Marketing11.10.2015

Apple is nog steeds het meest waardevolle merk


Net als ieder jaar zet Interbrand de grootste, meest waardevolle merken op een rijtje. Apple is nog steeds – by far – het meest waardevolle merk. De techfabrikant heeft met 170 miljard een flinke voorsprong op Google, het tweede merk uit de lijst met een waarde van 120 miljard. De derde plek wordt in beslag genomen door Coca-Cola met een waarde van 78 miljard. De frisdrank fabrikant zag haar waarde wel met 4% dalen.

De top 25:

1. Apple: 170 miljard (+43%)
2. Google: 120 miljard (12%)
3. Coca-Cola: 78 miljard (-4%)
4. Microsoft: 68 miljard (+11%)
5. IBM: 65 miljard (-10%)
6. Toyota: 49 miljard (+16%)
7. Samsung: 45 miljard (0%)
8. General Electric: 42 miljard (-7%)
9. McDonalds: 40 miljard (-6%)
10. Amazon: 38 miljard (+29%)
11. BMW: 37 miljard (+9%)
12. Mercedes-Benz: 37 miljard (+7%)
13. Disney: 37 miljard (+13%)
14: Intel: 35 miljard (+4%)
15: Cisco: 30 miljard (+15%)
16: Oracle: 27 miljard (+5%)
17: Nike: 23 miljard (+16%)
18: HP: 23 miljard (-3%)
19: Honda: 23 miljard (+6%)
20: Louis Vuitton: 22 miljard (-1%)
21: H&M: 22 miljard (+5%)
22: Gillette: 22 miljard (-3%)
23: Facebook: 22 miljard (+54%)
24: Pepsi: 19 miljard (+3%)
25: American Express: 19 miljard (-3%)

(alle bedragen zijn in Dollars)

Opvallende cijfers? Facebook neemt op dit moment nog ‘maar’ de 23ste plaats in, maar is wel de grootste stijger uit de lijst. Ook Apple’s waarde steeg fors het afgelopen jaar, maar de stijging van 43% is nog niets in vergelijking met de stijging die Apple in 2012 had, toen waren zij met 129% gegroeid ten opzichte van het jaar ervoor.

Even dacht ik een tendens te bespeuren, fastfood en frisdrank daalden in waarde het afgelopen jaar Coca-Cola (-3%) en McDonalds (-6%), Pepsi deed het echter het afgelopen jaar beter dan het jaar ervoor (+3%). Nike is het grootste kledingmerk, terwijl Toyota het grootste automerk is.

Bekijk hier de gehele Top 100.

Annemerel de Jongh

Annemerel schrijft op haar eigen lifestyle blog en werkt daarnaast als freelance redacteur. Je maakt haar blij met goed eten, nieuwe gadgets en hardlopen

Verder lezen over Online Marketing

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

OBI4wan, Spotler Nederland en Squeezely integreren hun operationele bedrijfsvoering en gaan verder als één organisatie onder de naam Spotler NL. Alle drie de bedrijven zijn al geruime tijd onderdeel van de Spotler Grou...

Marketing06.03.2024

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

​Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?

Het is vandaag de internationale dag van het waarderen van communitymanagers. Maar er is tegelijkertijd veel vaagheid over deze vrij moderne rol. Dat komt mede omdat deze rol in het ene bedrijf veel omvattender is dan in...

Online22.01.2024

​Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?

​Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen

Snapchat is een van de meest populaire social media onder jongeren en dat maakt het voor bijvoorbeeld bedrijven een heel interessante plek om aanwezig te zijn. Maar is alleen aanwezig zijn en het standaard adverteren gen...

Social Media28.12.2023

​Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen

​Google: ‘Dit zijn de digitale marketingtrends van 2024’

Het zijn de laatste weken van 2023 en iedereen is bezig met het nieuwe jaar: wat zijn de trends, wat verwachten we? Google helpt je een handje door een beetje sturing te geven: dit is wat er volgens de zoekmachinegigant...

Marketing14.12.2023

​Google: ‘Dit zijn de digitale marketingtrends van 2024’

Growth hacken: waarom dat anno 2023 zo populair is

Growth hacken, het klinkt als iets wat met cybercrime te maken heeft, maar niets is minder waar. Het betekent vooral het slim inzetten van het internet om groei mogelijk te maken. Een trend die al in 2014 vanuit de Veren...

DC Business26.10.2023

Growth hacken: waarom dat anno 2023 zo populair is

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

De afgelopen dagen was het druk in Boston, want Hubspot hield zijn jaarlijkse bijeenkomst Inbound 2023. AI voerde, mede door aankondigingen van het bedrijf, de boventoon, maar er waren ook veel leuke, inspirerende en amb...

Marketing08.09.2023

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

HubSpot komt met HubSpot AI: generatieve AI voor MKB’s

HubSpot heeft tijdens zijn jaarlijkse evenement Inbound onthuld AI-functonaliteit toe te voegen aan zijn software. Er komt een speciaal HubSpot AI-gedeelte waarin allerlei functionaliteiten met kunstmatige intelligentie...

Marketing06.09.2023

HubSpot komt met HubSpot AI: generatieve AI voor MKB’s

HEMA lanceert SLAYMA Roblox-collectie in de populaire game

HEMA lanceert als eerste Nederlandse merk een collectie op Roblox. Het maakt deel uit van de SLAYMA summer school-campagne van het merk. Het is voor het eerst dat een merk uit ons land Roblox inzet binnen een marketingca...

Marketing18.08.2023

HEMA lanceert SLAYMA Roblox-collectie in de populaire game

Rookworstkettingen, tompoucejurkjes en hotdogtasjes