Technology23.05.2013

Google bombardeert auteurs tot rocksterren


google-bombardeert-auteurs-tot-rocksterr.jpg
google-bombardeert-auteurs-tot-rocksterr.jpg

De auteur van een stuk tekst, video of andere content wordt steeds belangrijker als het gaat om de zoekresultaten die de internetter voorgeschoteld krijgt. Dat is, als het aan Google ligt. De belofte die Google Author Rank heet, eigenlijk een figuurlijke wegwijzer naar contentmakers, moet het zoekalgoritme verder verfijnen.

Met deze ranking is het de bedoeling personen een waarde toe te wijzen, over websites heen als het ware. Wat precies de gevolgen van Author Rank kunnen zijn voor bedrijven waar content een belangrijke rol speelt, is natuurlijk een interessante vraag.

Een werknemer kan in de jaren dat hij bij een bedrijf werkt een hoge ranking opbouwen, dankzij het werk bij dat betreffende bedrijf. Heeft dit implicaties als een werknemer vertrekt? Er is de rel=”author” tag waarmee content aan een individu wordt gekoppeld, maar de rel=”publisher” tag lijkt enkel nog de verwijzing te leggen naar de pagina op Google+ van het bedrijf. Van wie is de ranking? En wat heeft een bedrijf hieraan?

Headhunter

Een hogere ranking draagt natuurlijk bij aan een goede SEO-positie voor het bedrijf. Simpel zat zou je zeggen. Het is dus ook in het belang van het bedrijf om mee te werken aan de ranking van een werknemer. Toch zijn er online nu al mitsen en maren te horen. Het idee is dat een werknemer met een hoge ranking teveel invloed heeft, misschien zelfs wordt weggekaapt door een headhunter. Er wordt zelfs geopperd dat het verstandiger is om onder bedrijfsnaam content te publiceren op de eigen site. Dan houd je ‘het’ in controle, lijkt de gedachte te zijn.

Maar het is niet alsof de voordelen verdwijnen als de persoon vertrekt. Sterker nog, het is logisch dat een bedrijf voordeel blijft houden van de Author Rank – en misschien ook wel de toekomstige stijging hiervan – als de werknemer de organisatie verlaat en ergens anders gaat werken.

Contentmarketing

Het is in ieder geval een manier om meer menselijke aspecten aan search toe te voegen. En een interessant idee als gekeken wordt naar het concept gastbloggen. Als het aankomt op contentmarketingstrategieën, dan kan gastbloggen nog interessanter worden dan het nu al is.

Nu contentmarketing steeds vaker wordt toegepast, bedrijven hun rol als uitgever steeds meer lijken te omarmen, ontstaat er een stortvloed aan content. Google probeert er met gepersonaliseerde zoekresultaten en aanpassingen aan het algoritme als Panda de juiste resultaten in deze stortvloed naar voren te toveren. Is Author Rank hierin straks de volgende stap?

Op dit moment is Author Rank nog niet actief in die zin dat het daadwerkelijk de zoekresultaten beïnvloedt, maar in de woorden van Google-baas Eric Schmidt is mogelijk te lezen dat dit wel eens anders kan zijn. Uiteraard is daar hier en daar genoeg reuring over.

Bron foto: Tucia (CC)

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over SEO

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

Google heeft een core update aangekondigd en dat betekent dat er wat staat te veranderen voor vele pagina’s op het internet. De belangrijkste verandering zit hem vooral in het opsporen van pagina’s die niet waardevol...

Search07.03.2024

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

​Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024

Een nieuw jaar staat voor de deur en dat betekent dat er weer nieuwe kansen zijn. Tijd voor nieuwe samenwerkingen of het verstevigen van bestaande relaties. Samen internet impact maken, dat doe je bijvoorbeeld met linkbu...

DC Business18.12.2023

​Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024

Wat de verminderde vertoning van FAQ-snippets in zoekresultaten voor jouw SEO betekent

In een recente ontwikkeling, gepubliceerd op 8 augustus 2023, heeft Google aangekondigd dat er minder rich snippets van het FAQ- en HowTo-formaat vertoond zullen worden in de Google Zoekresultaten. Deze verandering heeft...

Search15.08.2023

Wat de verminderde vertoning van FAQ-snippets in zoekresultaten voor jouw SEO betekent

​Zo werken bedrijven aan hun online vindbaarheid

De laatste jaren hebben bedrijven hun concurrentie fors zien toenemen, met name op het internet. In de basis heeft iedere ondernemer de mogelijkheid een website te bouwen, om vervolgens consumenten weg te trekken bij bes...

Online21.05.2023

​Zo werken bedrijven aan hun online vindbaarheid

4 redenen waarom je jouw SEO moet uitbesteden aan een SEO Bureau

Als eigenaar van een website of bedrijf is het belangrijk om ervoor te zorgen dat uw website goed zichtbaar is op zoekmachines zoals Google. Het hebben van een goede SEO-strategie kan helpen om uw online aanwezigheid te...

DC Business09.05.2023

4 redenen waarom je jouw SEO moet uitbesteden aan een SEO Bureau

​YoastCon: het evenement voor online marketeers en SEO-specialisten!

Ben jij een online marketeer of SEO-specialist en wil je je kennis en vaardigheden op het gebied van SEO naar een hoger niveau tillen? Dan mag je YoastCon zeker niet missen! YoastCon is hét evenement voor iedereen die g...

Search11.04.2023

​YoastCon: het evenement voor online marketeers en SEO-specialisten!

Krijg een volledige SEO-update tijdens YoastCon 2023

De beroemde SEO-conferentie van Yoast is terug! Op 11 mei aanstaande verzamelt de internationale SEO top zich in het oosten van ons land. In De Lindenberg in Nijmegen vindt dan weer een nieuwe editie van de online market...

Search28.03.2023

Krijg een volledige SEO-update tijdens YoastCon 2023

Zo maak je een succesvolle SEO-proof contentstrategie in 2023

Het maakt niet uit of je een bedrijf hebt of een eigen, persoonlijk blog: zodra je een website runt, wil je dat er traffic komt. Dat komt er zeker niet alleen maar door op social media naar je pagina te verwijzen of een...

Search13.03.2023

Zo maak je een succesvolle SEO-proof contentstrategie in 2023