Marketing15.05.2014

Brandstorm: serious gamen voor ambitieuze studenten


Vorige week vond de Nederlandse finale van Brandstorm plaats: een door beautygigant L’Oréal georganiseerde marketinggame waarbij studenten hun vaardigheden kunnen toepassen in de praktijk. En dat deden ze massaal. Meer dan 9.000 masterstudenten van 360 universiteiten uit 45 landen namen dit jaar deel aan de 22ste editie. Een uitgelezen kans om in de huid van een internationale brandmanager te kruipen én gespot te worden door potentiële werkgever L’Oréal.

brandstorm-serious-gamen-voor-ambitieuze.jpg
brandstorm-serious-gamen-voor-ambitieuze.jpg

Opdracht
Brandstorm draait dit jaar om het internationale merk Kiehl’s, een in ons land vrij onbekend luxemerk dat in 1851 door apothekers is opgezet en dat huid- en haarproducten ontwikkelt. Deelnemers aan de game kregen de opdracht om het marktaandeel van Kiehl’s onder mannen te vergroten. Dat deden ze door eerst consumententrends en concurrenten in kaart te brengen en een SWOT-analyse uit te voeren. Op basis daarvan ontwikkelden ze een concept voor een nieuwe productlijn en een bijbehorend communicatieplan met de instrumenten PR, digital en instore.

Nederlandse studenten, afkomstig van universiteiten in Amsterdam, Groningen, Rotterdam en Tilburg, hebben zich sinds september volop ingezet om het beste concept te ontwikkelen. Op het kantoor van L’Oréal in Hoofddorp presenteerden de vijf beste teams afgelopen donderdag hun ideeën aan een vierkoppige jury.

Katharina Bergmann van de Rijksuniversiteit Groningen vertelt dat ze met haar team hard heeft gestreden om de Nederlandse finale te bereiken: “We dachten eerst dat we te druk zouden zijn om mee te doen aan de competitie, maar uiteindelijk hebben we toch besloten ons idee uit te werken. We hebben dag en nacht serieus samengewerkt in deze marketinggame om tot een realistische productlijn te komen. Alleen al de presentatie maken kostte ons anderhalve week! We hebben elkaar gemotiveerd, enorme lol gehad tijdens het brainstormen en zijn trots op wat we vandaag hebben laten zien. Ons idee – een slaapmasker met voedende oogpads, de Eye Force One – was in de ogen van de jury origineel en innovatief.”

foto-brandstorm-2.jpg
foto-brandstorm-2.jpg

“We hebben heel wat onderzoek gedaan, zijn naar de winkels van Kiehl’s geweest en hebben straat-interviews gehouden om het merk en de markt zo goed mogelijk te leren kennen. Zo zijn we gekomen tot de ‘Executive Essentials’-lijn, die bestaat uit tijdbesparende beautyproducten voor de drukke zakenman”, vertelt Wendy Chen van de Erasmus Universitet Rotterdam.

Volgens jurylid Werner Hirschi, General Manager van L’Oréal Luxe, zijn er concepten ontwikkeld die goed aansluiten op de huidige consumentbehoeften. Zo kwam het team van de Universiteit van Amsterdam met een productlijn voor mannenbaarden (‘Beards with benefits’), bestaande uit onder andere een baardhaarlak en –shampoo. 

De jury vond uiteindelijk dat het team van de Erasmus Universiteit het beste de behoefte begreep van de mannelijke consument. Zij zullen Nederland vertegenwoordigen tijdens de wereldwijde finale op 12 juni in Parijs, waar ze kans maken op een baan bij L’Oréal en een geldbedrag van 10.000 euro.

Domenico Schipani van het winnende team zegt in de afgelopen maanden genoeg kennis te hebben opgedaan over de beauty- en huidverzorgingindustrie. “We hebben keihard gewerkt om ons zo goed mogelijk in de doelgroep te verdiepen, deze productlijn te ontwikkelen en onze presentatie zo aantrekkelijk mogelijk te maken. Tijdens de competitie hebben we ontzettend nuttige, directe feedback ontvangen die ons zeker verder heeft geholpen.”

foto-brandstorm-1.jpg
foto-brandstorm-1.jpg

Niet alleen de studenten vinden deze wedstrijd een goede, leerzame manier om de theorie in de praktijk toe te passen. Ook de universiteiten nemen graag deel aan Brandstorm. Zo noemt Mark van der Veen, programmadirecteur Bedrijfskunde aan de Universiteit van Amsterdam, L’Oréal Brandstorm een van de succesvolste samenwerkingen met het bedrijfsleven, wat zich ook uit in steeds hogere cijfers voor de studenten. 

Verder lezen over Innovatie

AWS stimuleert groei van generatieve AI-startups

Technology18.06.2024

AWS stimuleert groei van generatieve AI-startups

McDonalds ontdekt dat AI in de McDrive nog geen goed idee is

McDonald’s heeft recent wel geprobeerd om die mensen te vervangen door AI, maar die deed het waarschijnlijk minder goed dan zijn menselijke collega.

Online17.06.2024

McDonalds ontdekt dat AI in de McDrive nog geen goed idee is

Huizen worden met speciaal energiecement een soort giga-accu’s

De knappe koppen van MIT hebben cement ontwikkeld dat vol energie zit. Hiermee maak je in één keer een giga-accu van je woning.

Technology14.06.2024

Huizen worden met speciaal energiecement een soort giga-accu’s

Nog een Delfts succes: waterstofauto is geschikt voor openbare weg

De studenten van TU Delft zijn lekker bezig. Eerder kwam er al goed nieuws binnen over de hyperloop, en nu ook over de waterstofauto.

Automotive11.06.2024

Nog een Delfts succes: waterstofauto is geschikt voor openbare weg

Een succes voor hyperloop: TU Delft laat het van baan wisselen

Het leek even moeilijk te worden voor de hyperloop, maar de studenten van TU Delft hebben nu een groot succes bereikt.

Technology10.06.2024

Een succes voor hyperloop: TU Delft laat het van baan wisselen

Besteed je metaalbewerking online uit

Heb je voor je bedrijf een specifiek onderdeel nodig, maar heb je zelf niet de mogelijkheid om het te maken? Dan zul je op zoek moeten naar een andere oplossing. Gelukkig is er in deze tijd, waarin techniek en online bestellen steeds gemakkelijker wordt, een andere oplossing voorhanden.

DC Business29.05.2024

Besteed je metaalbewerking online uit

5 redenen om juist nu een Ambilight TV te kopen

Philips TV zal na 73 jaar tv-kijken in Nederland (waar zij de grondlegger van zijn) voor jou niet een onbekende zijn. In 1985 waren zij daarnaast de eerste die met de platte tv kwamen zoals we die tegenwoordig kennen en dit jaar vieren ze het 20-jarige bestaan van Ambilight TV.

Technology29.05.2024

5 redenen om juist nu een Ambilight TV te kopen

VivaTech 2024: Peugeot zet hoog in op rijplezier met Hypersquare

Op de techbeurs VivaTech 2024, die van 22-25 mei in Parijs plaatsvindt, toont Peugeot zijn visie op toekomstig rijplezier met een innovatief Hypersquare stuursysteem. Dit systeem is een van de vele technologische vooruitgangen in het volledig elektrische Inception Concept, dat nu zijn publieke debuut maakt in Parijs.

Automotive23.05.2024

VivaTech 2024: Peugeot zet hoog in op rijplezier met Hypersquare