Marketing21.06.2011

Triple R: De definitie van sociale waarde


triple-r-de-definitie-van-sociale-waarde.jpg
triple-r-de-definitie-van-sociale-waarde.jpg

De westerse mens wordt zo´n 2000 tot 3000 keer per dag blootgesteld aan commerciële uitingen van bedrijven. Helaas, de consument van vandaag heeft geen vertrouwen meer in merkboodschappen, 78% van de consumenten vertrouwt op elkaar. Niet op bedrijven! De consument ontwikkelt een steeds grotere aversie jegens marketeers en hun boodschap. Daarmee keldert de machtspositie van de eens zo dominante marketeer. Oorzaak? Genoeg, maar laten we het erop houden dat digitalisering en globalisering de consument keuzevrijheid en macht heeft gegeven. Power to the people!

Maar hoe dan wel te communiceren met de consument? Simpel, wees sociaal, wees een mens en gebruik die kwaliteiten die een mens onderscheidt van glibberige naaktslakken of kuddedieren. Want hé… wat is het meest sociale medium op deze aardbol? Jup, dat ben jij! Maar aangezien je een marketeer bent, krijg je een ezelsbrug. Niet omdat je een ezel bent, maar omdat je een brug moet slaan. Een brug naar het hart en naar de ziel van de consument. Je krijgt 3 R’en; Relevant, Real, Remarkable

Relevant
Massacommunicatie werkt nog steeds. (Jammer, want gogo’s, bonkies en troetels maken me werkelijk agressief en Cillit Bang heeft ervoor gezorgd dat ik geen tv meer heb). Maar de opkomst van nieuwe technologieën maken het mogelijk op individueel niveau te communiceren met mensen. Voordeel is dat je veel relevanter kunt zijn. Maar tussen het individu en de massa zitten doelgroepen.  Doelgroepen?  Groepen mensen die hetzelfde doel nastreven, mensen met een zelfde interesse of hobby, gelijkgestemden die een raakvlak hebben met elkaar en die elkaar vinden op sociale media. Zoek ze op, luister, vertel een verhaal (niet schreeuwen), creëer raakvlakken en wees relevant op een sociale manier. Ga niet inbreken met irrelevante spam binnen een online sociale omgeving! Het identificeren en inspelen op de wensen en behoeften van de klant gaat nog steeds op. Kijk naar je consument, niet naar het medium. Laten we vooral ophouden ons de vraag te stellen hoe Twitter inzetten. Nee, vraag je eerst af waarom en óf je op het medium relevant kunt zijn. Dan pas hoe…  Ieder doel z’n tool!

Real
Liegen en manipuleren werkt nog steeds. (Jammer, want hierdoor voel ik toch een soort schaamte over mezelf neerdalen wanneer iemand mij vraagt wat ik doe voor de kost). Maar zoals je weet hecht de mondige en kritische consument steeds meer waarde aan authenticiteit en transparantie. Wees ‘real’, wees eerlijk, oprecht, open en sociaal. Kortom, wees menselijk. Reageer op feedback, wees niet bang en sta open voor kritiek, geef een kijkje achter de schermen, zeg niet dat je de beste bent maar laat het zien. Niet lullen maar doen. Ophouden met ‘meest geavanceerde’, ‘lekkerste’, ‘mooiste’. Dat bepaald de mens zelf wel… Ga op zoek naar je merkwaarden. Ontdek ze, voel ze, leef ze. Kun je ze niet vinden? Co-creëer ze dan met je consument. Waarom bestaat jouw bedrijf eigenlijk? Wat is jullie passie? Zoek en gij zult vinden. Smeek niet om een doelgroep, maar laat je passie zien aan je volgroep. Passie kweekt volgers!

Remarkable
Niet onderscheidende, zogenaamd exclusieve prijsverlagingen, opruimingsacties en spaaracties werken nog steeds. (Jammer, want ik dacht de we juist aan het afstappen waren van het inspelen op ratio). Maar zoals je vast herkent, is dat wat creatief, opmerkelijk, onverwacht is meer opvallend en meer waarschijnlijk om door te vertellen en over te interacteren. Opvallender dan het gros van de 2000 tot 3000 uitingen. De creatieve industrie en het aantal mensen werkzaam als creatieve groeit al jaren harder dan andere industrieën. En de mensen werkzaam in de creatieve industrie zijn de innovators, de vertellers, de influencers. Zorg dat je ze raakt en doe dat met creativiteit. Dan volgt interactie. Dan volgt engagement.

