Marketing15.05.2014

Brandstorm: serious gamen voor ambitieuze studenten


Vorige week vond de Nederlandse finale van Brandstorm plaats: een door beautygigant L’Oréal georganiseerde marketinggame waarbij studenten hun vaardigheden kunnen toepassen in de praktijk. En dat deden ze massaal. Meer dan 9.000 masterstudenten van 360 universiteiten uit 45 landen namen dit jaar deel aan de 22ste editie. Een uitgelezen kans om in de huid van een internationale brandmanager te kruipen én gespot te worden door potentiële werkgever L’Oréal.

brandstorm-serious-gamen-voor-ambitieuze.jpg
brandstorm-serious-gamen-voor-ambitieuze.jpg

Opdracht
Brandstorm draait dit jaar om het internationale merk Kiehl’s, een in ons land vrij onbekend luxemerk dat in 1851 door apothekers is opgezet en dat huid- en haarproducten ontwikkelt. Deelnemers aan de game kregen de opdracht om het marktaandeel van Kiehl’s onder mannen te vergroten. Dat deden ze door eerst consumententrends en concurrenten in kaart te brengen en een SWOT-analyse uit te voeren. Op basis daarvan ontwikkelden ze een concept voor een nieuwe productlijn en een bijbehorend communicatieplan met de instrumenten PR, digital en instore.

Nederlandse studenten, afkomstig van universiteiten in Amsterdam, Groningen, Rotterdam en Tilburg, hebben zich sinds september volop ingezet om het beste concept te ontwikkelen. Op het kantoor van L’Oréal in Hoofddorp presenteerden de vijf beste teams afgelopen donderdag hun ideeën aan een vierkoppige jury.

Katharina Bergmann van de Rijksuniversiteit Groningen vertelt dat ze met haar team hard heeft gestreden om de Nederlandse finale te bereiken: “We dachten eerst dat we te druk zouden zijn om mee te doen aan de competitie, maar uiteindelijk hebben we toch besloten ons idee uit te werken. We hebben dag en nacht serieus samengewerkt in deze marketinggame om tot een realistische productlijn te komen. Alleen al de presentatie maken kostte ons anderhalve week! We hebben elkaar gemotiveerd, enorme lol gehad tijdens het brainstormen en zijn trots op wat we vandaag hebben laten zien. Ons idee – een slaapmasker met voedende oogpads, de Eye Force One – was in de ogen van de jury origineel en innovatief.”

foto-brandstorm-2.jpg
foto-brandstorm-2.jpg

“We hebben heel wat onderzoek gedaan, zijn naar de winkels van Kiehl’s geweest en hebben straat-interviews gehouden om het merk en de markt zo goed mogelijk te leren kennen. Zo zijn we gekomen tot de ‘Executive Essentials’-lijn, die bestaat uit tijdbesparende beautyproducten voor de drukke zakenman”, vertelt Wendy Chen van de Erasmus Universitet Rotterdam.

Volgens jurylid Werner Hirschi, General Manager van L’Oréal Luxe, zijn er concepten ontwikkeld die goed aansluiten op de huidige consumentbehoeften. Zo kwam het team van de Universiteit van Amsterdam met een productlijn voor mannenbaarden (‘Beards with benefits’), bestaande uit onder andere een baardhaarlak en –shampoo. 

De jury vond uiteindelijk dat het team van de Erasmus Universiteit het beste de behoefte begreep van de mannelijke consument. Zij zullen Nederland vertegenwoordigen tijdens de wereldwijde finale op 12 juni in Parijs, waar ze kans maken op een baan bij L’Oréal en een geldbedrag van 10.000 euro.

Domenico Schipani van het winnende team zegt in de afgelopen maanden genoeg kennis te hebben opgedaan over de beauty- en huidverzorgingindustrie. “We hebben keihard gewerkt om ons zo goed mogelijk in de doelgroep te verdiepen, deze productlijn te ontwikkelen en onze presentatie zo aantrekkelijk mogelijk te maken. Tijdens de competitie hebben we ontzettend nuttige, directe feedback ontvangen die ons zeker verder heeft geholpen.”

foto-brandstorm-1.jpg
foto-brandstorm-1.jpg

Niet alleen de studenten vinden deze wedstrijd een goede, leerzame manier om de theorie in de praktijk toe te passen. Ook de universiteiten nemen graag deel aan Brandstorm. Zo noemt Mark van der Veen, programmadirecteur Bedrijfskunde aan de Universiteit van Amsterdam, L’Oréal Brandstorm een van de succesvolste samenwerkingen met het bedrijfsleven, wat zich ook uit in steeds hogere cijfers voor de studenten. 

Verder lezen over Innovatie

De Atlas-robot van Boston Dynamics is onherkenbaar geworden

Boston Dynamics heeft zijn nieuwe Atlas-robot geïntroduceerd en die ziet er heel anders uit dan zijn voorganger. Vooral het gezicht is een wereld van verschil.

Technology18.04.2024

De Atlas-robot van Boston Dynamics is onherkenbaar geworden

Facelift of faceswap?
SAP opent een experience center dat volledig is gericht op AI

SAP Labs France, een SAP-dochteronderneming die zich bezighoudt met R&D-activiteiten, kondigt de opening aan van haar Customer Experience Center in het Zuid-Franse technologiepark Sophia Antipolis.

Technology17.04.2024

SAP opent een experience center dat volledig is gericht op AI

​Opmerkelijk: Amazon stopt met zijn kassaloze supermarkt

Het was een video die volledig viral ging, en terecht: Amazons kassaloze supermarkten. Nu lijkt het daar echter op terug te komen. Het verwijdert de Just Walk Out-technologie uit de Fresh-supermarkten in de Verenigde Sta...

Technology03.04.2024

​Opmerkelijk: Amazon stopt met zijn kassaloze supermarkt

Pacemaker-batterijen nooit meer vervangen dankzij je eigen lijf

Als je een pacemaker hebt, dan ben je niet na één operatie klaar. Je moet regelmatig opnieuw onder het mes, namelijk om de batterij van het essentiële apparaat te vervangen. Daar komt in de toekomst mogelijk veranderi...

Technology01.04.2024

Pacemaker-batterijen nooit meer vervangen dankzij je eigen lijf

​Amazon introduceert app op met je handpalm te betalen

Het is geen waarzegger: Amazon introduceert een app waarmee je hand wordt gelezen. Niet om te bepalen hoe lang je levenslijn is, maar wel om vast te stellen hoe hoog je banksaldo is. Of nou ja, of het genoeg is om de bet...

Technology29.03.2024

​Amazon introduceert app op met je handpalm te betalen

De grootste hyperloop van Europa ligt in Nederland

Het is 420 meter lang en daarmee de langste hyperloop van Europa. We hebben het over het gloednieuwe European Hyperloop Center in Veendam. Het is te vinden bij Husa Logistics en kostte 7,5 miljoen euro om te bouwen. Spec...

Technology28.03.2024

De grootste hyperloop van Europa ligt in Nederland

OpenAI introduceert AI in Hollywood: vrees acteurs dichterbij

Eén van de redenen dat vorig jaar zoveel acteurs en scenarioschrijvers in Hollywood staakten, was de angst voor AI. Computergemaakte mensen kunnen immers veel engere stunts doen, hoeven niet te worden betaald en zijn al...

Technology24.03.2024

OpenAI introduceert AI in Hollywood: vrees acteurs dichterbij

And so it begins
​Eerste mens met Neuralink gamet uren achtereen met zijn brein

Hij is volledig verlamd, maar kan schaakstukken verplaatsen via de computer zonder een muis of scherm aan te raken. Het is de 29-jarige Noland Arbaugh, een naam die geschiedenis heeft geschreven. Niet helemaal door zijn...

Technology21.03.2024

​Eerste mens met Neuralink gamet uren achtereen met zijn brein