Segmentatie en profielanalyse toepasbaar op het Internet?

Vorig artikel Volgend artikel
1180305826Evil - Google

Woensdag 23 mei was ik uitgenodigd door CheckIt om een Search Engine Marketing Seminar bij te wonen. Nog bedankt daarvoor en zeker mijn complimenten voor de goede zorgen. Maar KRITISCH als ik ben ;-), waren er ook twee punten die ik graag te discussie wil stellen. En aangezien dit een Interactieve marketing weblog is, nodig ik u allen uit uw visie hierop te geven:

Stelling 1: Web adverteren in zijn huidige vorm is gedoemd te mislukken? Hierbij heb ik het over banners, Adword campagnes, Search Engine Marketing etc.

Waarom? De Vice president van Yahoo!: Search Engine Marketing is een van de meest effectieve online direct marketing tools: “niet alleen vertellen consumenten adverteerders expliciet waar ze naar op zoek zijn, ze vertellen adverteerders ook nog precies wanneer ze ernaar op zoek zijn”. Kun je werkelijk zeggen dat je SEM de meest effectieve vorm van DM is? Behaal je met de SEM campagnes conversies van 1 of 2 %. Wie dit haalt nodig ik zeker uit te reageren! Het zal eerder 0,1 of 0,2 % zijn.

Direct Marketing? Segmentatie (=stelling 2)? Is dit nog van toepassing op de huidige markt? Kun je technieken als Demografische, Geografische, Psychografische etc. gegevens meenemen in een segmentatie model op het internet? Spelen bedrijven als Cendris, Wegener, Acxiom nog in een rol in de toekomst van Web Advertising en Internet Marketing. Tijdens de seminar is segmentatie als één van de komende trends/ ontwikkeling genoemd. In mijn ogen is segmentatie oud en achterhaald.

De 0,00238% conversie percentages die je behaald met dit soort profielsegmentaties laten nog een te groot gat liggen. Wat mij betreft kun je dit binnen de internet wereld wel over boord kiepen. This is INTERNET (in 300 stijl geroepen;-)) en de ROI moet met laserpressie zijn te bepalen…

Maar wat dan? Game advertising? Video advertising? Behaviour Advertising? Zou kunnen, maar hoe ziet dit er dan uit? Hoe meet je de ROI en hoe implementeer je het binnen een organisatie? Dan praten we in de toekomst over b.v. Embedded Advertising. Embedded advertsing is dan een combinatie van al het goede van hedendaagse technieken. Maar hoe ziet het er dan uit? Hoe gaat het dan in de praktijk? Bij Elmar Online B.V. werken we met enorme hoeveelheden data van verschillende E-Commerce websites en dus een grote speeltuin om te experimenteren met verschillende algoritmes en data-analyse trajecten.

Leuke discussie om hier te starten en voort te zetten tijdens de Round Table? die in juli plaatsvindt. Interesse erbij te zijn? Er is nog plaats: roundtable[at]creativeions.nl

p.s.: Plaatje doet het goed ;-)

Gino Goossens

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies