Brazilie & WK social media marketing

Vorig artikel Volgend artikel
Brazilie & WK social media marketing

Met de wedstrijd Brazilië- Nederland in het vizier is het natuurlijk interessant om te kijken hoe de samba boys social media gebruiken in combinatie met het WK.

Buiten de kunstjes op het voetbalveld wordt er op het gebied van social media namelijk ook een creatief spel gespeeld. 3 acties: Pelé speelt weer mee en scoort een goal, twitter gebruikt om een journalist uit te kotsen en de WK merken top 10.


Pelé


Vivo, de grootste mobiele service provider van Brazilië, heeft op het gebied van advertising het stokje overgenomen van Nike. Met een cast bestaande uit 250 professionals en 500 amateurs brengen ze een ode aan de legendarische Pelé die in de viral probeert zijn 1284ste goal voor Brazilië te scoren. Als we Vivo mogen geloven is dit hun duurste advertising campagne ooit terugbetaald met 1 miljoen kijkers. 

Galvão uitgekost op twitter


Twee weken terug verscheen “Cala Boca Galvão” bovenaan in de trending topics van Twitter. Wat zoiets betekend als “save the Galvão”, een met uitsterven bedreigde vogel uit de amazone. The “phrase” ging vergezeld met een youtube video het internet over. In de proffesioneel ogende video wordt aandacht gevraagd voor de scheikundige Frey Galvão, die een capsule zou hebben ontwikkeld om de vogel te beschermen tegen de klimaat verandering. Elke tweet met “Cala Boca Galvão” erin genereerde een donatie van 10 cent voor de Galvão Foundation. Een fair deal, 1 seconde van jou tijd helpt een gekleurde papegaai weer te leven. Helaas voor alle dierenliefhebbers bleek het hier om een hoax te gaan. “Cala Boca Galvão” kan namelijk ook opgevat worden als “shut up Galvão”, verwijzend naar de bekendste sportverslaggever van Brazilië. Klaarblijkelijk heeft een groot deel van de bevolking een hekel aan de reporter die er om bekend staat mensen bruut af te breken en slecht commentaar te geven bij sportevenementen. 

WK Merk Top 10


Het WK staat altijd weer garant voor een hoop verrassende marketing campagnes. Zo wist Bavaria de hele wereld op te schudden met hun relatief “onschuldige” verkleed truck en had TNT geen 2600 banen hoeven schrappen als ze hun vuvuzela’s voor € 1 per stuk hadden verkocht. Met de komst van social media is het interessant om te zien hoe de merken het op internet doen. Dat moet de Braziliaanse Predicta met hun "WK Brands" ook gedacht hebben. In deze social media top 10 houden zij bij hoe het gesteld is met de sponsors en de lokale advertisers. Door middel van het analyseren van tweets wordt er elke dag een top 10 samengesteld. De methode bestaat uit 3 stappen:

 1. Share of voice: totaal aantaal tweets van het merk / totaal aantal tweets alle merken
 2. Most populair brand: positieve tweets van merk / totaal aantal tweets van merk
 3. Most beloved brand: ( positieve + neutrale – negatieve tweets ) / totaal aantal tweets

Coca cola voert al enkele dagen de lijst aan gevolgd door Visa en Adidas. Helaas monitoren ze op dit moment alleen Brazilië, anders hadden de meiden van Bavaria ongetwijfeld Budweiser kunnen verslaan.

Brazilië tour 2010

Dit jaar ga ik samen met een groep new media specialisten naar Brazilië, een land wat we kennen van voetbal, muziek en carnaval maar een groot business potentieel heeft, om in te investeren en om ons te laten inspireren. De economie groeit en de new media explodeert. Het doel is om met eigen ogen te zien wat er gebeurt, om contacten te leggen met interessante en inspirerende spelers in de Braziliaanse markt en vooral ook om samen met medereizigers te discussiëren, te leren en te delen over kansen en ontwikkelingen in de nieuwe media markt. Wil je meer weten, ga dan naar www.mediareis.nl

Wouter Vonk & Vincent Everts

Vincent Everts

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies