Marketing25.10.2010

Periodieke verkopen veroveren vaste plek in marketingmix e-commerce


periodieke-verkopen-veroveren-vaste-plek.jpg
periodieke-verkopen-veroveren-vaste-plek.jpg

Steeds meer webwinkeliers ontdekken periodieke verkopen als een nieuwe manier om extra bezoekers naar hun online winkel te ‘lokken’. Dit nieuwe e-commerce fenomeen verovert in rap tempo een vaste plaats in de promotie-mix van veel e-commerce bedrijven.

Periodieke verkopen vestigen zich steeds meer in het huidige e-commerce landschap. Als gevolg van deze trend lijkt het aanbieden van producten voor een beperkte periode tegen een scherpe prijs een vast onderdeel te worden in de marketingmix van menig webwinkelier. Zo trakteren online warenhuizen als Mediamarkt en Wehkamp hun vaste klanten al enige tijd op een 24-uurs- ofwel dagaanbieding.

Explosieve stijging: Vooral de afgelopen maanden is er een explosieve stijging waar te nemen in het aantal webwinkels dat periodieke verkoop gebruikt om bezoekers naar hun website te ‘lokken’. Deze populariteitsstijging is te verklaren door de vele voordelen van dit nieuwe verkoopkanaal. De webwinkelier creëert een plek waar hij zowel koopwaar in de schijnwerpers kan zetten als restpartijen kan ‘dumpen’.

Aan de andere kant van het computerscherm wordt de bezoeker door middel van de tijdelijke aanbieding voortdurend getrakteerd op een verrassend product voor een scherpe actieprijs. Een bijkomend voordeel voor de webwinkelier is dat de consument door de tijdsdruk minder lang twijfelt en eerder overgaat tot aankoop.

Tijdsdruk: Bij dit e-commerce fenomeen snijdt het mes dus aan twee kanten: de tijdsdruk van een periodieke verkoop laat de bezoeker snel beslissen en de aanbieding fungeert als een aantrekkelijk geprijsde traktatie voor vaste bezoekers.

Toch kent het populaire fenomeen in de huidige wereld van e-commerce ook tegenstanders. Volgens hoogleraar Fred van Raaij van de Universiteit van Tilburg wordt de consument bij periodieke verkopen teveel onder druk gezet, waardoor men niet de kans krijgt om een weloverwogen beslissing te nemen. Volgens de criticus zijn periodieke verkopen pure impulsaankopen.

Dagelijkse aanbiedingen: Een succesvolle onderneming die volledig gebaseerd is op tijdelijke aanbiedingen is iBood. iBood verkoopt via haar website iedere 24 uur slechts 1 product voor een scherpe prijs. Deze Nederlandse onderneming vierde onlangs pas haar vijfde verjaardag, maar heeft haar imperium uitgebreid naar maar liefst 19 landen. Met name de laatste maanden verschijnen er steeds meer vergelijkbare initiatieven op het web die dit succes proberen te evenaren.

Shopping-communities: Naast een groot aantal iBood-klonen neemt ook het aantal shopping-communities in vogelvlucht toe. Een shopping-community is een besloten webshop die periodieke verkopen organiseert van bekende (kleding)merken. Deze verkopen vinden plaats op een website achter gesloten deuren en zijn alleen beschikbaar voor leden van deze community. Bekende voorbeelden van zogenoemde shoppingclubs zijn ShopVIP, 42HRSclub en BuyVIP.

Wereldwijde opkomst
: De populariteit van periodieke sales is onlangs ook nog eens onderstreept door Amazon.com. De Amerikaanse e-commercegigant nam in juli 2010 dagaanbiedingen-pionier Woot.com over en kocht onlangs shopping-community BuyVIP voor een onbekend miljoenenbedrag. Met deze overnames toont Amazon haar enorme vertrouwen in het periodieke verkopen en de potentie van dit fenomeen.

In de Benelux vervult de website JouwAanbieding.nl een belangrijke rol in de online wereld van tijdelijke aanbiedingen. Veel webwinkeliers maken gretig gebruik van de populariteit van dit shoppingplatform om hun aanbieding te promoten.

Alle periodieke verkopen gebundeld: Vandaag, 25 oktober 2010, lanceert JouwAanbieding.nl haar vernieuwde en sterk uitgebreide website. Het betekent de vierde upgrade voor de veelbezochte website, sinds de oprichting in 2007. Met de nieuwe lancering introduceert JouwAanbieding.nl als eerste in de Benelux een uniek overzicht, door naast aanbiedingen, acties en kortingen ook een up-to-date overzicht van alle shopping-communities en hun actuele verkopen weer te geven. Hiermee creëert JouwAanbieding een uniek funshopping-platform en blijft het een onmisbaar overzicht bieden van alle periodieke verkopen in de Benelux.

Verder lezen over E-Commerce

​Webshops pas op: de nieuwe cookiewet wordt volop overtreden

We horen wel veel over de Digital Markets Act vanuit het oogpunt van grote techbedrijven, maar vergis je niet: ook als je een kleine webshop runt krijg je hiermee te maken. Sinds vorige week is er nieuwe cookiewetgeving...

Online11.03.2024

​Webshops pas op: de nieuwe cookiewet wordt volop overtreden

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

We willen er allemaal goed uitzien. Toch is dat niet altijd even gemakkelijk. Er zijn ongelooflijk veel kledingstijlen en velen van ons hebben geen idee wat nou het beste bij ze past. Bovendien is het misschien niet je g...

Lifestyle18.02.2024

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

​CO2-uitstoot per verzonden pakket is flink afgenomen

De CO2-uitstoot in de last mile voor een e-commercepakket is ten opzichte van 2018 gedaald met 56% tot gemiddeld 100 gram CO2 per pakket. Zo blijkt uit de resultaten van een nieuw onderzoek van Thuiswinkel.org. De sector...

Online18.12.2023

​CO2-uitstoot per verzonden pakket is flink afgenomen

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

Chinese automerken, en dan met name merken die invetten op een volledig elektrische vloot, maken een opmars in Europa. ZEEKR is het volgende merk die de Europese markt gaat betreden. Dit wereldwijde merk voor elektrisch...

Marketing14.12.2023

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

aan Kalverstraat/Rokin
​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar

Shopware heeft Digital Sales Rooms, dit zijn digitale Sales-kamers die volgens het bedrijf een ideale samensmelting zijn voor e-commerce en sales. Dit is hoe deze digitale kamers in hun werk gaan en wat jij er met jouw b...

DC Business13.12.2023

​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar

Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen

Van 29 november tot en met 3 december kun je de Shared Shop op de Utrechtsestraat 50 in Amsterdam bezoeken. Deze shop speelt in op de groeiende vraag naar een blended winkelervaring: tegelijk zowel virtueel als fysiek sh...

Marketing30.11.2023

Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen

​5 dingen om op te letten als je Black Friday shopt

Deze week spelen er onder ons allen twee vragen: (op wie) ga je stemmen, en: wat heb jij al gekocht met Black Friday? Het blijkt toch wel te spelen onder Nederlanders, ook al zetten sommige mensen het liever weg als ‘A...

Nieuws21.11.2023

​5 dingen om op te letten als je Black Friday shopt

​In hoeverre kun je onbekende webshops eigenlijk vertrouwen?

Terwijl de feestdagen rap naderbij komen en we elkaar aangenaam proberen te verrassen met originele kado's, zorgen cybercriminelen juist voor vervelende verrassingen. Naast hun overbekende verdienmodellen - zoals phishin...

Online13.11.2023

​In hoeverre kun je onbekende webshops eigenlijk vertrouwen?