Twitch verslaat Smough & Orstein

Twitch verslaat Smough & Orstein

Twitch Plays Dark Souls doet het ondenkbare

Vorig artikel Volgend artikel

We voorspelden dat Twitch Plays Dark Souls snel zou stranden. Een concept waarin tientallen spelers bepalen welke knop wordt ingedrukt was immers vragen om problemen. Fout! Dit weekeinde delfde het illustere duo Smough en Ornstein het onderspit. Denk alleen niet dat we onze schoenen opeten.

Het concept gaat als volgt: Dark Souls wordt via Twitch gestreamed. Abonnees mogen vervolgens via het chatkanaal aangeven welke knop van de besturing moest worden ingedrukt. Zo kunnen meerdere mensen tegelijk de game spelen.

Uiteraard leidde dit tot grote problemen, niet alleen vanwege de legendarische moeilijkheidsgraad van Dark Souls. Doordat regelmatig (en vaak expres) de verkeerde knop werd aangegeven, liep het personage vaak tegen muren op en was een simpele trap bestijgen al een hels karwei.

Toen we met het nieuwsbericht kwamen was Twitch Plays Dark Souls een kleine twee dagen onderweg, en bleken ze nog niet eens de eerste eindbaas te hebben verslagen. We stelden daarom dat we onze schoenen zouden opeten als de Asylum Demon ooit verslagen werd.

En nu blijkt het meest vervloekte duo van Dark Souls een kopje kleiner te zijn gemaakt. Tijd voor de peper en zout dus? Niet zo snel. Twitch Plays Dark Souls liep namelijk zo chaotisch dat de organisatoren besloten het concept aan te passen.

De game werd zo aangepast dat het automatisch voor 30 tot 50 seconden pauzeerde. Hierdoor kon de gemeenschap stemmen over de juiste beweging. Dat zorgde er wel voor dat een intense actie game in een (voor de kijker) wat slaperig turn based titel veranderde.

Deze verandering deed echter wonderen voor de progressie. De Asylum Demon ging na uur zes eindelijk ten onder en kon Twitch Plays Dark Souls de duistere wereld van Lordran verkennen.

Dat maakte de game er niet makkelijker op. Het grote glazen plafond dat Executioner Smough en Dragon Slayer Ornstein heet ging pas na uren en uren van beraadslagen over de juiste tactiek aan diggelen. De game uitspelen lijkt nu een kwestie van tijd… of gooit er toch iemand nog roet in het eten?

Martijn Steinpatz

Martijn Steinpatz schrijft al jaren over games en speelt ze nog veel langer. Wil meer dan alleen standaard artikelen schrijven.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies