Google Adwords: zoektermen weergeven

Vorig artikel Volgend artikel
Google Adwords: zoektermen weergeven

Sinds enkele maanden biedt Google Adwords de in theorie erg handige functie "zoektermen" weergeven.

Hiermee kan een adverteerder nagaan welke zoektermen als zoekopdracht zijn ingevoerd, waarvoor vervolgens een advertentie is geserveerd. Deze functie werkt op dit moment echter nog niet helemaal foutloos. Ik kan me voorstellen dat dit vooral bij beginnende adwords adverteerders problemen of verwarring kan opleveren.

De theorie van de functie zoektermen weergeven
De adverteerder kiest een advertentiegroep en selecteert het tabblad zoekwoorden. Vervolgens verschijnt de knop: zoektermen weergeven. De adverteerder kan kiezen om alle zoektermen voor een gehele advertentiegroep te willen bekijken of dmv van het aanvinken van 1 of enkele zoekwoorden alleen de zoektermen die voor die zoekwoorden zijn gebruikt. Er volgt dan een overzicht van ingevoerde zoektermen met daarbij de aantallen en doorklikratio’s.

In de praktijk heb ik ondervonden dat de door Google in deze rapportage opgenomen zoektermen niet (geheel) overeenkomen met de in de praktijk ingevulde zoektermen. M.a.w. de functie werkt op dit moment zeker nog niet volledig en foutloos. Ik zal dit aan de hand van enkele voorbeelden verduidelijken.

De praktijk van de werkelijke zoektermen
Wat gebeurt er in de praktijk? Let op: bij deze voorbeelden ben ik ervan uit gegaan dat de adverteerder zijn campagnes op Google zoeken én Google zoekpartners heeft gericht.

Iemand is op Marktplaats op zoek naar een badmeubel. Hij klikt op de website naar de categorie "huis en inrichting" en gebruikt vervolgens de zoekbalk en toetst de zoekterm "Badmeubel" in.

Vervolgens worden Adwords-advertenties voor het zoekwoord "badmeubel" getoond (helemaal onderaan de pagina). Bij de betreffende adverteerder zorgt dit in zijn Adwords-rapportages voor 'plus 1 vertoning' voor het zoekwoord badmeubel (als breed zoekwoord).

Als je vervolgens in Google Adwords klikt op "zoektermen weergeven" voor het geselecteerde zoekwoord "badmeubel" zul je als zoekterm zien: Huis en Inrichting badmeubel..

Is de bezoeker op Marktplaats in de categorie Huis en Inrichting ->> Badkamer | Badkamermeubels beland en hij gebruikt op dezelfde manier de zoekbalk en voert het zoekwoord “badmeubel” in, dan komt er in de rapportage de volgende zoekterm te staan: Huis en Inrichting Badkamer Badkamermeubels Badmeubel..
In beide gevallen is de echte zoekterm is echter badmeubel geweest.

Zoals in mijn vorige post over google adwords en google zoekpartners beschreven wordt de zoekbalk van websites als Marktplaats.nl erg vaak gebruikt. In de rapportages zijn daarom grote aantallen van deze samengestelde "echte zoektermen" te zien.

Hieronder ziet u in het overzicht als voorbeeld de zoektermen voor het zoekwoord badmeubel. Deze zoektermen komen praktisch allemaal overeen met de hoofd- en subcategorieen op Marktplaats.nl.

Verwarring voor adverteerders
(Beginnende) Adwords adverteerders die van deze situatie niet op de hoogte zijn, worden door zulke rapportages op het verkeerde been gezet. Ze gaan op basis van dit soort overzichten uit van zoektermen die in werkelijkheid helemaal niet hebben plaatsgevonden.

Bijvoorbeeld bij het toevoegen van zoekwoorden aan de advertentiegroep kunnen hierdoor problemen ontstaan (bijvoorbeeld als bovenstaande adverteerder de brede zoekwoord combinatie ‘bad huis en inrichting’ invoert) als ook bij de optimalisatie van advertenties voor de betreffende advertentiegroep. Ik heb het dan nog niet over adverteerders die dit soort zoektermrapportages als factor meenemen bij het optimaliseren van pagina’s voor het organische gedeelte van Google.

Ook in de reisbrache heb ik, bijvoorbeeld door zoektermen die op categorie-pagina’s op o.a. Zoover.nl zijn ingetypt, dezelfde problemen als in dit voorbeeld met Marktplaats gezien.

Conclusie
De functie 'zoektermen weergeven' werkt dus nog niet optimaal en zorgt in de huidige versie voor meer verwarring dan opheldering. Of klopt de term 'zoektermen weergeven' gewoon niet?

De weergegeven zoektermen worden (in veel gevallen) namelijk samengesteld uit het werkelijke zoekwoord in combinatie met de hoofd- of subcategorie van de website waar de bezoeker de zoekbalk gebruikte om een zoekwoord in te toetsten. Zoekwoordanalyses zijn en blijven op deze manier lastig en vooral onbetrouwbaar.

Meer content

Cees van Schadewijk

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies