The Crew: Wild Run is een flinke update

The Crew: Wild Run is een flinke update

Maar helemaal geen wilde rit...

Vorig artikel Volgend artikel

Op moment van schrijven is The Crew iets meer dan een jaartje oud. Ergens aan het einde van 2014 hadden we een flinke strijd verwacht tussen de twee eerste "echte" racegames op de Playstation 4. Maar doordat Driveclub ontzettend liep te stuntelen bij de release, kunnen we veilig stellen dat The Crew daar als winnaar uitgekomen is. Bij gebrek aan beter dan, want echt geweldig werd de game nu ook weer niet ontvangen.

En toen was het december 2015, en zijn we weer wat race games verder. Onder andere Project Cars en Need For Speed hebben flink wat spotlight gestolen van The Crew dus werd het tijd voor een flinke upgrade. Wild Run is het eerste flinke DLC pakket voor The Crew, en wij mochten natuurlijk een testrit maken!

Bij het opstarten is de eerste verbetering die opvalt een grafische. Want hoewel de game best leuk speelde voelde dit gedeelte een beetje gedateerd aan. De auto's waren mooi vormgegeven, maar de omgevingen deden ons terugdenken aan de vorige generatie spelcomputers. Toentertijd was dat niet echt een grote teleurstelling. Maar nu we inmiddels hebben mogen genieten van titels als Forza en Need For Speed is een oppoets beurt wel nodig om nog mee te komen met de grote jongens.

Echt geïmponeerd zijn we nog niet, daarvoor zijn we simpelweg teveel verwend dit jaar. Echter zien we wel degelijk verbeteringen in de lichteffecten. Ook hebben we het gevoel dat de boel een stuk scherper is dan voorheen. De omgevingen zien er minder statisch uit, en de bomen hebben nu wel takken! Daarnaast is er nu ook dynamisch weer, wat naast realistische gameplay ook zorgt voor mooie plaatjes.

Onder de motorkap is de boel ook flink opgeknapt volgens Ivory Tower. Zo heeft de ontwikkelaar geluisterd naar de community, en schijnen de auto's minder over de weg te "zweven". Dat is zeker waar, wij voelden echt wel dat de besturing iets meer concreet was. Maar het stroperige sturen, wat wel een hekelpuntje was in de originele game, is nog steeds niet echt verbeterd.

Er zijn natuurlijk voldoende verbeteringen door te voeren naar mate je verder komt in de story missies - of auto onderdelen vindt op de map - maar het voelt nog steeds niet echt lekker. Als we dan heel gemeen gaan vergelijken met die andere arcade racer die dit jaar uitgekomen is - *ahum* Need For Speed *ahum* - dan heeft The Crew nog een lange weg te gaan.

Het voelt niet echt responsief genoeg, en de balans is een beetje vergezocht. Tijdens een race door de bocht knallen is er niet echt bij, het is allemaal heel voorzichtig aan met bijna klinische precies rem- en stuurwerk. Maar tijdens een stukje vrij rijden per ongeluk een tikje tegen de analoge pook resulteert weer in een slip. Het driften wil ook niet echt lekker uit de verf komen. Het is constant zoeken, en voor een arcade racer kan en mag dat allemaal wel wat vloeiender.

Ondanks de stroperige besturing zit de uitbreiding wel tjokvol nieuwe content. De lange ritten door de Madurodam versie van de VS zijn leuker gemaakt door de zogenaamde FreeDrive. Het activeren gebeurt met de D-Pad en de toevoeging kent twee modi. De een is challenges, de ander stunts.

De challenges variëren van drie kilometer op een flinke vaart door het verkeer manoeuvreren tot het op het nippertje ontwijken van dertig tegenliggers. De stunts voelen daarentegen een beetje misplaatst aan. Zo werden we gevraagd om midden in de Death Valley een jump te maken. Knap lastig zonder schans. Het is op willekeur en doorbreekt de routine, maar het was beter geweest als deze iets meer logischerwijs geplaatst waren.

Dan is er natuurlijk nog The Summit. het paradepaardje van Wild Run. Kort samengevat is dit een festival wat elke keer plaatsvindt op het einde van de maand. Elke maand kun je hiervoor classificeren. En mocht je winnen staan daar uiteraard leuke prijzen tegenover. Het loont dus wel om hier naartoe te werken.

Een Summit kent drie smaken. Zo zijn er Monster Truck-evenementen waarin je flink zult moeten stunten. Drag Races die geheel gebaseerd op tijd zijn en drift challenges die weer beroep doen op jouw klinische precisie. Voor elk type evenement zijn er bepaalde voertuigen toegevoegd. Mocht je zelf niet genoeg geld bij elkaar hebben gespaard vorig jaar krijg je gewoon een huur auto. Enig nadeel is dat je dan tijdens de evenementen geen onderdelen kunt verdienen. Maar wel goed dat de toegang dus niet achter een muur zit waarvoor je vreselijk moet grinden - of betalen.

Nou is het grinden in The Crew überhaupt niet echt een straf te noemen. Maar maatjes uit jouw crew toevoegen voor een Summit weer wel. De match making optie stelt ook teleur en is niet echt goed ingesteld op specifieke evenementen. Als we bijvoorbeeld willen driften is het hopen dat de andere spelers in de lobby daar ook zo over denken. Het is een stukje onnodige frustratie en tijdsverspilling wat vrij gemakkelijk voorkomen had kunnen worden.

Een race game DLC zonder nieuwe auto's is ondenkbaar en uiteraard bevat Wild Run een behoorlijke hoeveelheid nieuwe scheurijzers. Door The Summit zijn er speciale monstertrucks, dragrace auto's en flinke driftbakken. Maar eigenlijk gebruik je die wagens primair voor een Summit. Want in de speelwereld voegen ze vrij weinig toe. Alhoewel een monstertruck door een drukke straat in New York wel een glimlach op onze gezichten toverde.

De andere leuke toevoeging zijn motors. En die voelen een stuk minder stroperig aan dan de auto's. Ook gaan ze een flink stukje sneller, en dat is in een racegame natuurlijk altijd goed. Er is genoeg keuze voor de liefhebbers. En alhoewel het geen echte grote toevoeging is, is dit wel een leuke plus.

Wild Run is voor twintig euro misschien wel een vrij dure DLC. Daarentegen vinden wij het een eerlijke prijs geziene de content die je ervoor terugkrijgt. Als je de game in eerste instantie hebt laten liggen is er nu ook een complete editie voor vijfenveertig euro. Er zijn flink wat verbeteringen toegevoegd aan de game, maar bepaalde essentiële zaken zijn helaas achterwege gebleven. De replay value is zeker verbeterd! Maar of Wild Run opgewassen is tegen directe concurrent Need For Speed betwijfelen we.

Meer content

Perry Rodenrijs

Perry Rodenrijs begon zijn gameverslaving met een NES op een zolderkamer en is er sindsdien nooit van genezen. Zijn andere passie is zijn metal band.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies