Media Expo 2006

Vorig artikel Volgend artikel
1160574476mediaexpo

Gisteravond naar de RAI geweest waar Media Expo 2006 plaats vond. Altijd leuk een rondje te maken langs onvermoeibaar salestalent van de diverse mediabedrijven, en erg gezellig bovendien. Even een aantal highlights op een rij:

Radio Digitaal

Een slim en inmiddels bekend initiatief van 3 gasten die na de inlijving van Radio 538 door Talpa Radio konden meeliften op diens faciliteiten en expertise en zodoende het eerste Nederlandse online radio platform lanceerden. Met acht doelgroepspecifieke zenders bereiken zij inmiddels 30.000 unieke bezoekers per week.

Alhoewel de techniek aan de achterkant van deze webradiostations complexer is dan dat ‘ie voor de gebruikers lijkt, is het voor Radio Digitaal betrekkelijk eenvoudig een (evt. gebrand) station bij te bouwen. Natuurlijk is het ook gewoon mogelijk om streamspots in te kopen voor het starten van een stream, en om een bestaand station voor bepaalde tijd te branden: Hits4Kids werd bijvoorbeeld een week lang gepresenteerd door de stem van Garfield ter promotie van de nieuwe Garfield film.

PCM/Skoeps

Vorige week was daar dan toch ineens Skoeps, de verwachte burgernieuwssite van PCM en Talpa Digital. Slim gepromoot door e.e.a. een week voor lancering in Logland te laten uitlekken.

Op skoeps kunnen vrijwillige redacteuren zich aanmelden, zij krijgen een mobiel met camerafunctie en een perskaart in de hoop dat deze mensen ‘het nieuws van de straat’ registreren en op de site posten. In het geval van een goeie skoep (denk Theo van Gogh) bestaat de kans dat de foto bovendien wordt doorverkocht aan de grote dagbladen, waarbij de fotograaf uiteraard ook op een zeker bedrag kan rekenen.

Say Cheese

Fotoflyering is een krachtige marketingtool; Orange zet a.s. vrijdag tijdens de TMF Awards een dergelijke campagne in om extra traffic naar onze nieuwe Orangemusic portal te trekken. Het idee is simpel: mensen gaan op de foto tijdens een bepaald evenement en hun foto wordt in een gebrande flyer gestoken en meegegeven. Op deze flyer is ook de link van een actiesite te vinden alwaar de mensen hun foto digitaal kunnen terug vinden.

Say Cheese verzorgde dit al voor diverse partijen tijdens de AutoRai, Spinawards, Sail, Sensation en in Holland Casino. Ook hebben zij de mogelijkheid een vrachtwagen (of in kleinere variant: een aanhanger) met daarin een green screen te laten aanrukken. In deze omgeving kan een persoon dan voor de green screen op de foto ‘met’ zijn of haar favoriete acteur, presentator of artiest.

On

Narrowcasting is inmiddels bekend, maar On geeft een andere draai aan het fenomeen. Deze verzorgers van videoschermen in exclusieve clubs en bars leveren zulke mooie content, dat ze door de clubeigenaren betaald krijgen om hun schermpje op te mogen hangen. Tussen de aantrekkelijke bewegende visuals zitten echter wel degelijk reclame uitlatingen verstopt, zij het op zeer esthetisch verantwoorde wijze.

On is een joint venture van KPN en Heineken en dat verklaard een hoop, want al wat mooi is (presentatie, beursstand, merchandise en site zijn al even visueel aantrekkelijk) vraagt het nodige budget. On is in staat een specifieke zender te bouwen per type uitgaansgelegenheid en zich aan te passen aan het tijdstip van de dag. Een nieuwe toekomst voor videoclips?

Discovery Channel

Voor wie zich sinds het WK afvraagt wat ie nou met z'n HD TV moet, is er goed nieuws. Discovery Channel zendt sinds twee weken elke zondagavond het programma Atlas uit, een zéér mooie documentaire reeks over een aantal landen, volledig opgenomen in HD. In samenwerking met Philips worden er nu ook Ambilight TV's weggeven op de site en voor de liefhebbers zal de serie tzt ook op DVD verschijnen.

Boomerang

Je kent ze van de gratis kaarten in de café’s, maar Boomerang zit sinds vorige week ook in de ringtones. Gratis. Gratis? Nou ja, gesponsord dus, net als de kaarten. Op de boomerang.nl krijgt een merk namelijk de nodige exposure, en in ruil daarvoor download een gebruiker de specifieke ringtone die zij aanbieden dus gratis. De adverterende partij koopt zelf de rechten voor de ringtone af en Boomerang plaatst deze inclusief brandmateriaal op de site. Slim!

Marjolijn Kamphuis

Marjolijn is de co-founder en hoofdredacteur van Dutchcowgirls. Daarnaast is ze creatief directeur van OKGO.nl, een digitale studio gericht op blogs, webdesign...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies