EMP2010: Google over mediaplanning over verschillende kanalen

Vorig artikel Volgend artikel
EMP2010: Google over mediaplanning over verschillende kanalen

Joris Merks van Google gaf een presentatie met de titel "Moving towards effect based cross media planning". Google is de laatste die zal zeggen dat adverteren op meerdere kanalen niet nodig is en dat bleek ook al uit de overname van DoubleClick (voor Display).

Joris Merks gaf een interessante presentatie waarin hij een model uitlegde die hij gebruikt om crossemediale campagnes (zowel online als offline) te meten. Het doel is de ROI per kanaal/media te achterhalen. Op dit moment zijn enkele studies van start gegaan met grote adverteerders en hij verwacht eind 2011 de resultaten te kunnen presenteren. Een grote gok ook voor Google zelf, want de conclusie kan ook negatief uitvallen voor online advertising.

Het doel is uiteindelijk een systeem te creëren waarin daadwerkelijk de volledige marketingmix te meten is en dat moet al binnen 2 jaar mogelijk zijn. Echter zijn er ook partijen die dit zullen vertragen, omdat kan gaan blijken dat bepaalde media wel/niet effectief zijn en daardoor adverteerders zullen vertrekken.

Ik ben in elk geval erg benieuwd naar de bevindingen van Joris Merks en ik hoop dat er tussentijdse resultaten zullen worden gedeeld. Uiteindelijk zal de adverteerder alleen maar profiteren van een goed werkend meetsysteem voor alle typen media.

Meer content

Jeffrey Bleijendaal

Jeffrey Bleijendaal is Manager Digital Advertising bij Ematters BV. Jeffrey is vanaf 2005 actief met Zoekmachine Marketing en heeft vanaf die tijd vele...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies