Marketing01.06.2015

De top 100 merken in de wereld


Het is alweer tien jaar geleden dat WPP en Millward Brown de BrandZ Top 100 meest waardevolle internationale merkenlijst lanceerde. In die tijd steeg de waarde van de 100 meest waardevolle merken met 126 procent naar 3.3 triljoen dollar. Eén van de merken die het afgelopen jaar het meest gegroeid is, is Apple. Ze groeiden met 67%. Google groeide ‘slechts’ 9% ten opzichte van het voorgaande jaar.

Kun je raden welk merk er op nummer één staat?

Apple! Het merk stond in 2011, 2012 en 2013 ook al op nummer één, maar moest de positie vorig jaar inleveren aan Google. Maar met de enorme groei die Apple afgelopen jaar gemaakt heeft (vooral te danken aan het succes van de iPhone 6), hebben ze hun plekje weer terug veroverd.

Meer opvallende feitjes uit de top 100?

– Coca Cola is net iets groter dan McDonalds
– Er staan twee van oorsprong Nederlandse bedrijven in de lijst (Nee, niet Heineken, wel Shell en ING)
– Visa is ruim twee keer zo groot als Mastercard
– ZARA is groter dan Samsung
– De hoogste nieuwe binnenkomer dit jaar is Alibaba, op plek dertien, net voor Amazon.
– Louis Vuitton is het meest waardevolle modehuis, maar Nike is meer waard dan Louis Vuitton.

Bekijk de volledige lijst hieronder!

dc-brandz-01-2015
dc-brandz-01-2015
dc-brandz-02-2015
dc-brandz-02-2015
dc-brandz-03-2015
dc-brandz-03-2015
dc-brandz-04-2015
dc-brandz-04-2015
Annemerel de Jongh

Annemerel schrijft op haar eigen lifestyle blog en werkt daarnaast als freelance redacteur. Je maakt haar blij met goed eten, nieuwe gadgets en hardlopen

Verder lezen over Merken

1 april 2024: dit zijn de leukste inhakers en grappen

Het is weer bijna 1 april, de dag om leuke grappen en grollen uit te halen. Wist je dat de oudst bekende 1 april grap voor het eerst werd vermeld in een Franse bron in het jaar 1508. In Engelstalige landen viert men Apri...

Nieuws01.04.2024

1 april 2024: dit zijn de leukste inhakers en grappen

Bij House of Treats staat de samenwerking met de doelgroep centraal

House of Treats is het eerste bureau dat marktonderzoek onder early adopters inzet als marketingtool en biedt merken toegang tot een zorgvuldig gecureerde global community van early adopters. Het bureau is in 2018 opgeri...

Marketing14.03.2024

Bij House of Treats staat de samenwerking met de doelgroep centraal

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

Chinese automerken, en dan met name merken die invetten op een volledig elektrische vloot, maken een opmars in Europa. ZEEKR is het volgende merk die de Europese markt gaat betreden. Dit wereldwijde merk voor elektrisch...

Marketing14.12.2023

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

aan Kalverstraat/Rokin
​Je ziet ze vaak boven een broek uit: dit is Muchachomalo

Misschien heb je ze zelf, zijn ze ooit cadeau gedaan of kennen ze alleen van anderen. Muchachomalo, het is een bekend merk voor boxers, maar weet je ook waar het voor staat? Dit is wat je moet weten over dit oer-Nederlan...

Lifestyle16.10.2023

​Je ziet ze vaak boven een broek uit: dit is Muchachomalo

Bol blijft sterkste retailmerk, Hema keldert en Jumbo verliest ook

Al sinds 2015 is Bol punt com het strekste retailmerk van Nederland. Dat is althans volgens de 40 factoren waarop in totaal 100 retailmerken door 15.000 respondenten beoordeeld worden. Die 40 factoren bestaan uit merkkra...

Marketing28.04.2023

Bol blijft sterkste retailmerk, Hema keldert en Jumbo verliest ook

Feestende bouwvakkers in Qatar deden Jumbo geen goed
1 april 2023: een overzicht van de leukste inhakers en grappen

Vandaag is het weer 1 april, de dag om leuke grappen en grollen uit te halen. Wist je dat de oudst bekende 1 april grap voor het eerst werd vermeld in een Franse bron in het jaar 1508. In Engelstalige landen viert men A...

Online01.04.2023

1 april 2023: een overzicht van de leukste inhakers en grappen

​Waarom je sowieso één paar Mascolori’s in je kast moet hebben

Schoenen maken de man. Toch? Kijk naar beneden en ik kan je vertellen wat voor exemplaar er voor je staat. Want jouw schoenen vertellen veel meer over jou dan je denkt. En ik snap echt dat je gewone sneakers, zwarte sch...

Lifestyle03.02.2023

​Waarom je sowieso één paar Mascolori’s in je kast moet hebben

​Lifehunters van start als activatiebureau Maaslander

Vanaf 1 januari 2023 gaat LifeHunters een aantal nieuwe activatiecampagnes voor Maaslander ontwikkelen. De samenwerking komt voort uit een ‘proefperiode’ in 2022, waarin LifeHunters een aantal campagneconcepten heeft...

DC Business19.12.2022

​Lifehunters van start als activatiebureau Maaslander