Facebook stopt definitief met Like & Win acties

Facebook stopt definitief met Like & Win acties

Vorig artikel Volgend artikel

Facebook stuurt regelmatig updates over hun API en  SDK kit. Onderaan de laatste update staat een regeltje wat nog nauwelijks het nieuws heeft gehaald maar wat wel degelijk van invloed is voor online marketeers en merken. Like & Win acties op Facebook zijn definitief voorbij en eigenlijk ook logisch als je kijkt naar relevantie.

You must not incentivize people to use social plugins or to like a Page. This includes offering rewards, or gating apps or app content based on whether or not a person has liked a Page. It remains acceptable to incentivize people to login to your app, checkin at a place or enter a promotion on your app’s Page.
- Facebook

Voor Facebook marketeers en ontwikkelaars is de impact hoog net als voor alle bedrijven die zich hebben gespecialiseerd in het ontwikkelen van Like & Win acties. Dat wil niet zeggen dat het verkrijgen van likes geen nut meer heeft. Integendeel zelfs, likes voor je Facebook pagina zijn nog steeds belangrijk.

De werking van de apps was simpel, je moet me eerst liken om mee te kunnen doen, en dat in heel veel verschillende variaties. Facebook zorgde er voor dat als je nog geen fan was van de pagina de teller omhoog ging. Grote merken hebben via dit soort acties echt 10-duizenden fans weten op te halen en plotseling waren fervente autorijders van merk A massaal fan van merk B al zouden van z’n leven lang niet in het merk willen rijden.

Dit is dus definitief voorbij, Like & Win acties zijn over. Bestaande acties blijven werken tot 5 november. Daarna zal de Like & Win app niet meer werken. Facebook wil dat je pagina’s liked omdat je de pagina echt wil liken en niet omdat je op like moet drukken om kans te maken op een iPad. Je mag wel je mensen die je liken een incentive aanbieden. Er liggen op dit punt genoeg kansen voor marketeers om meer met hun audience te doen. Uiteindelijk zorgt een relevante groep van mensen die je merk liken ook voor meer autoriteit en zullen zij eerder bereid zijn iets met je merk te doen, of ze het nieuws delen, iets kopen of zich inschrijven voor je email. Relevantie werkt altijd.

Het is vanaf nu niet zo makkelijk meer om ‘even’ snel likes te verkrijgen. Als marketeer of merk moet je terug in de ring en nadenken over de mogelijkheden die Facebook je biedt om meer met je fanbase te doen en daar is niet mis mee.  

Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast blogger, strateeg, storyteller en een digitale nomade. Je maakt Henk blij met bijzondere...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies