Marketing28.04.2016

Hulde aan marketingactie Unox


Groot compliment aan het marketing- en communicatieteam

Gisteren hebben we op social media tal van grappige en originele Koningsdag inhakers voorbij zien komen. Voor mij was het echter Unox die de absolute nummer 1 was. Naast onderstaande foto met de tekst “Muts have” die ze deelden op social media, had Unox ook nog eens een fantastische sampling actie!

Echte muts have

Unox beloofde immers dat ze tijdens het 538Koningsdag festival in Breda maar liefst 20.000 van de inmiddels legendarische en bekende oranje Unox-mutsen zou gaan uitdelen. Het bedrijf hield zich aan haar woord. Het plein kleurde oranje dankzij Unox. Gezien de kou was de muts meer dan welkom!

Het bedenken is één, maar het daadwerkelijk op zo’n korte termijn regelen en bewerkstelligen is zoals menig marketeer weet, punt twee. De oranje muts kennen we natuurlijk van de jaarlijkse nieuwjaarsduik. Het evenement dat ze bij Unox min of meer slim hebben geclaimd. Veel marketeers en bedrijven hebben het over het Unox-effect.

Deze marketingactie zorgt uiteraard voor goodwill, exposure en brand preference. Een van de oude marketingwetten als het gaat om sampling is natuurlijk dat je het product direct moeten kunnen consumeren. Denk hierbij aan een blikje Coca-Cola of een rolletje pepermunt. In dit geval werd de oranje Unox muts direct geconsumeerd. In alle opzichten een meer dan geslaagde actie die zeker mee kan doen als het gaat om de marketing prijzen.

unox-538-kingsday
unox-538-kingsday
Onno Rompa

Onno is blogger op DutchCowboys, Travelvalley en StyleCowboys. Onno schrijft over technologische innovaties en trends en ontwikkelingen op het gebied van (online) marketing.

Verder lezen over Viral Marketing

Gaat gadgetmerk Insta360 te ver met contentmakers?

Insta360 maakt prima camera's, maar het heeft ook heel veel partnerschappen met influencers. En daar is het niet zo transparant over.

Marketing30.04.2024

Gaat gadgetmerk Insta360 te ver met contentmakers?

Heineken introduceert telefoon die amper iets kan: Boring Phone

Verlang je soms terug naar die tijd van eenvoud: dat je je telefoon alleen gebruikte voor telefoneren en Snake? Die tijd kun je herbeleven: dit is de Boring Phone.

Mobile17.04.2024

Heineken introduceert telefoon die amper iets kan: Boring Phone

Bijzondere marketingcampagne McDonald’s: billboard ruiken

McDonald's heeft een billboard gemaakt met geen enkele boodschap erop. Niet eens een logo. Je moet eraan ruiken om te weten waar reclame voor wordt gemaakt.

Advertising15.04.2024

Bijzondere marketingcampagne McDonald’s: billboard ruiken

Paarse koeien willen Tony’s Chocolonely verbieden in Duitsland

Onder de noemer ‘Niet cacaoboeren, maar advocaten winnen', is Tony’s Chocolonely gedwongen om hun ‘Fair Alternative’ campagne in Duitsland aan te passen. Een relletje met een ludieke insteek die niet wordt gewaar...

Marketing23.02.2024

Paarse koeien willen Tony’s Chocolonely verbieden in Duitsland

5 x waarom bedrijven zich allemaal storten op ADE

Volgende week is het zover: dan start het Amsterdam Dance Event. Van woensdag 18 oktober tot zondag 22 oktober moet je eraan geloven: talloze stories met mensen die uit hun dak gaan op grote feesten, kleine feesten, midd...

Events11.10.2023

5 x waarom bedrijven zich allemaal storten op ADE

HEMA lanceert SLAYMA Roblox-collectie in de populaire game

HEMA lanceert als eerste Nederlandse merk een collectie op Roblox. Het maakt deel uit van de SLAYMA summer school-campagne van het merk. Het is voor het eerst dat een merk uit ons land Roblox inzet binnen een marketingca...

Marketing18.08.2023

HEMA lanceert SLAYMA Roblox-collectie in de populaire game

Rookworstkettingen, tompoucejurkjes en hotdogtasjes
Dit zijn de finalisten van de Beste Brabantse Marketeer van 2022

Op woensdag 19 april 2023 is het zo ver. Dan worden de winnaars van de verkiezing van de Beste Brabantse Marketeer van 2022 bekendgemaakt. De uitreiking zal plaatsvinden in het Parktheater Eindhoven. Na twee spannende we...

Marketing10.03.2023

Dit zijn de finalisten van de Beste Brabantse Marketeer van 2022

Een iconische Black Friday

In de Verenigde Staten wordt is Black Friday inmiddels een traditie geworden op de dag na Thanksgiving. Het luidt het begin van het seizoen van kerstinkopen aan. En hoewel voor ons de benaming Thanksgiving bekender is, v...

DC Business30.11.2021

Een iconische Black Friday