Wat marketeers moeten weten over Generatie Y

Vorig artikel Volgend artikel

Hoi! Ik ben een Millenial. Iemand van Generatie Y. Geboren na 1980, gepokt en gemazeld in een wereld vol digitaal vernuft, oog in oog met een hoop uitdagingen. Ik worstel om een plaats voor mijzelf te vinden in een wereld die nog niet klaar lijkt te zijn voor de verwachtingen die ik heb voor de 21e eeuw. Ik wil de rijkdom die mijn ouders hebben verworven evenaren, en als het even kan zelfs overtreffen. Maar hoe? De wereld is in crisis, de babyboom generatie heeft er een zooitje van gemaakt. Het geld is op, de werkloosheid stijgt, twee miljard mensen leven nog steeds onder de armoedegrens, er duiken er overal nieuwe regeltjes en wetten op en we verbruiken anderhalf keer Moeder Aarde. Hoe kan ik in deze wereld nog het verschil maken?

Wat marketeers moeten weten over Generatie Y

Optimisme

Soms krijg ik de indruk dat onze voorgangers denken dat Generatie Y zich nergens zorgen over maakt. Ze vinden ons lui, narcisitsch en ongemotiveerd. Festivalletje hier, beetje Facebooken daar, non-chalante kop, gestoken in de laatste designerkleding op onze kekke fiets opweg naar een hippe koffiebar. Natuurlijk zijn we zorgeloos en optimistisch; daar zijn we jongeren voor. Maar nu we zo zoetjes aan meer verplichtingen krijgen en meer levenservaring opdoen en aan kinderen beginnen te denken, begint onze zorgeloosheid te verminderen. Precies zoals bij al onze voorgangers. Zorgeloze kinderen worden onzekere pubers, en via de ambitie die we als jong volwassenen hebben veranderen we in managers en ceo's waarna we verzanden naar gestresste ouderen die moeten knokken voor een goed pensioen. Wat wel bijzonder aan onze generatie is, is dat wij positiever zijn over het leven dan onze voorgangers, ondanks die onzekere toekomst. We maken ons geen zorgen over vandaag, wel over morgen.

Menselijke maat

Ik voel me verantwoordelijk voor de wereld. Ik wil het verschil maken samen met mijn generatiegenoten, dingen rechtzetten, de menselijke maat terugbrengen, de wereld beter achter laten dan dat ik 'm aantref. Het lijkt soms alsof onze ambitie om de wereld beter te maken onze voorgangers een vrijbrief geeft om het vooral aan ons over te laten. Noem een probleem en de groene generatie lost het wel op. Verkeerde instelling! De tijd is op, de Aarde is op. Wij verwachten dat merken het mogelijk maken dat we samen de uitdagingen van de 21e eeuw aangaan. Merken die vandaag en morgen groeien zijn merken die ons helpen het verschil te maken.

Technologie generatie

Millenials, Gen-Y, Digital Natives, allemaal betitelingen waar ik en mijn maatjes helemaal niets mee hebben. Wij zien ons zelf als de allereerste Technologie Generatie. Technologie staat - net zoals duurzaamheid- centraal in ons leven, niet omdat we het o zo spannend vinden, maar omdat het ons slimmer, socialer en gelukkiger maakt. Het is er gewoon, we zijn ermee opgegroeid, net zoals een vis in het water opgroeid. Niets bijzonders. Schaamteloos delen we online onze gevoelens en dromen. Privacy is voor ons een non-issue. 
Gewapend met onze mobieltjes en sociale technologie gaan we de onrechtvaardigheid in de wereld te lijf en verwoesten we er ogenschijnlijk oersterke bedrijven, politieke partijen en zelfs landen mee... Als zij iets doen wat ons niet bevalt, iets wat niet past in deze wereld. We dragen Julian Assange en Edward Snowden op handen en voeten, want nerds en hackers zijn de helden van de democratie in de 21e eeuw.

Global village

De hyperconnectiviteit die technologie voortbrengt zorgt er ook voor dat wij ons voor het eerst echt wereldburgers voelen. Sociale netwerken hebben landelijke grenzen weggevaagd en hebben ons collectieve bewustzijn geactiveerd. We verbinden ons met mensen die dezelfde passie hebben of met zij die met dezelfde problemen kampen, ongeacht leeftijd, status of Nationaliteit. Het heeft er voor gezorgd dat Generation Y over de hele wereld dezelfde mode draagt, dezelfde gadgets heeft en dezelfde normen en waarden nastreeft, ongeacht de tien duizenden fysieke kilometers die er tussen ons zitten leven we steeds meer in een global village.

Dus Babyboomers... Maak het mogelijk dat we de wereld verduurzamen, vervul onze verkenningsdrang met innovatie, verhalen en ervaringen. Denk aan onze grenzeloos manier van denken. Spreek ons aan in onze harten, hoofden en zielen. Zorg ervoor dat je merk cool, authentiek en onderscheidend is. Dat het onze identiteit versterkt. Maar zorg er bovenal voor dat het merk mensen dag in, dag uit een stukje makkelijker en gelukkiger maakt. Tot slot, beste babyboomers... Bedankt voor alle welvaart die jullie ons hebben gebracht. Het kapitalisme heeft ons veel goeds gebracht. Het ontbreekt ons aan niets. De straten liggen er prachtig bij en onze leeftijdsverwachtig is de afgelopen 100 jaar verdubbeld. We weten nu dat we grenzeloos moeten innoveren en dat onmogelijke dromen noodzakelijk zijn voor vooruitgang.

Bovenstaande column heb ik geschreven als onderdeel van een sessie visieontwikkeling in de 21e eeuw voor marketeers en ceo's. De volledige column ontvangen of meer info? Mail of tweet gerust!

Meer content

Stefan Harzevoort

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies