Marketing21.11.2011

Vier apps om als marketeer niet meer te hoeven Googelen


vier-apps-om-als-marketeer-niet-meer-te-.jpg
vier-apps-om-als-marketeer-niet-meer-te-.jpg

Het verbaast mij nog regelmatig hoeveel mensen en vakgenoten ik kan verbazen met basistools die iedere marketeer wat mij betreft zou moeten gebruiken. Voorheen gingen we als Google generatie op zoek naar vakinformatie, tegenwoordig kun je ervoor zorgen dat relevante informatie vanzelf naar je toekomt en heb je Google niet meer nodig. Vinden in plaats van zoeken, serendipity, de ongezochte vondst. Een fenomeen dat blijft boeien. Inmiddels is er over onszelf en ons gedrag zoveel informatie beschikbaar op het net, realtime en online waardoor online applicaties en diensten een volgende fase ingaan. Door deze informatie op een slimme manier te combineren en de informatie juist te interpreteren kunnen applicaties gaan voorspellen wat wij willen zien, doen, horen en lezen.

Twitter is voor mij een belangrijk informatiekanaal. Alles wat ik wil weten haal ik uit Twitter, zowel zakelijk als privé. Mijn laptop, mijn smartphone en mijn tablet helpen mij hierbij. Surfen op het internet doe ik nauwelijks meer. Hoewel ik nog steeds mijn bookmarks/bladwijzers in mijn Chrome browser zorgvuldig backup gebruik ik ze vrijwel nooit meer. Zo’n 15 jaar geleden ben ik gestart met het verzamelen van bookmarks, mijn leidraad op het internet. Ik kwam op relevante plekken en vond dingen die ik vooraf niet bedacht had. Deze ellenlange lijst van bookmarks is inmiddels onhandelbaar geworden en raadpleeg ik alleen nog in uitzonderlijke gevallen. Hoe zorg ik ervoor dat ik vind en niet hoef te zoeken?

Tegenwoordig zijn er een viertal apps die samen de basis vormen voor mijn kennisvergaring:

Twitter
Flipboard
Zite
Read It Later

Het aantal mensen dat ik via Twitter volg loopt de spuigaten uit, meer dan 3.800. Elke dag lees ik wel weer interessante blogs en artikelen van mensen die ik volg via Twitter. Mijn timeline is daarmee een continue explosie van artikelen en informatie die nauwelijks meer te volgen is. In het begin dacht ik alles wel te kunnen lezen, maar die nobele gedachte heb ik allang achter me gelaten. Toch zorgt Twitter ervoor dat ik in de drivers seat zit en zelf bepaal wat ik wel en niet volg.

Op basis van de mensen die ik volg op Twitter wordt vervolgens met behulp van Flipboard op een zeer aantrekkelijke wijze een elektronisch magazine gepresenteerd waar ik makkelijk doorheen kan bladeren en reacties kan achterlaten of conversaties kan aangaan. Flipboard is voor mij nog steeds de absolute nummer 1 iPad app. Een realtime digitaal magazine helemaal toegespitst en toegesneden op mijn informatiebehoefte. Inmiddels biedt Flipboard tal van andere magazines zoals Engadget die gebaseerd is op de gelijknamige populaire gadget blog. Allerlei slimme algoritmes zorgen ervoor dat alleen die dingen getoond worden waarvan de app denkt dat het interessant is voor mij, tweeps waar ik vaak op heb geklikt of die ik vaak heb geretweet.

Een soortgelijke app betreft Zite, onlangs overgenomen door CNN, waarvoor complimenten omdat zij inzien dat dit de nieuwe manier van uitgeven wordt. Ook Zite is gekoppeld aan mijn Twitter account en rondom bepaalde thema’s worden hier ook artikelen geselecteerd die relevant zijn.

Als je vervolgens alle artikelen, blogs en infographics die naar me toe komen bij elkaar optelt dan is dat behoorlijk veel. Ik heb niet altijd de tijd om dit goed door te nemen. Daarvoor heb ik dan weer de app Read It Later. Binnen zowel Flipboard als Zite geef ik met één klik aan welke artikelen ik later rustig wil nalezen. In de Read It Later app staan al deze artikelen netjes op een rij, wordt bijgehouden wat ik wel en niet heb gelezen en creëer ik voor mezelf een soort van realtime naslagwerk over interessante onderwerpen. Briljant toch? Ik kan me niet voorstellen hoe een marketeer zich in deze informatiemaatschappij staande houdt zonder dergelijke tools. Naast het feit dat doelgroepen zich in toenemende mate op tablets en smartphones bewegen en dat marketeers zelf moeten ervaren hoe dit werkt, is het een goede manier om op de hoogte te blijven van de allerlaatste stand van zaken in je vakgebied.

Vinden dus in plaats van zoeken. Welke apps zijn voor jou onmisbaar?

Zite&Readitlater[1]

Verder lezen over Apps

10 manieren waarop Google Maps je helpt op vakantie

Vroeger moest je landkaarten mee, Lonely Planet-gidsen en liep je met een spoorboekje op zak om maar te weten hoe je ergens kwam of waar je lekker kon eten. Tegenwoordig pakken we dat anders aan, want we hebben een smart...

Online30.03.2024

10 manieren waarop Google Maps je helpt op vakantie

​Canva neemt Affinity over: Adobe mag wel oppassen

De populaire designtool Canva doet een grote overname: Affinity. Misschien zegt Canva je meer dan Affinity, maar het betekent vooral dat Adobe moet gaan oppassen. Affinity maakt namelijk dezelfde soort producten als Adob...

Online27.03.2024

​Canva neemt Affinity over: Adobe mag wel oppassen

Spotify wil je iets leren met videocursussen over muziek en zaken

Spotify introduceert weer iets nieuws: na een medium dat antwoord geeft op je levensvragen en muziekvideo’s, begint de muziekstreamingdienst nu met videocursussen waarmee je bijvoorbeeld kunt leren muziek maken. Maar h...

Online25.03.2024

Spotify wil je iets leren met videocursussen over muziek en zaken

​Het einde van een tijdperk: het luchtalarm verdwijnt

Het is vandaag de eerste maandag van de maand en dat betekent dat we om 12:00 uur weer kunnen genieten van een wieee-oeeehhh-geluid dat door de straten schalt. Voor sommige toeristen is dat even schrikken, dat testmoment...

Nieuws04.03.2024

​Het einde van een tijdperk: het luchtalarm verdwijnt

​Tinder gaat je waarschuwen als je ongepaste dingen zegt

Terwijl Bumble net bekend heeft gemaakt dat het AI gaat inzetten om nep-accounts op te sporen, heeft Tinder duidelijk een heel andere richting gekozen. Het wil dat gebruikers een beetje normaler met elkaar praten en komt...

Online06.02.2024

​Tinder gaat je waarschuwen als je ongepaste dingen zegt

​2024: Zijn RSS-feeds terug van weggeweest?

RSS-feeds zijn een beetje zoals X/Twitter. Soms zijn ze weer even in trek, soms niet, maar journalisten en nieuwsjunkies gebruiken ze altijd. Echter kan het best nu weer aantrekken, want YouTube heeft besloten om podcast...

Online10.01.2024

​2024: Zijn RSS-feeds terug van weggeweest?

​Fortnite-maker wint: Play Store is te machtig

Epic Games, de studio achter Fortnite, heeft gewonnen. Het heeft drie jaar geleden Google aangeklaagd omdat het niet zijn eigen betaalsysteem mocht gebruiken in zijn eigen app, waardoor het alsnog commissies van 30 proce...

Mobile12.12.2023

​Fortnite-maker wint: Play Store is te machtig

​Tinder in 2023: we houden van anime en.. delulu

Spotify heeft Wrapped, een persoonlijk lijstje met jouw jaar op het platform, maar Tinder heeft Tinder’s Year in Swipe, waarin het in het algemeen uitspraken doet over hoe het jaar wereldwijd op het platform is geweest...

Online06.12.2023

​Tinder in 2023: we houden van anime en.. delulu

Verder lezen over Google

Dit is Google Vids – de nieuwe Workspace app

Google Cloud heeft vandaag, tijdens het Google Cloud Next event in Las Vegas, nieuwe innovaties en verbeteringen aangekondigd voor Google Workspace.

Video10.04.2024

Dit is Google Vids – de nieuwe Workspace app

Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI

De zoekmachine van Google wordt binnenkort waarschijnlijk betaald. Niet voor iedereen: de versie zoals we die nu kennen blijft wat het is. Er wordt echter AI aan toegevoegd en dat zal waarschijnlijk geld kosten. Het nieu...

Search04.04.2024

Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

Google heeft een core update aangekondigd en dat betekent dat er wat staat te veranderen voor vele pagina’s op het internet. De belangrijkste verandering zit hem vooral in het opsporen van pagina’s die niet waardevol...

Search07.03.2024

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

Google komt met koddige schrikkeljaar-Doodle

Google heeft speciaal in het kader van Schrikkeldag een speciale Doodle uitgebracht die in het teken staat van die gekke 29 februari die we af en toe krijgen. Het is een vrolijke kikker die even de 29 laat gelden en verv...

Coffee corner29.02.2024

Google komt met koddige schrikkeljaar-Doodle

​Google onthult na teasen nieuwe loginpagina: amper anders

Inloggen op je Google-account ziet er al jaren hetzelfde uit, maar dat is nu veranderd. Google heeft het lang geteaset en plaatste er zelfs een waarschuwingsmelding over wanneer je de laatste tijd wilde inloggen. Echter...

Online22.02.2024

​Google onthult na teasen nieuwe loginpagina: amper anders

​Waarom een Fitbit gebruiken steeds onaantrekkelijker wordt

Fitbit was ooit het toonbeeld van wearables, sportiviteit en de ‘smartphone’ voor om de pols, maar inmiddels begint het die status steeds meer te verliezen. Zeker met kapers op de kust als Amazfit, ziet het er twijfe...

Gadgets31.01.2024

​Waarom een Fitbit gebruiken steeds onaantrekkelijker wordt

De meest voorkomende reparaties aan een Google Pixel (en hoe je ze kunt voorkomen)

Google is relatief laat in de markt van de mobiele telefoons gestapt, maar heeft door zijn sterke marktpositie relatief weinig moeite gehad om binnen dit segment met een nieuw merk voet aan de grond te krijgen. Onder de...

Mobile29.01.2024

De meest voorkomende reparaties aan een Google Pixel (en hoe je ze kunt voorkomen)

​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd

Heb je enig idee welke website er wereldwijd het meest wordt bezocht? Geen apps, maar website: dat is Google, dat had je vast al verwacht. Maar dat is niet de website waarop mensen de meeste tijd besteden. Het is geen Fa...

Online19.01.2024

​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd