Nu.nl 10 jaar Gefeliciteerd

Vorig artikel Volgend artikel
Nu.nl 10 jaar Gefeliciteerd

Nu.nl bestaat op de kop af 10 jaar. Gefeliciteerd. De eerste Nederlandstalige succesvolle elektronische internet krant is gestart in een tijdperk dat de oude gedrukte kranten nog intern discussieerde of hun nieuws op internet wel of niet een dag moest wachten op het drukken en verspreiden van de “echte” krant.

En hoe vieren ze het: tja, met het uitgeven van een papieren krant in een oplage van 300.000 exemplaren op de traditionele wijze van gratis dagbladen verspreidt op de stations. En de inhoud: jaaroverzichten van de afgelopen 10 jaar én overzichten over de komende 10 jaar, immers “het laatste nieuws lees je het eerst op nu.nl”. Zo lezen we over het echte koningspaar Máxima en Alexander (2015) en de herverkiezing van Obama (2013), maar ook over de verkiezingsuitslag van 2011 (PVV tweede partij achter PvdA: slechts 2 zetels verlies (wishful thinking van de redactie!?).

De site staat altijd bij de 20 best geraadpleegde sites van Nederland en is dus qua bereik de grootste krant van Nederland. In de loop van de jaren heeft men veel rubrieken en subsites toegevoegd en in de marge ook wat meer web 2.0 functionaliteit zoals nujij.nl, maar commentaar op de normale berichten is merkwaardig genoeg niet mogelijk. Twitter is in geen velden of wegen te zien.

Overheersend is toch de indruk dat qua indeling (voorpagina) en onderwerpen (o.a. Economie, Sport, Auto, Wetenschap, Muziek, Film) de traditionele rubricering van de oude kranten wordt gebruikt. De opmaak is opvallend stabiel en nu weinig vernieuwend.

Ook, waar de Amerikaanse internet nieuwssites zich vooral op lijken te ontwikkelen, het ontbreken van spraakmakende bloggers is opvallend. Misschien wel omdat ze vinden dat “Facts are expensive, Opinion is Cheap”. Het is in zijn vorm dus vooral een “telex” dwz de ANP telex, met korte, zakelijke berichtjes op een smal scherm. Dat werkt, en nu.nl kan zich verheugen op een groot en stabiele lezers schare. Daarmee positioneert nu.nl zich wel duidelijk naar de markt en met die consequente aanpak zal de site nog lang – hoewel in een dalende trend – onder ons zijn in internet-land.

Dick Ahles

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies