Herlancering NU.nl apps succesvol

November was een hele belangrijke maand voor uitgever Sanoma. De meest populaire nieuws app van Nederland, NU.nl mobiel, werd opnieuw gelanceerd op zowel de iPad als iPhone. En op dezelfde dag werd ook de helemaal vernieuwde responsive mobiele website en Windows 8 app live gezet. Bijkomende uitdaging was de herlancering op de iPhone want stond die eerst nog op naam van bureau Peperzaken. Vanaf deze release is Sanoma weer officieel de uitgever van de iPhone app in de Apple appstore. De eerste cijfers zijn erg positief maar hoe pak je zo'n project nou aan?

Herlancering NU.nl apps succesvol

De herlancering was het belangrijkste project dat Brechtje de Leij, productmanager NU.nl mobiel bij Sanoma heeft opgepakt sinds haar aanstelling in oktober 2011. We vroegen haar naar de doelstellingen en eerste resultaten.

Brechtje: "We hadden 3 uitgangspunten binnen onze mobiele strategie voor apps met bijbehorende KPIs. Deze punten zijn: 1) Een gelijke ervaring bieden, maar daarbij gebruikmaken van de unieke mogelijkheden van devices, 2) een persoonlijke nieuwservaring en 3) vergroten van gebruik (gebruikers en intensiteit gebruik per gebruiker)."

1) NU.nl heeft door haar 10 jaar mobiele ervaring veel kennis van haar gebruikers. NU.nl ziet verschil in gebruik (zowel gebruiksmoment als verschillende behoeftes aan content), en wilde de verschillende mogelijkheden van de devices en voorkeuren daarop vertalen naar aan de ene kant een herkenbare uniforme gebruikerservaring, en aan de andere kant juist gebruik maken van deze verschillen voor een optimale nieuwspresentatie op elk device. De iPad app is volledig vernieuwd, met veel nadruk op beeld, ook op de voorpagina. Het beeld is van hoge kwaliteiten is retina proof, dus toont haarscherp op alle devices.

De iPad gebruiker leest het nieuws namelijk vaak 's avonds op de bank, en dit device is ideaal voor het gebruik van mooi en groot beeld. Ook wordt de visuele content (ook in de oude app) veel meer gelezen, dus meer video's, slideshows. In de iPhone app is de navigatie verbeterd door alle rubrieken makkelijk toegankelijk te maken achter een uitschuifbaar menu. De voorpagina zelf is daarmee puur en alleen gericht op het snel en makkelijk scannen van nieuwsartikelen, ideaal voor de smartphone gebruiker.

De belangrijkste doelstelling hierbij is het verder verbeteren van de tevredenheid van de apps (meer beeld iPad, cleaner iPhone) Daarnaast zijn er ook harde doelstellingen. Zo stuurt het NU.nl team op 80% conversie bij iPad gebruikers in de eerste maand en zit daar nu al overheen (500.000+ updates). Het percentage actieve gebruikers (dagelijks) ziet men graag boven de 60% en ook daar is een stijgende lijn te zien.

Op de iPad geven de eerste cijfers een indicatie van meer gebruik van de app dan van de reguliere site maar voor definitieve conclusies wacht men nog op meer data. De iPad app is volgens de Leij zo uniek omdat er een specifieke nieuwspropositie wordt ingezet die inspeelt op het gebruiksmoment en de mogelijkheden van het device. De NU.nl redactie maakt elke dag een speciale pagina voor de iPad met "De Dag van NU" waarin de belangrijkste 3-5 nieuws onderwerpen zijn opgenomen, gepresenteerd in een visuele tijdslijn van artikelen, slideshows, video's en zelfs (relevante) tweets..

2) Persoonlijke nieuwservaring van je mobiele device.

Daarbij wordt de gebruiker centraal gesteld en is de leeservaring veel persoonlijker gemaakt. Uniek is het gebruik van iCloud aldus de Leij. "We stellen de gebruiker, die we van 's ochtends tot 'savonds laat hebben centraal, user centred design, en de leerervaring laten meenemen van device tot device. En omdat je mobiele device je meest persoonlijke device is, wilden we op mobiel met een meer persoonlijk leeservaring beginnen."

De app onthoudt wat je hebt gelezen (gelezen markering) en stelt de gebruiker in staat artikelen te bewaren om later te lezen. En dat wordt tussen de iPhone en de iPad onderling uitgewisseld. Ook nieuwsfilters en de voorkeursrubrieken volgorde in het menu wordt gesynchroniseerd. Een persoonlijkere app, die onafhankelijk van het gebruikte device één leeservaring met één beleving biedt. Voor deze personalisatie was de doelstelling 5% maar is dat nu al ruim gepasseerd met meer dan 10% gepersonaliseerde apps.

3) Het ontwerp van de apps is opgezet om gebruikers meer content te laten lezen. hiervoor worden persoonlijke filters ingezet, gerelateerde tags zorgen voor meer interessant nieuws en ook de mogelijkheden om een nieuws alarm aan te zetten door middel van een "push bericht" worden hiervoor gebruikt. De eerste cijfers die worden gedeeld lijken de ontwerpen gelijk te geven. in de eerste dagen van de lancering werden de "gerelateerde/meest gelezen artikelen zo'n 600.000 keer bekeken. Leuk ander punt dat Brechtje kan melden is hoe bezoekers navigeren door de apps: "Met de introductie van "swipen" in de app moest de navigatie worden verbeterd en daarmee het # pagina's dat wordt gelezen.

In de eerste 5 dagen van lancering leverde deze nieuwe navigatie 650.000+ swipes op de iPad en 1.620.000+ swipes op de iPhone app op." Een resultaat waar ze blij mee is. Zover ik weet is dit de eerste keer dat een herlancering van een Nederlandse app (met dermate grote getallen gebruikers) zo open wordt gedeeld met geïnteresseerden. Mijn dank gaat dan ook uit naar Sanoma en Brechtje de Leij voor dit uitgebreide kijkje in de keuken. Wil je de laatste ontwikkelingen volgen dan kun je Brechtje de Leij volgen op Google+ alwaar ze dagelijks updates plaatst over de laatste ontwikkelingen.

6ac701ccd9794fa850b1f5c0f7bcbd7ed24a4e91_242662_90_90_1Mark de Kock

Mark de Kock is Managing Partner bij RIDE (social content creatie), oprichter van Mobylizr (www.mobylizr.com) en initiator van Mobile First, een invite-only event rondom praktische mobiele trends en ontwikkelingen, gericht op adverteerders. Volg Mark op twitter (@markies)

Reacties (7)

    • Jasper Rijkeboer

    de nieuwe iPad app zuigt.

    Hoe heeft de Apple Store kunnen toelaten dat de nieuwe app alleen maar horizontaal kan gebruiken? Ik lees een "krant" of boek altijd verticaal en met de oude iPad app dus ook. Jammer dat je niet een rollback van een app can doen zonder jailbreak.

    Do 22 nov 2012, 09:06 [reply]

    • Olaf

    Succesvol? Positief? Ik zou de reactie's onder de nieuwe app eens lezen! Heel veel mensen verlangen terug naar de oude app. Nou nou.. goed gedaan hoor!

    Do 22 nov 2012, 09:26 [reply]

    • Sharkoon

    Ja een hele verbetering hoor, geef mij de oude app maar terug, die is snel en makkelijker te bedienen, geen poespas en werkt prima. Die oude voegt alleen maar shit toe. TV gids heeft niks met nieuws te maken, hoef dat dus ook niet in een nieuwsapp te vinden. Als ik het journaal op tv kijk krijg ik ook niet een lijst met wat ik vanavond allemaal kan zien.

    En wat ik niet helemaal snap is waarom je niet dingen kunt verbergen uit de startpagina. Sport bijvoorbeeld kan me gestolen worden, waarom kan ik als lezer dit niet uitschakelen?


    De NOS app doet het daarin tegen beter. Snel, overzichtelijk en geen vervelende advertenties!

    Do 22 nov 2012, 10:13 [reply]

    • Iwan

    Mooi om te zien hoe sommige mensen helemaal van de leg zijn zo vlug er iets veranderd.
    Al de dingen die hierboven genoemd worden zou je ook als suggesties naar de ontwikkelaar kunnen sturen, i.p.v. hier een potje te gaan zitten janken.
    Voeg Brechtje toe aan je cirkels op Google+. Zo help je mee om nu.nl nóg beter te maken.

    Do 22 nov 2012, 12:26 [reply]

    • Anno Niem

    De #1 app in NL is en blijft #1!

    NU.nl durft te innoveren en heeft in 1 keer zowel de mobile site als ook de apps klaar gestoomd voor 2013 en beyond.

    Met een "mobile first" mindset gecombineerd met een open en directe houding richting gebruikers heeft nu.nl zn eerste stap gemaakt in het uitrollen van hun strategie.

    Natuurlijk missen mensen het oude... dat is altijd wanneer je iets anders doet dan wat mensen kennen. Maar de houding van NU is de juiste. Luisteren naar feedback, transparant zijn in de stappen die gemaakt worden en duidelijke onderbouwing van waarom bepaalde keuzes worden gemaakt.

    Grote respect voor Brechtje en het NU team voor hoe dit wordt aangepakt en hoe social kanalen worden ingezet om het persoonlijke engagement aan te gaan met gebruikers van NU.

    Een mooie case als je het mij vraagt van hoe je innoveert in digital!!

    Do 22 nov 2012, 13:35 [reply]

  • @Anno Niem (slap hoor je hierachter te verschuilen)
    Soms slaat de wordprocessor-gekte toe: en maar mogelijkheden toevoegen totdat de meeste gebruikers overstappen op simpel en snel ook KISS genoemd :-)
    Dus nee, niet iedere verandering is een verbetering!

    Do 29 nov 2012, 12:50 [reply]

    • Jasper Rijkeboer

    @Iwan: Uiteraard zijn deze klachten ook gemeld bij de ontwikkelaar.

    Uit ervaring blijkt dat dit meestal tevergeefs is.

    Do 22 nov 2012, 17:33 [reply]

Reageren

  • HTML niet toegestaan. URL's worden automatisch clickable.
    * E-mail adres wordt niet getoond

Recommend on Google

Headlines

© 2004-2014 Dutchcowboys.nl - All Rights Reserved.

All views and opinions expressed are those of the authors of Dutchcowboys.

All trademarks, slogans, text or logo representation used or referred to in this website are the property of their respective owners. Sitemap

Hosted by Nines