Marketing13.08.2014

Facebook stopt definitief met Like & Win acties


Facebook stuurt regelmatig updates over hun API en  SDK kit. Onderaan de laatste update staat een regeltje wat nog nauwelijks het nieuws heeft gehaald maar wat wel degelijk van invloed is voor online marketeers en merken. Like & Win acties op Facebook zijn definitief voorbij en eigenlijk ook logisch als je kijkt naar relevantie.

Voor Facebook marketeers en ontwikkelaars is de impact hoog net als voor alle bedrijven die zich hebben gespecialiseerd in het ontwikkelen van Like & Win acties. Dat wil niet zeggen dat het verkrijgen van likes geen nut meer heeft. Integendeel zelfs, likes voor je Facebook pagina zijn nog steeds belangrijk.

De werking van de apps was simpel, je moet me eerst liken om mee te kunnen doen, en dat in heel veel verschillende variaties. Facebook zorgde er voor dat als je nog geen fan was van de pagina de teller omhoog ging. Grote merken hebben via dit soort acties echt 10-duizenden fans weten op te halen en plotseling waren fervente autorijders van merk A massaal fan van merk B al zouden van z’n leven lang niet in het merk willen rijden.

Dit is dus definitief voorbij, Like & Win acties zijn over. Bestaande acties blijven werken tot 5 november. Daarna zal de Like & Win app niet meer werken. Facebook wil dat je pagina’s liked omdat je de pagina echt wil liken en niet omdat je op like moet drukken om kans te maken op een iPad. Je mag wel je mensen die je liken een incentive aanbieden. Er liggen op dit punt genoeg kansen voor marketeers om meer met hun audience te doen. Uiteindelijk zorgt een relevante groep van mensen die je merk liken ook voor meer autoriteit en zullen zij eerder bereid zijn iets met je merk te doen, of ze het nieuws delen, iets kopen of zich inschrijven voor je email. Relevantie werkt altijd.

Het is vanaf nu niet zo makkelijk meer om ‘even’ snel likes te verkrijgen. Als marketeer of merk moet je terug in de ring en nadenken over de mogelijkheden die Facebook je biedt om meer met je fanbase te doen en daar is niet mis mee.  

Henkey
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.

Verder lezen over Facebook

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

De EU en de Digital Markets Act slaan weer toe: niet alleen Apple hangt een miljardenboete boven het hoofd: ook Meta.

Social Media01.07.2024

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

Krijgt Meta een miljardenboete?
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Instagram en Facebook gaan je foto's gebruiken om kunstmatige intelligentie te trainen. Zie je dat niet zitten, dan is er een uitweg.

Social Media28.05.2024

Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

Internet en sociale media hebben het podium voor nepnieuws enorm vergroot. Doordat iedereen kan publiceren en daarmee in potentie een groot publiek bereiken kan, is nepnieuws niet eerder in onze geschiedenis zo wijdverspreid geweest.

Nieuws15.05.2024

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

De wereld van social media verandert steeds meer. Enerzijds omdat Meta nu eenmaal de meeste succesvolle social media-platforms in handen heeft, anderzijds omdat de EU ook zijn zegje doet. En dat zegje komt met veel regel...

Social Media22.02.2024

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

Facebook kampt met een technisch probleem waardoor het ineens een heel vervelend voortbrengt wanneer je door je tijdlijn scrollt. Het is ontzettend vreemd en je vraagt je in eerste instantie misschien wel af of het aan j...

Social Media14.02.2024

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

Meta gaat op zijn platforms Facebook, Instagram en Threads een label geven aan content die is gemaakt met behulp van kunstmatige intelligentie. Dit moet voor meer transparantie zorgen, en hopelijk minder social media-los...

Online07.02.2024

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

Er is een klein mirakel gebeurd. Meta-CEO Mark Zuckerberg heeft zijn excuses aangeboden voor de geestelijke problemen die social media kunnen veroorzaken bij vooral jongeren. Sowieso is het vrij uniek dat hij überhaupt...

Social Media02.02.2024

​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

​Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?

Het kopieert van anderen en het komt zelf met weinig nieuws: het wordt regelmatig gezegd over Facebook, het social medium dat geleid wordt door Mark Zuckerberg. Is dat helemaal terecht, is Facebook inderdaad niet vernieu...

Social Media29.01.2024

​Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?

Feestboek, maar dan echt