De kracht van group buying

Vorig artikel Volgend artikel
De kracht van group buying

Online group buying is booming.

Het idee is simpel en niet nieuw: breng veel mensen bij elkaar en regel hierdoor top deals. Zo hebben we de afgelopen jaren al diverse initiatieven voorbij zien komen. Maar waarom maken group buying sites juist nu zo’n explosieve groei door?

Tijd om er wat dieper in te duiken.

De opkomst van social media speelt zeker mee in het succes. Daarnaast zetten deze sites in op schaarste. Je hebt maar een korte tijd om te reageren en ze geven je het gevoel dat  je deze unieke deal niet mag missen. Ik kreeg via een vriend een uitnodiging voor mycitydeal onder het mom “zo kom je goed de crisis door”.  Ofwel de huidige economie helpt deze sites natuurlijk ook een handje mee. 

Trendwatchers lijken ervan overtuigd dat group buying heel groot gaat worden. Er zijn inmiddels wereldwijd al meer dan 500+ group buying platforms, waarbij Groupon en LivingSocial twee van de grootste zijn.

Hoe het werkt?  

Partijen als Groupon , Tippr, Crowthsavings en BuyWithMe en het Nederlandse Groupdeal doen eigenlijk hetzelfde;

-        Je ontvangt een scherpe deal voor een activiteit in je eigen stad.

-        Ben je geïnteresseerd in de deal? Schrijf je in.

-        Breng je vrienden op de hoogte van de deal.

-        Als er genoeg mensen meedoen gaat de deal door.

Allemaal stimuleren ze op een slimme manier de betrokkenheid van de deelnemers om de informatie over hun deals (en het merk) te verspreiden via sociale netwerken. Want hiermee vergroot je zelf de kans dat de deal doorgaat. Daarnaast maken ze het nog eens extra aantrekkelijk door allerlei incentives te bieden als beloning.

We all ♥ a great deal

Ze spelen handig in op de behoefte van de markt. Wij willen allemaal een goede deal. Fysieke kortingsbonnen zullen vast altijd blijven werken, maar online werd hier nog weinig mee gedaan. Deze bedrijven hebben hun kans gegrepen en hebben het cool en social gemaakt. Zo simpel, maar ook zo slim.  Net zoals de manier waarop ze gebruik maken van locatie, door deals specifiek voor je eigen stad aan te bieden. 

De marktleider

De koning van het group buying is Groupon; actief in Amerika, Canada, Japan, Rusland en Europa. Onlangs namen ze in Europa Citydeal over. Groupon profiteert ervan dat zij een van de eerste sites waren die het group buying concept succesvol hebben uitgerold. Want hoe meer gebruikers je site heeft, hoe beter de deals zijn die je binnen kunt slepen.

-928.jpg

Wat kun je er nu mee als bedrijf?

Het lijkt op het eerste gezicht een goed middel om je product onder de aandacht te brengen. Een "quick win” want de  deals duren maar een dag. Dus een snelle manier om je verkoop een boost te geven. Daarnaast krijg je een enorme groep mensen die je product gaan uitproberen. Dat lijkt heel mooi, maar er zitten niet alleen maar voordelen aan. Zo is de uiteindelijke opbrengst van zo’n deal vaak gering omdat group buying sites 50% van de opbrengsten willen ontvangen. Om mee te doen moet je al een flinke korting geven, wat kan betekenen dat je 75% korting op je product of dienst moet geven. Dat moet je natuurlijk wel kunnen, niet alle producten lenen zich daarvoor.

Is het nu al tijd om erin te duiken?

Recentelijk is er onderzoek gedaan naar het gebruik van deze sites. Het blijkt dat gebruikers vaak een bovengemiddeld inkomen hebben. Na het gebruik van zoekmachines zijn kortingssites inmiddels de meest populaire online shopping tool (voor reviews, vergelijkingssites etc.). In het onderzoek gaf 93% van de retailers aan dat ze opnieuw mee zouden doen. Het vasthouden van de nieuwe gebruikers blijkt nog wel een aandachtspunt; slechts 19% van de gebruikers van een coupon komt terug bij de retailer.De meeste bedrijven lijken eerst de kat uit de boom te kijken net als het inzetten van location based services als Foursquare.  Maar zowel LBS als group buying sites kunnen wel erg interessant zijn omdat ze geweldige mogelijkheden bieden voor het promoten van je lokale business.

The next big thing

Investeerders blijken er in ieder geval heilig in te geloven dat group buying the next big thing is. Men schat de waarde van Groupon inmiddels al op meer dan een miljard dollar en pas geleden werd aangekondigd dat ze opnieuw een enorm bedrag hebben binnengesleept. Ook concurrenten BuyWithMe en LivingSocial hebben onlangs grote investeerders aangetrokken.

Dit is pas het begin

Group buying verovert de wereld. Het heeft ongelofelijk veel potentie en niet alleen voor de verkoop van locale activiteiten. Zo verkocht Benz in 3,5 uur 200 auto’s via Groupon in China.
De verkoop van elektronica en computers stijgt snel. Maar dit soort platformen kunnen natuurlijk op heel veel manieren ingevuld worden. Denk bijv. aan het inzetten van group buying in de reiswereld. Mensen die samen vliegtickets en reizen kopen.Ik zag de eerste deals van Groupon voor een weekend weg al voorbij komen.

Group buying gaat groot worden, heel groot...

Meer content

Ilse-Marie Sobering

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies