Emotionele reacties in kaart gebracht

Vorig artikel Volgend artikel
Emotionele reacties in kaart gebracht

De Emotional Charge Index (EC) is een nieuwe marketingtool die reclamebureau PHD en MRSH Planning hebben ontwikkeld om de emotionele respons van merkboodschappen in kaart te brengen via web- en mobiele technologieën.

De EC omvat behalve real-time tracking van reacties op merkboodschappen ook online blogs waar deelnemers op kunnen schrijven wat hun gevoelens over merken en producten zijn. Inmiddels zijn 30.000 voorbeelden van emotioneel geladen reacties geëvalueerd voor verschillende media.

TV blijkt ondanks de voortgaande versnippering van het kijkerspubliek, bij degenen die wel kijken naar een merkboodschap veel sterkere emoties op te roepen dan vroeger. Daarmee is tv het belangrijkste 'touchpoint' dat een emotionele lading heeft.

Daarna volgt internet als belangrijkste touchpoint, maar dit medium maakt opvallend weinig emoties los. De beleving van reclame is veelal neutraal.

Ook tijdschriften roepen relatief veel emotionele reacties op, vooral bij vrouwen tussen de 45 en 54 jaar. Dagbladen zien hier veel minder kans toe. Fulltime werkende moeders tonen nog de meeste emotionele reactie op advertenties in de krant. Weekenden brengen ondanks de relatieve rust waarmee reclame ondergaan kan worden, geen significant sterkere emoties teweeg dan door de week.

[Bron: Admap]

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies