Marketing15.12.2009

De Banner is dood, Leve de Banner


de-banner-is-dood-leve-de-banner.jpg
de-banner-is-dood-leve-de-banner.jpg

Vandaag nemen ze bij WebAds officieel afscheid van de banner. The good old clickable online Ad is niet meer. Het formaat en z’n populariteit waren tanende. Het ding dook voor het eerst op begin jaren negentig. Toen verafschuwd door z’n grote formaat naast de veel gebruikte ente vaak knipperende buttons van 120×60 pixels.

Opvallend was tie zeker omdat veel internetgebruikers werkten op een scherm van 640×480 pixels. De grote banner viel op en men klaagde over z’n veel te prominente aanwezigheid. Vandaag werkt een gemiddelde gebruiker minimaal met schermresoluties van 1440×900 of zelfs groter. Leaderboards, rectangles en andere vormen van online advertising hebben de positie van de banner overgenomen. Het is een kwestie van tijd voordat zijn staande broertje, de skyscraper, ook naar de eeuwige jachtvelden gaat. Thanks Banner en aan al die adverteerders die hem jaren hebben ingezet.

Henkey
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.