Marketing01.11.2016

Battlefield 1 marketing: hoe verpest je de sfeer in één stap


#justWWIthings

Ja, dat is dus niet handig. EA, de uitgever van het verder heel succesvolle Battlefield 1, probeert natuurlijk zo veel mogelijk de game onder de aandacht te brengen, inclusief tv-reclame, online marketing, het influencen van influencers en de rest van de ‘aanjagers’ die nodig zijn om een first-person shooter te laten concurreren met het nog steeds heel machtige Call of Duty in deze periode van het jaar.

Het inherente probleem dat Battlefield 1 heeft is dat het gebaseerd is op een van de meest smerige oorlogen in de recente geschiedenis en dat daar – zeker niet in Europa – niet al te lichtzinnig mee omgegaan moet worden. De game zelf gaat daar verrassend goed mee om, tenminste in de verhaal-modus die iedereen overslaat om direct de multiplayer in te duiken. Nou ja, ze hebben het in elk geval geprobeerd. Dat kun je helaas niet zeggen van de muppet die de leiding had over de Twitterbrigade voor Battlefield 1.

Het is niet wát je zegt…

De eerste wereldoorlog was een drama en als je er voor kiest om een game in die setting te maken, met het realisme dat in 2016 mogelijk is, heb je bijna de plicht om daar op een goede manier mee om te gaan. Deze tweets zijn het beste voorbeeld van hoe je dat niet doet en gelukkig is EA zo slim geweest om ze vrijwel direct te verwijderen en haar excuses aan te bieden, maar het is niet het eerste dat twijfelachtig is aan de marketing. De trailers waren allemaal niet veel beter, met gruwelijke taferelen die (wel heel effectief) op opzwepende muziek werden gezet.

Respect

Je zou kunnen zeggen dat het hypocriet is om hier nu een probleem van te maken, alleen omdat het nu toevallig om een oorlog gaat die in Europa een grote impact heeft gehad. Daar zit iets in. Verheerlijking van geweld hoort simpelweg bij de marketing van een shooter, dat is immers het hele punt waar de game om draait. Als je echter aan de ene kant een hoop bombarie maakt als uitgever of maker dat je zo bezig bent geweest met de historische accuraatheid en de materie met de hoogste mate van respect behandelt is het wel zaak om die gekke jongens van marketing in het gareel te houden. Jammer, deze marketingfail.

Onder de hashtag #justWWIthings werden scènes zoals het verbranden van tegenstanders met een vlammenwerper of het neerhalen van een Zeppelin met teksten als “When you’re too hot for the club” of “When your squad is looking on point” gecombineerd en dat is op zijn zachtst gezegd ongepast.

Te makkelijk

Natuurlijk is Battlefield 1 een game die zich grofweg op dezelfde doelgroep richt als Call of Duty en andere shooters van het soort, namelijk testosteronbommetjes die de game volgens de regels nog niet mogen spelen, maar dat is geen excuus voor dit soort marketing. Games zijn niet meer alleen maar vehikels om je bezig te houden of je agressie bot te vieren zonder echt te slaan en daar moet de marketing van vandaag de dag op afgestemd zijn.

[Afbeeldingen © EA]

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.

Verder lezen over EA

Max Verstappen wederom op cover EA SPORTS F1 24

Voor het tweede jaar op rij schittert Max Verstappen op de cover van EA SPORTS officiële videogame van het 2024 FIA Formula One World Championship.

Gaming16.04.2024

Max Verstappen wederom op cover EA SPORTS F1 24

Video: Manuel Bachoore beste speler ter wereld na winst WK FIFA 23

Gisteravond heeft Team Gullit-speler Manuel Bachoore de FIFAe World Cup gewonnen. De Nederlandse Bachoore won de bloedstollende finale na een penaltyreeks. Hij kroonde zich daarmee tot beste FIFA-speler ter wereld en nam...

Gaming20.07.2023

Video: Manuel Bachoore beste speler ter wereld na winst WK FIFA 23

5 dingen die je moet weten over EA Sports FC24

We kenden het ooit als FIFA, maar nu heet het EA Sports FC. De populaire voetbalgame van Electronic Arts is toe aan zijn nieuwe editie en die heet EA Sports FC24. De game is officieel aangekondigd en verschijnt op 29 sep...

Gaming17.07.2023

5 dingen die je moet weten over EA Sports FC24

​F1 23 review: lijkt hetzelfde, voelt toch net even anders

Als je formule 1-coureur bent, dan krijg je eens in de zoveel tijd een nieuwe auto onder je kont. Dat is natuurlijk flink wennen en dat maakt het voor het publiek extra leuk als er een nieuw seizoen start. Hetzelfde geld...

Gaming15.07.2023

​F1 23 review: lijkt hetzelfde, voelt toch net even anders

EA SPORTS en de Eredivisie verlengen hun samenwerking

Deze week hebben Electronics Arts en de Eredivisie CV, de voetbalorganisatie verantwoordelijk voor de verdere ontwikkeling van de hoogste competitie van Nederland, een meerjarige verlenging van hun partnership met EA SPO...

Gaming14.07.2023

EA SPORTS en de Eredivisie verlengen hun samenwerking

Eerste beelden van de Las Vegas Grand Prix zie je in EA Sports F1 23

Deze week heeft Electronic Arts de eerste beelden getoond van de Formule 1 Grand Prix in Las Vegas in F1 23, de officiële videogame van het FIA Formula One World Championship. Dit gloednieuwe circuit is direct beschikba...

Gaming25.05.2023

Eerste beelden van de Las Vegas Grand Prix zie je in EA Sports F1 23

KPN eDivisie seizoen 2022-’23: Vitesse prolongeert landstitel

Vitesse is kampioen van de KPN eDivisie seizoen 2022-‘23 en kroont zich daarmee voor het tweede jaar op rij tot Nederlands Kampioen EA Sports FIFA. Vitesse versloeg in de finale AFC Ajax met 5-1 over twee duels. Naast...

Gaming07.05.2023

KPN eDivisie seizoen 2022-’23: Vitesse prolongeert landstitel

Dit is EA Sports FC

Electronic Arts Inc heeft een eerste blik geworpen op de interactieve toekomst van voetbal met EA Sports FC, dat zijn nieuwe brand-visie, identiteit en logo onthult. FC wordt het platform van EA Sports voor het creëren,...

Gaming07.04.2023

Dit is EA Sports FC

Meer info volgt in juli

Verder lezen over Games

AI is gearriveerd in gaming – hoe wordt de technologie gebruikt?

De AI-hype brak pas echt uit met modellen als ChatGPT. Kunstmatige intelligentie is echter geen nieuwe rage op de markt! In 1996 gebruikte de schaakcomputer “DeepBlue” bijvoorbeeld zijn veldstukken om de koning van toenmalig wereldkampioen Garry Kasparov schaakmat te zetten.

Gaming17.04.2024

AI is gearriveerd in gaming – hoe wordt de technologie gebruikt?

Zo ziet de trailer van Grand Theft Auto 6 eruit in het echt

De trailer van Grand Theft Auto 6 is al een tijdje uit. Er is nu een imitatie van de trailer die zo spot-on is, dat je hem moet zien.

Gaming15.04.2024

Zo ziet de trailer van Grand Theft Auto 6 eruit in het echt

Netflix Games Review: Dead Cells is lekker hardcore

Netflix komt met een extra uitgebreide versie van Dead Cells. Alsof de game niet al genoeg tijd opslokte. Maar met plezier hoor.

Gaming11.04.2024

Netflix Games Review: Dead Cells is lekker hardcore

​Zo omzeil je drukke servers in Call of Duty

Is een van je grootste frustraties over Call of Duty dat je in drukke games wordt geplaatst, terwijl je het liever wat rustiger en overzichtelijker hebt? Daar zijn oplossingen voor. We lichten er eentje uit: een VPN gebr...

Gaming28.03.2024

​Zo omzeil je drukke servers in Call of Duty

Sonic krijgt zijn eigen Fall Guys-achtige game: Sonic Toys Party

Fall Guys is een geweldige game, Sonic is een geweldige gamereeks: het is dus niet zo heel gek dat de makers van het aankomende spel Sonic Toys Party zich hevig hebben laten inspireren door Fall Guys. Het wordt een mobie...

