Marketing02.12.2010

EMP2010: Do’s & Dont’s Performance Based Zoekmachine Marketing


emp2010-do-s-dont-s-performance-based-zo.jpg
emp2010-do-s-dont-s-performance-based-zo.jpg

Wolter Tjeenk Willink van Traffic Builders is zoekmachinemarketeer en hij gaf inzicht in de do’s en don’ts m.b.t. Performance Based zoekmachine marketing in een presentatie met de titel “No pay, no cure”. In deze post een aantal opsommingen uit de presentatie.

De presentatie begint met een opsomming van de verwachtingen binnen zoekmachine marketing voor 2011:

  • Bestedingen aan SEA in Nederland: ca 450-600 miljoen;
  • Ongeveer 54% van on het online marketingbudget wordt gebruikt voor Search;
  • De duurdere CPC’s zorgen ervoor dat er steeds meer budget wordt gezet op SEO;
  • SEM best gewaardeerde marketingkanalen in Nederland;
  • Search is zo populair, omdat het in alle fasen van het koopproces gebruikt kan worden;
  • Betere afstemming met de andere marketingkanalen; het is een onderdeel van de gehele marketingmix;
  • Betere afstemming met de andere bedrijfsprocessen die een rol kunnen spelen met Search;
  • Attributieprobleem: welk kanaal claimt de conversie?
Wat is nou de impact van deze ontwikkelingen op performance based pricing t.o.v. vaste prijsafspraken of facturatie per uur:
  • Resultaten zijn afhankelijk van crossmediale context;
  • In welke mate committeert de opdrachtgever zich aan de adviezen van het Search-bureau;
  • Wie is waarvoor verantwoordelijk (opdrachtgever vs bureau);
  • Wat zijn de doelstellingen:
    • Puur gericht op conversies in de laatste klik, of
    • Rekening houden met de attributie van eerdere klikken.
  • Hoe worden de resultaten gemeten?
  • Hoe wordt omgegaan met factoren buiten de invloedsfeer van het bureau?
  • Hoe om te gaan met offline conversies via bijv. telefoon?
Mogelijk bruikbare afrekenmodellen:
  • No cure no pay;
  • Hybride; no cure, less pay (combinatie van vaste fee en performance deal).
Do’s m.b.t. performance based pricing:
  • Kies voor performance based als je bereid bent meer te betalen;
  • Maak heldere afspraken over doelstellingen, welke conversies wel/niet worden meegerekend, meetmethodiek, inspanningen,etc.
  • Geen historie? Dan nog geen performance deal en eventueel later daarmee starten;
  • Hou goed rekening met de merknaamconversies in het sluiten van de deal.
Don’ts m.b.t. performance based pricing:
  • Performance based is niet het risico uitbesteden, dat blijft dichtbij de organisatie zelf;
  • Zorg als opdrachtgever dat u weet hoeveel uw bureau aan u verdient;
  • Zorg dat u werkt uit uw eigen accounts, zodat het overstappen van bureau geen verlies van data oplevert.
Jeffrey Bleijendaal

Jeffrey Bleijendaal is Manager Digital Advertising bij Ematters BV. Jeffrey is vanaf 2005 actief met Zoekmachine Marketing en heeft vanaf die tijd vele honderden campagnes geoptimaliseerd, miljoenen bezoekers gegenereerd en duizenden conversies gerealiseerd voor zijn klanten. Jeffrey is daarnaast voorzitter van de DDMA Search Commissie, enthousiast blogger op Dutch Cowboys en Top Contributor op het officiële Google AdWords Helpforum. Naast SEA is Jeffrey zeer actief met en gecertificeerd voor Google Analytics en de DoubleClick Online Marketing stack.

Verder lezen over Zoekmachine

Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI

De zoekmachine van Google wordt binnenkort waarschijnlijk betaald. Niet voor iedereen: de versie zoals we die nu kennen blijft wat het is. Er wordt echter AI aan toegevoegd en dat zal waarschijnlijk geld kosten. Het nieu...

Search04.04.2024

Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI

Het aantal zoekopdrachten naar AI steeg in 2023 met 300%

Het aantal zoekopdrachten naar kunstmatige intelligentie (AI) heeft vorig jaar in Nederland een recordhoogte bereikt. Uit nieuwe cijfers van zoekmachine Google is een toename van 300% te zien sinds 2022 en 670% sinds 20...

Search19.01.2024

Het aantal zoekopdrachten naar AI steeg in 2023 met 300%

Zijn online advertenties over afvallen kwetsend rond de start van het nieuwe jaar?

Het nieuwe jaar 2024 staat voor de deur en dat betekent dat een grote groep Nederlanders weer vol goede moed gaat beginnen met hun goede voornemens. Vaak staan doelen op het gebied van fysieke gezondheid bovenaan de lijs...

Advertising28.12.2023

Zijn online advertenties over afvallen kwetsend rond de start van het nieuwe jaar?

Dit kan je eraan doen!
Je kunt straks eenvoudiger je favoriete zoekmachine kiezen in Chrome

Vanaf maart 2024 geldt in Europa de Digital Markets Act (DMA) voor techbedrijven als Microsoft, Meta, Apple en Google (Alphabet). Deze wetgeving moet consumenten meer keuzevrijheid garanderen. Zo moeten de grote techbedr...

Online11.12.2023

Je kunt straks eenvoudiger je favoriete zoekmachine kiezen in Chrome

Google bereidt 'DMA'-aanpassingen Chrome browser voor
​Dit googelden we het meest in 2023: Oppenheimer en Rob de Nijs

Google heeft bekendgemaakt welke woorden we nou het meest googelden en dat biedt een verrassende uitkomst op sommige vlakken. In Nederland hielden we ons vooral bezig met het overlijden van Matthew Perry, maar ook zanger...

Search11.12.2023

​Dit googelden we het meest in 2023: Oppenheimer en Rob de Nijs

Jaaroverzicht Marktplaats: ook in 2023 scoort ‘gratis’ met 55,5 miljoen zoekopdrachten

Kijk jij ook wel eens naar alle gratis ‘tweedehands parels’ die op Marktplaats worden aangeboden? Dan ben je zeker niet de enige. Dit jaar er werd 55,5 miljoen gezocht op het woord 'gratis.' Dat is wel wat minder dan...

Online06.12.2023

Jaaroverzicht Marktplaats: ook in 2023 scoort ‘gratis’ met 55,5 miljoen zoekopdrachten

Maar ook Vermeer & VanMoof
Google wilde Search App standaard in iOS integreren

Google staat in de VS aardig onder druk van de autoriteiten. Net zoals vele jaren geleden met Microsoft gebeurde – in de zaak van Internet Explorer – wordt Google beschuldigd van machtsmisbruik en het tegenwerken van...

Search31.10.2023

Google wilde Search App standaard in iOS integreren

CEO van Google moest getuigen in de antitrust zaak
Nieuwe Google Doodle ter ere van Jaap Eden

Google viert vandaag de 150ste geboortedag van de Nederlandse atleet Jaap Eden met een speciale ‘Doodle’ op de homepagina van de zoekmachine. In het begin van de 20e eeuw was hij een internationale sensatie vanwege z...

Search19.10.2023

Nieuwe Google Doodle ter ere van Jaap Eden