://www.sun.com/emrkt/startupessentials/index.jsp

    Sun Startup Essentials =
    - Free Software
    - Discounted Systems
    - Discounted Storage
    - Free Services
    - Web Hosting

    en toegankelijk voor startups die aan de volgende voorwaarden voldoen:

    * Be in business for 4 years or less
    * Have a maximum of 150 employees, including any affiliates
    * Be based in the United States (dit wordt NL zodra het programma hier van start gaat)
    * Must have a verifiable company presence (KvK, website, company profile, etc.)
    * Agree to accept the program's terms and conditions, the Startup Essentials Program Enrollment Agreement
    * A valid street address must be provided.

    Di 18 mrt 2008, 21:23 [reply]

  • @Arthur Whahaha, leuk gebracht en ik snap heel goed wat je bedoeld. Veel zijn niet eens echte start-ups maar meer mash-ups :). Toen ik begon met mijn idee voor Intermediair eind '94, was ik veel te vroeg om het concept Social portal op de markt te brengen. Inmiddels zijn er duizenden van.

    Veel start-ups doen hetzelfde maar verpakken het anders. Ga je heel dichtbij kijken dan is het niets meer dan een verbastering van dan werkelijk iets nieuws. Maar hoe dan ook, het is goed om te zien dat er meer start-ups zijn bijgekomen in NL. Op school leer je namelijk niet ondernemen maar solliciteren en het zijn juist de ondernemers die hoeksteen van de samenleving vormen. Dat is jammer.

    Ga maar eens naar de ABN toe en probeer als ondernemer maar eens een Young Professional rekening te openen. Lukt je niet omdat de voorwaarden zijn dat je een carriere maakt met een dikke diploma op je zal in plaats van 'risicovol' ondernemen.

    Dus wat mij betreft -een start-up religie of niet op DC- HULDE AAN ALLE START-UPS IN NEDERLAND DIE PROBEREN ALS ZELFSTANDIGE IETS TE MAKEN VAN DATGENE WAAR ZIJ IN GELOVEN !!!

    Di 18 mrt 2008, 22:16 [reply]

  • Oke mannen, spreken jullie even af in een room? Kunnen we dan nu weer over gaan tot de orde van de dag? Dus Erwin helpen om startups aan gratis eventkaarten te helpen?

    Di 18 mrt 2008, 22:35 [reply]

  • @Martin Hier is DC voor bedoeld. Het is geen promotiekanaal, hoe graag we Erwin ook helpen maar een platform om relevante zaken te bespreken. Dus wat mij betreft zijn we allemaal al in de ROOM :)...

    P.s. Je businessmodellen moet je zeker even bespreken op de blog van Erwin ;-)

    Di 18 mrt 2008, 22:52 [reply]

    • Nog een Arthur

    @gino ik weet niet hoe oud je precies bent maar ik denk dat je de 30 nog niet haalt. Dus dan moet jij in 1994 16 zijn geweest? Je gaat me dan niet vertellen dat je toen al serieus er mee bezig was? Ik kom het wel op veel sites tegen dat je steeds met dit voorbeeld komt, maar ik kan er verder niets over vinden. Waarschijnlijk heb je alleen een domeinnaam verkocht en is dat ook al een startup?

    het is wat je bedoelt, en niet wat je bedoeld.

    Wo 19 mrt 2008, 10:32 [reply]

    • Martin

    Andere Arthur: toch kan dat maar zo, dat Gino daar iets gedaan heeft.
    In die tijd, dat intermediair-online opstartte, bestond er nog geen internet zoals wij dat nu kennen. VNU, de uitgever van intermediar, was met intermediar 'precies op tijd'. Toen de plannen voor intermediair online klaar waren, werd net op dat moment het internet zoals we dat nu kennen populair. Maar VNU bediende zich in die tijd van iedereen die van die nieuwe media iets wist, dus ook van jonge jongens.
    Enfin, degene die het allemaal nog weet is Bert Wiggers, iedereen wel beken. Bert was destijds leading ibn dat hele intermediar-gebeuren.

    Wo 19 mrt 2008, 12:09 [reply]

    • Nog een Arthur

    @martin je hebt gelijk, maar als ik lees "Ik ben ook in 1995 begonnen zonder geld (www.intermediair.nl) maar vindt het bovenstaande zeker geen onzin." ga ik al snel denken dat hij als een Kees Zegers is, die deze maand in de Emerce staat, en onder andere van nu.nl een succes maakte.
    Natuurlijk was het internet toen nog anders, onprofessioneel, iedereen deed maar wat, daarom stelt zoiets dus niets voor. Dat is niet echt ondernemen.

    Wo 19 mrt 2008, 13:44 [reply]

    • Martin

    Nou Arthur, ik vind dat jij wel erg snel oordeel zonder wederhoor.
    Dat zou je eens tegen Ron Gongrijp moeten zeggen ...

    Wo 19 mrt 2008, 15:15 [reply]

    • martin

    Of tegen Yonne van der Drift van (tegenwoordig) cd matics, of tegen Fred Kappetijn of tegen ...
    Enfin er is een waslijst aan entrepeuneurs uit het internet-0 tijdperk zonder wie jij nu niet iets dedd in dit vak, maar telexoperator was, of automonteur.

    Wo 19 mrt 2008, 15:20 [reply]

  • Gino is 32 ;-) ...
    Heeft in die tijd ook nog:

    InterimMediair.nl opgestart, MonsterAmbition.nl opgestart en is nog voor de rechter verschenen ivm een 'rechtzaak' van MonsterBoard ...

    Mijn idee toen met InterimMediar was het opzetten van een community voor Young Professionals en InterimManagers die een platform zochten voor Interim informatie. De vacatures kwamen er toen niet eens bij kijken. Dat is later toegevoegd door de desbetreffende bedrijven zelf. Dit geldt ook voor de Intermediair.

    Een businessplan was er dus wel degelijk. Er is nog een tweede businessplan verschenen voor het project: MasterAmbition met de heren van Vormation. Niet veel later ging het ineens heel slecht met het internet. MasterAmbition was bedoeld als platvorm en community voor professionals die oa in het buitenland wilde gaan ondernemen, ondernemers die vragen hadden voor de NL markt maar ook om bedrijven in contact te brengen met Jonge professionals en expats. Vormation wilde toen met een club Interim Managers hier geld in stoppen (veel geld ;-)). We hebben het toen geparkeerd om dat de tijd er niet rijp voor was. Twee jaar later kwam Synthens op de markt, opgezet en begeleid door de NL overheid en twee heren afkomstig van Vormation...

    Wie dus denkt dat ik simpelweg domeinnamen aan het verkopen was, zit er dus behoorlijk naast.

    Do 20 mrt 2008, 09:36 [reply]

  • Ik bedoel natuurlijk www.Syntens.nl ;-)

    Do 20 mrt 2008, 09:39 [reply]

  • @Nog een Arthur, Had je niet gezien dat ik deze maand ook in de EMERCE sta dan ? Net na het stuk van Kees Zegers :).

    Di 25 mrt 2008, 07:51 [reply]

Reageren

  • HTML niet toegestaan. URL's worden automatisch clickable.
    * E-mail adres wordt niet getoond

Recommend on Google

Headlines

© 2004-2011 Dutchcowboys.nl - All Rights Reserved.

All views and opinions expressed are those of the authors of Dutchcowboys.

All trademarks, slogans, text or logo representation used or referred to in this website are the property of their respective owners. Sitemap