Marketing23.09.2015

​Drie redenen waarom marketeers niet weten waar ze mee bezig zijn


Deze blog gaat natuurlijk niet over jou. Tenminste dat hoop ik voor je. In het voorjaar van dit jaar deden we echter een onderzoek in samenwerking met Digital Doughnut en de resultaten vond ik schrikbarend. Daarom wil ik ze met je delen. Hoewel 95 procent van de honderden marketeers wereldwijd zeggen dat ze een multichannel benadering hen zal helpen met het gericht benaderen van klanten, zijn er maar weinig die écht weten wat ze doen.

Het inzetten van meerdere kanalen om klanten te bereiken, heeft al meerdere termen meegekregen: multichannel, crosschanel, omnichannel. Wij zien het als drie stappen in volwassenheid naar een optimale klantervaring. Het hoogst haalbare, omnichannel, biedt een naadloze en consistente ervaring waarin klanten geen frustratie of irritatie ervaren. Een ervaring waar klanten om smeken (misschien niet letterlijk, maar klanten spreken tenslotte door hun koopgedrag en loyaliteit).

Uit ons onderzoek in samenwerking met Digital Doughnut blijkt dat maar weinig marketeers echt weten wat ze aan het doen zijn. Slechts 46 procent is zich daar pijnlijk van bewust. Zij weten dat een slechte klantervaring zal leiden tot klantverlies. Dat neemt echter niet weg dat het merendeel niet weet waar hij mee bezig is. Drie redenen:

1. Ze weten niet hoe ze multichannel moeten opereren

Driekwart van de ondervraagde marketeers heeft een multichannel strategie, maar slechts dertig procent heeft het vertrouwen dat ze die strategie ten uitvoer kunnen brengen. Daar komt bij dat 46 procent niet het idee heeft dat ze de complexiteit van de diverse kanalen en de naadloze integratie in de vingers kunnen krijgen. Ze weten niet hóe ze de kennis over deze complexiteit kunnen vergaren of hoe ze iemand kunnen vinden die die kennis wel heeft.

2. Ze hebben geen controle over hun eigen kanalen

Het lijkt me handig dat je als marketeer controle hebt over, ik noem maar wat, je eigen website. Toch heeft een derde van de marketeers de hulp van hun IT-afdeling nodig om content te publiceren. Ook zegt de helft dat ze bij de IT-afdeling moeten aankloppen om hun content te veranderen en beheren. Laat staan dat marketeers hun content kunnen richten aan specifieke doelgroepen (54 procent kan dat wel) of content over de kanalen heen consistent kunnen laten zijn (slechts 44 procent kan dat).

3. Ze weten niet in welke fase klanten zitten

Nu is het personaliseren van je content voor veel marketeers al een stap te ver, maar als ze dat al zouden willen, dan nog wordt het lastig. Ruim zestig procent weet namelijk niet in welke fase van de klantreis de klant zit. Een schrikbarend laag percentage, slechts 17 procent, heeft het idee dat ze een marketingboodschap op het juiste moment naar de juiste klant kunnen sturen. Daar komt bij dat maar 27 procent kan traceren waar klanten vandaan komen.

Genoeg redenen om aan de slag te gaan om controle te nemen over de kanalen waar onze klanten ons kunnen vinden. Dan hebben we al de eerste stap richting een volwaardige omnichannel ervaring genomen. Nu nog een naadloze overgang tussen de kanalen en een consistente boodschap, en klanten kunnen écht tevreden zijn.

Deze blogpost is geschreven door Jeroen Staehle, marketing manager mainland Europe bij EPiServer.

[Afbeelding: © vlights & cacaroot – Fotolia.com]

Verder lezen over Online Marketing

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

OBI4wan, Spotler Nederland en Squeezely integreren hun operationele bedrijfsvoering en gaan verder als één organisatie onder de naam Spotler NL. Alle drie de bedrijven zijn al geruime tijd onderdeel van de Spotler Grou...

Marketing06.03.2024

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

​Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?

Het is vandaag de internationale dag van het waarderen van communitymanagers. Maar er is tegelijkertijd veel vaagheid over deze vrij moderne rol. Dat komt mede omdat deze rol in het ene bedrijf veel omvattender is dan in...

Online22.01.2024

​Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?

​Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen

Snapchat is een van de meest populaire social media onder jongeren en dat maakt het voor bijvoorbeeld bedrijven een heel interessante plek om aanwezig te zijn. Maar is alleen aanwezig zijn en het standaard adverteren gen...

Social Media28.12.2023

​Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen

​Google: ‘Dit zijn de digitale marketingtrends van 2024’

Het zijn de laatste weken van 2023 en iedereen is bezig met het nieuwe jaar: wat zijn de trends, wat verwachten we? Google helpt je een handje door een beetje sturing te geven: dit is wat er volgens de zoekmachinegigant...

Marketing14.12.2023

​Google: ‘Dit zijn de digitale marketingtrends van 2024’

Growth hacken: waarom dat anno 2023 zo populair is

Growth hacken, het klinkt als iets wat met cybercrime te maken heeft, maar niets is minder waar. Het betekent vooral het slim inzetten van het internet om groei mogelijk te maken. Een trend die al in 2014 vanuit de Veren...

DC Business26.10.2023

Growth hacken: waarom dat anno 2023 zo populair is

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

De afgelopen dagen was het druk in Boston, want Hubspot hield zijn jaarlijkse bijeenkomst Inbound 2023. AI voerde, mede door aankondigingen van het bedrijf, de boventoon, maar er waren ook veel leuke, inspirerende en amb...

Marketing08.09.2023

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

HubSpot komt met HubSpot AI: generatieve AI voor MKB’s

HubSpot heeft tijdens zijn jaarlijkse evenement Inbound onthuld AI-functonaliteit toe te voegen aan zijn software. Er komt een speciaal HubSpot AI-gedeelte waarin allerlei functionaliteiten met kunstmatige intelligentie...

Marketing06.09.2023

HubSpot komt met HubSpot AI: generatieve AI voor MKB’s

HEMA lanceert SLAYMA Roblox-collectie in de populaire game

HEMA lanceert als eerste Nederlandse merk een collectie op Roblox. Het maakt deel uit van de SLAYMA summer school-campagne van het merk. Het is voor het eerst dat een merk uit ons land Roblox inzet binnen een marketingca...

Marketing18.08.2023

HEMA lanceert SLAYMA Roblox-collectie in de populaire game

Rookworstkettingen, tompoucejurkjes en hotdogtasjes