Gaming26.03.2024

Sonic krijgt zijn eigen Fall Guys-achtige game: Sonic Toys Party

Netflix Games-review: Immortality speelt weg als een film

Ze is een vergeten actrice die er een nogal heftige levensstijl op nahoudt: Marissa Marcel (gespeeld door Manon Gage) en jij moet natuurlijk volledig in het leven van deze gevallen ster duiken, want er is wat mysterie om...

Gaming20.03.2024

Netflix Games-review: Immortality speelt weg als een film

De Steam Deck-introductie was gefilmd met.. Steam Deck-belichting

De introductievideo van de Steam Deck OLED gaf het al een beetje weg: het nieuwe apparaat werd aangelicht door... zijn eigen broers en zussen. De videomakers van Valve hadden een soort bol gemaakt van Steam Decks en die...

Gaming20.03.2024

De Steam Deck-introductie was gefilmd met.. Steam Deck-belichting

LinkedIn werkt aan nieuwe tak van sport: gaming

LinkedIn introduceert binnenkort games op het platform. Het zakelijke social medium wil graag dat collega’s met elkaar de strijd aangaan om zo de banden aan te halen en een leuk gespreksonderwerp te hebben. Het zou nie...

Social Media18.03.2024

LinkedIn werkt aan nieuwe tak van sport: gaming

Verder lezen over Online Marketing

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

OBI4wan, Spotler Nederland en Squeezely integreren hun operationele bedrijfsvoering en gaan verder als één organisatie onder de naam Spotler NL. Alle drie de bedrijven zijn al geruime tijd onderdeel van de Spotler Grou...

Marketing06.03.2024

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

​Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?

Het is vandaag de internationale dag van het waarderen van communitymanagers. Maar er is tegelijkertijd veel vaagheid over deze vrij moderne rol. Dat komt mede omdat deze rol in het ene bedrijf veel omvattender is dan in...

Online22.01.2024

​Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?

​Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen

Snapchat is een van de meest populaire social media onder jongeren en dat maakt het voor bijvoorbeeld bedrijven een heel interessante plek om aanwezig te zijn. Maar is alleen aanwezig zijn en het standaard adverteren gen...

Social Media28.12.2023

​Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen

​Google: ‘Dit zijn de digitale marketingtrends van 2024’

Het zijn de laatste weken van 2023 en iedereen is bezig met het nieuwe jaar: wat zijn de trends, wat verwachten we? Google helpt je een handje door een beetje sturing te geven: dit is wat er volgens de zoekmachinegigant...

Marketing14.12.2023

​Google: ‘Dit zijn de digitale marketingtrends van 2024’

Growth hacken: waarom dat anno 2023 zo populair is

Growth hacken, het klinkt als iets wat met cybercrime te maken heeft, maar niets is minder waar. Het betekent vooral het slim inzetten van het internet om groei mogelijk te maken. Een trend die al in 2014 vanuit de Veren...

DC Business26.10.2023

Growth hacken: waarom dat anno 2023 zo populair is

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

De afgelopen dagen was het druk in Boston, want Hubspot hield zijn jaarlijkse bijeenkomst Inbound 2023. AI voerde, mede door aankondigingen van het bedrijf, de boventoon, maar er waren ook veel leuke, inspirerende en amb...

Marketing08.09.2023

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

HubSpot komt met HubSpot AI: generatieve AI voor MKB’s

HubSpot heeft tijdens zijn jaarlijkse evenement Inbound onthuld AI-functonaliteit toe te voegen aan zijn software. Er komt een speciaal HubSpot AI-gedeelte waarin allerlei functionaliteiten met kunstmatige intelligentie...

Marketing06.09.2023

HubSpot komt met HubSpot AI: generatieve AI voor MKB’s

HEMA lanceert SLAYMA Roblox-collectie in de populaire game

HEMA lanceert als eerste Nederlandse merk een collectie op Roblox. Het maakt deel uit van de SLAYMA summer school-campagne van het merk. Het is voor het eerst dat een merk uit ons land Roblox inzet binnen een marketingca...

Marketing18.08.2023

HEMA lanceert SLAYMA Roblox-collectie in de populaire game

Rookworstkettingen, tompoucejurkjes en hotdogtasjes