De 3 R’en helpen je bij het inrichten van je marketingcommunicatie. Maar uiteindelijk draait het bij de inzet van social media om een ding. Het creëren van sociale waarde voor je consument. Dit is al tijden bekend, maar nu ook de heren Kotler en Porter zich in hun boek en artikel buigen over het belang van spirituele- en sociale waarde wordt de marketeer hopelijk snel sociaal. De marketeer en mijn studenten hoeven niet meer te focussen op de kanalen maar kunnen terug naar de tekentafel. STP geldt nog steeds, competitive advantage ook. Focus daarop, maar wees sociaal, wees menselijk en laat ons trots zijn op ons vak.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over Innovatie

​Opmerkelijk: Amazon stopt met zijn kassaloze supermarkt

Het was een video die volledig viral ging, en terecht: Amazons kassaloze supermarkten. Nu lijkt het daar echter op terug te komen. Het verwijdert de Just Walk Out-technologie uit de Fresh-supermarkten in de Verenigde Sta...

Technology03.04.2024

​Opmerkelijk: Amazon stopt met zijn kassaloze supermarkt

Pacemaker-batterijen nooit meer vervangen dankzij je eigen lijf

Als je een pacemaker hebt, dan ben je niet na één operatie klaar. Je moet regelmatig opnieuw onder het mes, namelijk om de batterij van het essentiële apparaat te vervangen. Daar komt in de toekomst mogelijk veranderi...

Technology01.04.2024

Pacemaker-batterijen nooit meer vervangen dankzij je eigen lijf

​Amazon introduceert app op met je handpalm te betalen

Het is geen waarzegger: Amazon introduceert een app waarmee je hand wordt gelezen. Niet om te bepalen hoe lang je levenslijn is, maar wel om vast te stellen hoe hoog je banksaldo is. Of nou ja, of het genoeg is om de bet...

Technology29.03.2024

​Amazon introduceert app op met je handpalm te betalen

De grootste hyperloop van Europa ligt in Nederland

Het is 420 meter lang en daarmee de langste hyperloop van Europa. We hebben het over het gloednieuwe European Hyperloop Center in Veendam. Het is te vinden bij Husa Logistics en kostte 7,5 miljoen euro om te bouwen. Spec...

Technology28.03.2024

De grootste hyperloop van Europa ligt in Nederland

OpenAI introduceert AI in Hollywood: vrees acteurs dichterbij

Eén van de redenen dat vorig jaar zoveel acteurs en scenarioschrijvers in Hollywood staakten, was de angst voor AI. Computergemaakte mensen kunnen immers veel engere stunts doen, hoeven niet te worden betaald en zijn al...

Technology24.03.2024

OpenAI introduceert AI in Hollywood: vrees acteurs dichterbij

And so it begins
​Eerste mens met Neuralink gamet uren achtereen met zijn brein

Hij is volledig verlamd, maar kan schaakstukken verplaatsen via de computer zonder een muis of scherm aan te raken. Het is de 29-jarige Noland Arbaugh, een naam die geschiedenis heeft geschreven. Niet helemaal door zijn...

Technology21.03.2024

​Eerste mens met Neuralink gamet uren achtereen met zijn brein

​Nvidia maakt een tweede planeet aarde om levens te redden

Nvidia is bekend van chips, maar ook van intelligentie. Het heeft nu een tweede versie van aarde gecreëerd: een digitale tweeling, die kan laten zien hoe klimaatverandering eruitziet. Maar denk bijvoorbeeld ook aan het...

Technology20.03.2024

​Nvidia maakt een tweede planeet aarde om levens te redden

De mens-achtige robot van Unitree kan eng goed traplopen

Het Chinese Unitree heeft een robot ontwikkeld die op twee benen staat en dat eigenlijk nog beter doet dan mensen. Je kunt hem schoppen en hij vindt zijn evenwicht snel weer. Ook kan hij snel traplopen en zelfs pirouette...

Technology04.03.2024

De mens-achtige robot van Unitree kan eng goed traplopen