Marketing14.11.2017

De adventskalender als marketinginstrument: best effectief!


24 dagen drank en sex

Het aftellen naar de kerst is begonnen. Christenen noemen deze periode advent. Om de 24 dagen te vieren maken we vaak gebruik van een adventskalender. Je kent het wel: iedere dag mag je tot aan kerst een luikje openen of een vakje wegkrassen van de kalender.

Marketing instrument

Leuk om thuis met het gezin te doen. Vaak zit er chocola of een wijze levensles of spreuk achter het luikje. Het is iets nostalgisch en je bouwt min of meer een spanning op tot aan kerstavond. De adventskalender heeft echter steeds minder te maken met het Christendom en is vandaag de dag veel meer een commercieel marketinginstrument.

Zo zijn er tal van leuke inhakers en originele adventskalender in omloop. Denk hierbij aan de Beery Christmas adventskalender. In deze kalender zitten 24 speciaalbiertjes. Ontdek dus elke dag nieuwe brouwerijen en nieuwe bierstijlen. Het idee is dat je elke morgen een vakje open maakt, het biertje in de koelkast legt en ’s avonds geniet van je biertje van die dag. Proost, Ik zeg briljant!

Alcohol scoort

Ze zijn niet de enige die de advent gebruiken om op de dranktoer te gaan. Aldi kwam dit jaar met de mini wijn adventskalender. In de kalender doos zitten echt 24 mini-flesjes. Ze hebben een assortiment van rood en wit gemaakt.

Ik vermoed dat op kerstavond er een flesje met bubbels in zal zitten. Het is een leuk cadeautje voor de ouders die eens wat anders willen dan de chocola uit de ouderwetse adventskalenders. Ook een briljante actie, toch?

Hete kerst?

De meest opvallende adventskalender is toch wel die met sexspeeltjes. Ieder dag tot aan kerstavond een cadeautje uitpakken. Met 24 dagen wordt de decembermaand extra spannend. Lovehoney, de website die de kalender verkoopt, heeft er wel iets van gemaakt, maar dat mag ook wel: net zoals de andere adventskalenders in dit lijstje is ‘ie niet goedkoop.

Ik kan me zo voorstellen dat we volgend jaar adventskalenders voorbij zien komen met 24 tapas recepten, 24 verwentips of wellicht dat een loterij een straat introduceert met 24 krasloten. Natuurlijk kun je ook een kortingsadvent maken waarbij je iedere dag een nieuwe korting weggeeft op een bepaald product of dienst. Wellicht niet heel innovatief maar wel een goed marketing format!

Deze wil je niet verwarren met die van de kinderen, zullen we maar zeggen.
Deze wil je niet verwarren met die van de kinderen, zullen we maar zeggen.

[Afbeeldingen © V&P Photo Studio – Adobe Stock]

Onno Rompa

Onno is blogger op DutchCowboys, Travelvalley en StyleCowboys. Onno schrijft over technologische innovaties en trends en ontwikkelingen op het gebied van (online) marketing.

Verder lezen over Kerst

​Het Amsterdamse Winterparadijs biedt toch nog een wintergevoel

Sneeuwballen gooien die niet nat en koud zijn, van een ‘piste’ af met een band, zonder dat je bang hoeft te zijn in een ravijn te vallen en een heleboel sfeervolle stalletjes met warme chocomel met rum, ook al is opw...

Nieuws30.12.2023

​Het Amsterdamse Winterparadijs biedt toch nog een wintergevoel

3FM Serious Request haalt vele miljoenen op voor Stichting ALS Nederland

Op kerstavond is bekend gemaakt dat 3FM Serious Request dit jaar in totaal €7.502.981,- heeft opgebracht voor Stichting ALS Nederland. De drie NPO 3FM-dj’s Barend van Deelen, Sophie Hijlkema en Wijnand Speelman kwame...

Media25.12.2023

3FM Serious Request haalt vele miljoenen op voor Stichting ALS Nederland

Fijne kerstdagen! Dit wordt nu het meest geluisterd op Spotify

Het is kerst! Fijne feestdagen! Wist je dat naast de decembermaand 26 november de dag is waarop de meeste kerstmuziek wordt afgespeeld? En dat de zondagen vooral populair zijn als het gaat om kersthits luisteren? Spotify...

Entertainment25.12.2023

Fijne kerstdagen! Dit wordt nu het meest geluisterd op Spotify

Kerstmis in Space… met boom!

It’s Christmas in heaven’ is een van de leukere zoete, met een flinke dosis humor, kerstnummers van Monty Python. Een hit is het nooit geworden, in tegenstelling tot het bekende nummer uit de slotscène van Life of B...

Entertainment22.12.2023

Kerstmis in Space… met boom!

​6 last minute-cadeaus voor de feestdagen of verjaardagen

Je leest er het ene na het andere artikel over: holiday stress. Blijkbaar is al dat samenkomen met familie en vrienden toch een moeilijk onderwerp voor velen. Je zal in al je angsten en stress maar een kerstcadeau verget...

Gadgets21.12.2023

​6 last minute-cadeaus voor de feestdagen of verjaardagen

Voor vergeetachtigen en als PostNL te laat is
Gift guide: de leukste gadgets & cadeautips voor Kerstmis

Sinterklaas is terug naar Spanje, en dus is het moment daar om ons te richten op Kerstmis. Misschien ben je nog op zoek naar wat cadeau-inspiratie. Om voor jezelf te vragen, of om aan je geliefde, vrienden of familie cad...

Gadgets12.12.2023

Gift guide: de leukste gadgets & cadeautips voor Kerstmis

Dit zijn de leukste kerstcommercials van 2023

Supermarkten en warenhuizen zijn er al maanden mee bezig en wij zien er nu het eindresultaat van: de kerstcommercials. Zowel in het buitenland (de Britten zijn er heel goed in) als in het binnenland (HEMA scoort veel pun...

Video10.12.2023

Dit zijn de leukste kerstcommercials van 2023

Helemaal in kerstsferen
Videoland: Eerste Hulp Bij Kerst te streamen met audiodescriptie

De nieuwe Will Koopman film 'Eerste Hulp Bij Kerst' die per 6 december exclusief te streamen is bij Videoland heeft een primeur. Het is de allereerste Videoland Original op het platform met audiodescriptie via Earcatch....

Entertainment07.12.2023

Videoland: Eerste Hulp Bij Kerst te streamen met audiodescriptie

Verder lezen over Viral Marketing

Heineken introduceert telefoon die amper iets kan: Boring Phone

Verlang je soms terug naar die tijd van eenvoud: dat je je telefoon alleen gebruikte voor telefoneren en Snake? Die tijd kun je herbeleven: dit is de Boring Phone.

Mobile17.04.2024

Heineken introduceert telefoon die amper iets kan: Boring Phone

Bijzondere marketingcampagne McDonald’s: billboard ruiken

McDonald's heeft een billboard gemaakt met geen enkele boodschap erop. Niet eens een logo. Je moet eraan ruiken om te weten waar reclame voor wordt gemaakt.

Advertising15.04.2024

Bijzondere marketingcampagne McDonald’s: billboard ruiken

Paarse koeien willen Tony’s Chocolonely verbieden in Duitsland

Onder de noemer ‘Niet cacaoboeren, maar advocaten winnen', is Tony’s Chocolonely gedwongen om hun ‘Fair Alternative’ campagne in Duitsland aan te passen. Een relletje met een ludieke insteek die niet wordt gewaar...

Marketing23.02.2024

Paarse koeien willen Tony’s Chocolonely verbieden in Duitsland

5 x waarom bedrijven zich allemaal storten op ADE

Volgende week is het zover: dan start het Amsterdam Dance Event. Van woensdag 18 oktober tot zondag 22 oktober moet je eraan geloven: talloze stories met mensen die uit hun dak gaan op grote feesten, kleine feesten, midd...

Events11.10.2023

5 x waarom bedrijven zich allemaal storten op ADE

HEMA lanceert SLAYMA Roblox-collectie in de populaire game

HEMA lanceert als eerste Nederlandse merk een collectie op Roblox. Het maakt deel uit van de SLAYMA summer school-campagne van het merk. Het is voor het eerst dat een merk uit ons land Roblox inzet binnen een marketingca...

Marketing18.08.2023

HEMA lanceert SLAYMA Roblox-collectie in de populaire game

Rookworstkettingen, tompoucejurkjes en hotdogtasjes
Dit zijn de finalisten van de Beste Brabantse Marketeer van 2022

Op woensdag 19 april 2023 is het zo ver. Dan worden de winnaars van de verkiezing van de Beste Brabantse Marketeer van 2022 bekendgemaakt. De uitreiking zal plaatsvinden in het Parktheater Eindhoven. Na twee spannende we...

Marketing10.03.2023

Dit zijn de finalisten van de Beste Brabantse Marketeer van 2022

Een iconische Black Friday

In de Verenigde Staten wordt is Black Friday inmiddels een traditie geworden op de dag na Thanksgiving. Het luidt het begin van het seizoen van kerstinkopen aan. En hoewel voor ons de benaming Thanksgiving bekender is, v...

DC Business30.11.2021

Een iconische Black Friday

Goossens aan het werk om marketing te verbeteren

Corona heeft niet alleen het hybride werken gebracht, maar ook zijn we veel meer online gaan winkelen. Het is dan ook voor bedrijven verstandig om eens goed te kijken naar hun marketing. Goosens is dan ook gebruik gaan m...

DC Business13.09.2021

Goossens aan het werk om marketing te verbeteren