B2B online marketing: zo bereik je de zakelijke doelgroep online

B2B online marketing: zo bereik je de zakelijke doelgroep online

Vorig artikel Volgend artikel

Online marketing biedt zoveel fantastische mogelijkheden om de doelgroep te bereiken. Als bedrijf dat zich richt op de zakelijke doelgroep, vind je het wellicht lastig om te bepalen hoe online marketing een rol kan spelen in de marketing activiteiten van het bedrijf. Wel nu, op B2B gebied zijn er juist hele gave dingen mogelijk. Middels drie voorbeelden in dit artikel krijg je meer inzicht (en hopelijk inspiratie) over hoe je online marketing kunt gebruiken om de zakelijk doelgroep online te bereiken.

Location location location

Stel je bent ondernemer van een lekker lopend bedrijf dat efficiënte printers verkoopt aan het midden- en kleinbedrijf. De doelgroep bevindt zich veelal op grote industrieterreinen in de buurt van, of in grote steden. Al tijden lang breek je het hoofd over hoe je prestaties van het ‘koud’ bellen naar prospects door accountmanagers kan verbeteren. Nu heb je hierbij waarschijnlijk niet direct aan online gedacht als oplossing.

Google AdWords biedt, middels het Google display netwerk, echter hele mooie kansen om de accountmanagers hierin te ondersteunen. Uit ervaring weet je inmiddels dat (bijvoorbeeld) september de maand is, wanneer het aankomt op het aanschaffen van een nieuwe printer voor MKB bedrijven. Juist in deze maand wil je daarom de accountmanagers zo goed mogelijk helpen om een optimaal rendement te behalen. In Google AdWords kun je een specifieke banner campagne inrichten en deze targetten op een radius van minimaal één kilometer. Vervolgens verhoog je de biedingen, waardoor je vrij zeker kunt stellen, dat in de radius die getarget is, jouw bedrijfsnaam opgemerkt gaat worden. Stel in overleg met de accountmanager(s) een lijst samen met de targets waar het bedrijf zich op wil gaan richten. Denk hierbij aan bijvoorbeeld bepaalde industrieterreinen waar veel potentiële klanten zitten.

B2B-online-marketing-2

Maar er zijn meer mogelijkheden. Duurt het proces van eerste gesprek tot daadwerkelijke klant altijd een behoorlijk lange periode? Dan kun je ook een display campagne inzetten omtrent prospects die al ‘warm’ zijn, maar nog geen klant. Een mooie manier om de naam van het bedrijf (al dan niet bewust) nog eens in het hoofd van de prospect te zetten. Nog een stapje verder, creëer een specifieke boodschap met verschillende banners, ingericht op de status van een prospect. Zit een prospect bijvoorbeeld tegen klant aan, maar twijfelt hij nog over de kwaliteit van, in dit geval, de printer? Richt dan een banner in met een interessante ‘probeer’ actie van twee weken om hem te overtuigen. Misschien wel het grootste voordeel van targetten op locatie, is dan ook dat je heel specifiek de doelgroep benadert en je op die manier de kosten optimaal onder controle kunt houden.

Websitebezoekers

Naast de zojuist genoemde locatie targeting, is het gebruik maken van inzichten uit ook een mooie mogelijkheid om de zakelijk doelgroep te bereiken. Wist je bijvoorbeeld dat te achterhalen is welke bedrijven jouw website hebben bezocht? Dit geldt overigens alleen voor bedrijven met een eigen netwerk, maar toch. Bijzonder mooi inzicht om vervolgens natuurlijk iets mee te doen. Maar wat dan? Hoor je jezelf denken.

Wellicht eerst goed om te weten waar je deze data kunt vinden. In Google Analytics vind je onder het kopje ‘Doelgroep de kop ‘Technologie, kies vervolgens voor ‘Netwerk’ en voilá, een hele lijst met bedrijfsnamen. Analyseer de lijst en maak met de bedrijfsnamen die je wilt targetten een remarketinglijst aan. Zo kun je heel specifiek bedrijven opnieuw benaderen.

De omgekeerde wereld dus in vergelijking met het voorbeeld van locatie targeting. In dit geval maak je namelijk gebruik van de interesse die al in jouw bedrijf wordt getoond. Eventueel kun je zelfs een andere boodschap (banner) gaan inrichten voor deze doelgroep. Alles om te zorgen voor een zo relevante en goed converterende campagne.

B2B-online-marketing-3

Concreet, een bedrijf dat zich bijvoorbeeld richt op gemeenten in Nederland, kan op deze manier interessante inzichten krijgen over welke gemeenten de website al hebben bezocht. Dat betekent dat ze niet meer zo ‘koud’ zijn als je zou denken, ze kennen de naam van het bedrijf en met een beetje mazzel weten ze zelfs al wat het bedrijf doet. Een goede manier dus om een mooie segmentatie te maken, zie het als ‘laag hangend fruit’, althans in een enigszins hoge boom, dat dan weer wel.

Kennisdeling

Het delen van content is iets dat je natuurlijk erg vaak leest in veel verschillende marketingblogs. Een uitstekende manier om op een kwalitatieve manier de doelgroep te bereiken. De nadruk moet overigens altijd liggen op kwaliteit, zet de commerciële bril af en richt je op het bieden van een daadwerkelijk toegevoegde waarde voor de lezer. Een veel effectievere benadering, zeker ook voor de zakelijke doelgroep. Vaak vinden B2B bedrijven het lastig online kansen te pakken. Deze bedrijven onderscheiden zich vaak middel een bepaalde kennis die ze in huis hebben. Gebruik deze kennis dan ook om de doelgroep te bereiken.

In elke branche zoeken potentiële klanten naar informatie op internet. Ook in de minder ‘hippe’ markten als bijvoorbeeld de staalindustrie of bancaire sector. Maar ook traditionele beroepen als ingenieurs, accountants of advocaten vinden het wel eens lastig het online platform te bestormen. Laten we daarom als voorbeeld één van deze groepen nemen.

Stel je bent marketeer bij een accountantskantoor. Het kantoor richt zich met name op startende ondernemers en de ondersteuning hiervan. Deel dan eens kennis, door bijvoorbeeld een artikel te schrijven over waar je op moet letten bij het opzetten van een organisatie. Of onderwerpen over bijvoorbeeld het aannemen van het eerste personeel. Allemaal zaken die de potentiële klanten in de doelgroep ongetwijfeld zullen interesseren.

B2B-online-marketing-4

Als het goed is herken je een patroon, het gaat er namelijk om dat je content deelt die de kennis van het bedrijf laat zien. Steek je een artikel te commercieel in? Dan prikt de lezer daar direct doorheen. Focus dus op kwaliteit en de eerder genoemde toegevoegde waarde. Is het uiteindelijk een (buitengewoon) leerzaam artikel geworden? Zoek dan ook eens externe bronnen op om je content mee te delen. Je zult zien dat, als het artikel interessant is voor de lezer, externe bronnen de content ook willen opnemen. Gevolg, jouw autoriteit in het vakgebied stijgt, lezers worden nieuwsgierig en wie weet levert het zelfs een aantal leuke prospects op.

Een goede content strategie is voor heel veel bedrijven zeer nuttig. Maar ook de andere voorbeelden kunnen uitstekend van pas komen voor het bereiken van de zakelijke doelgroep. Online biedt heel veel gave mogelijkheden, ook voor de B2B doelgroep. Een ideale manier om je te kunnen onderscheiden in de aankomende tijd. Gooi daarom brandstof in de online marketingmotor en ga aan de slag!

Meer content

Fabian Hoogland

Fabian werkt als Online Marketing Consultant bij het internet marketing adviesbureau Pure Internet Marketing. Dagelijks houdt hij zich bezig met het helpen...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies