Logeion communicatietrends 2018/2019: hier gaat het heen

Logeion communicatietrends 2018/2019: hier gaat het heen

Vier trends voor de komende jaren

Vorig artikel Volgend artikel

Het is een mooie traditie: iedere twee jaar publiceert Logeion, de Nederlandse beroepsorganisatie voor communicatieprofessionals, de nieuwste communicatie trends.

Afgelopen week werden de vier trends voor 2018 - 2019 bekend gemaakt: het creëren van gezamenlijke economische waarden, altijd en overal inspelen op individuele behoeftes en gedrag, de ontwikkeling van netwerk naar bubble en als laatste verbeelden en beleven.

Allemaal trends die nauw aansluiten bij huidige maatschappelijke ontwikkelingen en veranderingen en die we allemaal in meer of mindere mate herkennen. De nieuwe trends zijn ook deze keer weer opgesteld door en voor vakgenoten, dat is toch het unieke van de vereniging die op dit moment ongeveer 3500 leden telt.

Houdbaarheidsdatum

Trends hebben een houdbaarheidsdatum en ontwikkelen zich. Daarom formuleert Logeion iedere twee jaar de nieuwste trends die belangrijk zijn voor de Nederlandse communicatie professional om zijn of haar werk beter te doen.

Deze kunnen dan bijvoorbeeld een vertrekpunt zijn voor het formuleren van de communicatiestrategieën het ontwikkelen van plannen door communicatieafdelingen, maar dienen ook als inspiratie.

Natuurlijk zijn de trends de komende twee jaren ook richtinggevend voor de programmering van Logeion. Voor iedereen die nu al wil weten wat de programmering van Logeion is, kijk even in de agenda.

Het is fantastisch om te zien hoe onze beroepsgroep erin is geslaagd om de trends te identificeren die richting geven aan ons vak. We bieden zo alle Nederlandse communicatieprofessionals een houvast om strategisch richting te geven aan activiteiten, evenementen en programma’s
- Carola van Kester, voorzitter APT Logeion

De trends nader bekeken

De trends bieden weervoldoende stof tot nadenken. De eerste trend wordt door Logeion ook wel creating shared values genoemd, ofwel het creëren van economische waardenop een manier die ook voordelen voor de anderen oplevert. En wat is dan de rol van de communicatieprofessional hierin? Hij of zij wordt geacht namens de organisatie actief op zoek te gaan naar deze gedeelde waarden, door bijvoorbeeld de dialoog met de omgeving te faciliteren.

De volgende trend die door Logeion is geïdentificeerd zou je 'van netwerk naar bubble' kunnen noemen. Niet langer denken in traditionele netwerken maar veel meer focussen op de bubbles, die vaker een wat vluchtiger karakter hebben. Daarbij is het zaak dat de communicatieprofessional een belangrijke rol speelt om zijn of haar organisatie te leren luisteren om aansluiting te blijven houden bij deze 'bubbles'.

Always spot on is de trend die alles te maken heeft met de mogelijkheden die technologie en data ons bieden om in te spelen op steeds sterker wordende individuele behoefte en gedrag. Voor communicatieprofessionals is het hierbij van cruciaal belang dat zij intensief samenwerken met marketing en dataspecialisten om deze behoeftes te zien en met de juiste communicatie op in te spelen; communicatie die steeds verder wordt geïndividualiseerd. Met name grote technologiebedrijven als Amazon, Uber of Booking.com lopen hierin voorop.

Tenslotte is het voor de moderne communicatieprofessional uitermate belangrijk om samenwerking te zoeken en te intensiveren met andere vakgebieden, met name op het gebied van beeld versus tekst. Het klikt wellicht als een open deur maar nieuwe visuele technologieën als virtual en augmented reality nemen zo’n vlucht dat de communicatie professional alle zeilen bij moet zetten op deze ontwikkelingen bij te houden.

[Afbeeldingen © lassedesignen - Adobe Stock]

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies