Marketing30.01.2014

Nederlandse online zoektrends naar wintersport vakanties


In 2013 werden er in Nederland ruim 397.200 aan wintersport gerelateerde zoekopdrachten uitgevoerd op Google (op basis van Google Trends). Gemiddeld 80% van de Nederlanders boekt zijn vakantie inmiddels via het internet. Online zijn er dan ook erg veel aanbieders van wintersport vakanties. Hierdoor moet je als aanbieder opvallen tussen je concurrenten. In de maanden waarin de wintersport geboekt wordt is het dus essentieel om online goed zichtbaar te zijn. Door deze infographic krijg je inzicht in de belangrijkste trends en komt u te weten hoe u hier het beste op kunt inspelen.

nederlandse-online-zoektrends-naar-winte.jpg
nederlandse-online-zoektrends-naar-winte.jpg

Last minute boekingen nemen toe
December en januari zijn de populairste maanden voor het boeken van de wintersport vakantie. Dit komt doordat mensen steeds korter van te voren de wintersport boeken door de aanhoudende crisis. Zorg er daarom als adverteerder voor dat u in deze maanden volop zichtbaar bent. De kans is namelijk groter dat wanneer u zichtbaar bent, klanten voor u kiezen.

In 2012 zijn er in vergelijking met 2011 minder mensen die een wintersport vakantie geboekt hebben. De onzekerheid van de kabinetsplannen, de aanhoudende crisis en de koude winters kunnen hier een oorzaak van zijn. Door dezelfde oorzaken zijn er in 2013 ook minder wintersport vakanties geboekt.

Populairste wintersportbestemming
Oostenrijk blijft veruit de populairste wintersportbestemming met Frankrijk op een mooie 2e plaats en Tsjechië op een derde plaats. In 2011 was er al verschil tussen de populariteit van Oostenrijk en Frankrijk, waarbij Oostenrijk ook op de eerste plaats stond. Maandelijks werden er in 2013, 9.900 zoekopdrachten uitgevoerd door Google naar de zoekopdracht wintersport Oostenrijk. Dit tegenover Frankrijk dat op een tweede plek staat met de zoekopdracht wintersport Frankrijk met 2.400 maandelijkse zoekopdrachten.

Oostenrijk is op het moment de populairste wintersportbestemming, maar wat zijn de populairste bestemmingen in Oostenrijk? Met 216 hectare besneeuwde pistes en verschillende bars is Gerlos de populairste wintersport bestemming op basis van de Google zoekvolumes. (ANWB)

Snowboarden of skiën tijdens de wintersport?
Wanneer we kijken naar de zoekvolumes op de ski- of snowboard gerelateerde termen, zien we ook hier dat minder mensen op wintersport gaan. Op de piste staan de meeste mensen op ski’s, maar online is dit niet zichtbaar. Waarschijnlijk doordat mensen die willen snowboarden vaker online zoeken, naar bijvoorbeeld lessen en attributen.

Après-ski erg belangrijk voor de wintersport vakantie
De populairste après-ski wintersportbestemming is met uitstek Oostenrijk. Veel landen proberen de après-ski van Oostenrijk na te bootsen, maar de sfeer die Oostenrijk heeft tijdens de après-ski is niet te evenaren. Men verplaatst zich als snel van de pistes naar de terrassen, waar de Nederlandse feestnummers en Duitse meezingers tot vroeg in de ochtend te horen zijn.

Best Practice voor adverteerders
Zorg dat je als adverteerder in de piekmaanden van het boeken van wintersport vakanties goed zichtbaar bent en dat je zichtbaar bent als adverteerder op het moment van het boeken. Zet vol in op de populaire zoekwoorden aprés ski, Oostenrijk en snowboarden.

© Fotolia

EXPAND_INFOGRAPHIC_WINTERSPORT

Deze bijdrage is geschreven door Lisette Huijzer – Lead SEA consultant bij Online Marketing Bureau Expand Online

Verder lezen over Online Marketing

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

OBI4wan, Spotler Nederland en Squeezely integreren hun operationele bedrijfsvoering en gaan verder als één organisatie onder de naam Spotler NL. Alle drie de bedrijven zijn al geruime tijd onderdeel van de Spotler Grou...

Marketing06.03.2024

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

​Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?

Het is vandaag de internationale dag van het waarderen van communitymanagers. Maar er is tegelijkertijd veel vaagheid over deze vrij moderne rol. Dat komt mede omdat deze rol in het ene bedrijf veel omvattender is dan in...

Online22.01.2024

​Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?

​Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen

Snapchat is een van de meest populaire social media onder jongeren en dat maakt het voor bijvoorbeeld bedrijven een heel interessante plek om aanwezig te zijn. Maar is alleen aanwezig zijn en het standaard adverteren gen...

Social Media28.12.2023

​Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen

​Google: ‘Dit zijn de digitale marketingtrends van 2024’

Het zijn de laatste weken van 2023 en iedereen is bezig met het nieuwe jaar: wat zijn de trends, wat verwachten we? Google helpt je een handje door een beetje sturing te geven: dit is wat er volgens de zoekmachinegigant...

Marketing14.12.2023

​Google: ‘Dit zijn de digitale marketingtrends van 2024’

Growth hacken: waarom dat anno 2023 zo populair is

Growth hacken, het klinkt als iets wat met cybercrime te maken heeft, maar niets is minder waar. Het betekent vooral het slim inzetten van het internet om groei mogelijk te maken. Een trend die al in 2014 vanuit de Veren...

DC Business26.10.2023

Growth hacken: waarom dat anno 2023 zo populair is

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

De afgelopen dagen was het druk in Boston, want Hubspot hield zijn jaarlijkse bijeenkomst Inbound 2023. AI voerde, mede door aankondigingen van het bedrijf, de boventoon, maar er waren ook veel leuke, inspirerende en amb...

Marketing08.09.2023

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

HubSpot komt met HubSpot AI: generatieve AI voor MKB’s

HubSpot heeft tijdens zijn jaarlijkse evenement Inbound onthuld AI-functonaliteit toe te voegen aan zijn software. Er komt een speciaal HubSpot AI-gedeelte waarin allerlei functionaliteiten met kunstmatige intelligentie...

Marketing06.09.2023

HubSpot komt met HubSpot AI: generatieve AI voor MKB’s

HEMA lanceert SLAYMA Roblox-collectie in de populaire game

HEMA lanceert als eerste Nederlandse merk een collectie op Roblox. Het maakt deel uit van de SLAYMA summer school-campagne van het merk. Het is voor het eerst dat een merk uit ons land Roblox inzet binnen een marketingca...

Marketing18.08.2023

HEMA lanceert SLAYMA Roblox-collectie in de populaire game

Rookworstkettingen, tompoucejurkjes en hotdogtasjes