Spelen in de woonkamer (maar dan ook echt!) met Illumiroom

Spelen in de woonkamer (maar dan ook echt!) met Illumiroom

Microsoft maakt jouw woonkamer echt onderdeel van de game

Vorig artikel Volgend artikel

Vorig jaar liet Microsoft met het nieuwe Illumiroom concept zien dat het spel niet op voor hoeft te houden met de TV waarop wij het spelen. Wat Illumiroom liet zien was best geavanceerd: met een beamer en de Kinect sensor is Microsoft in staat om toch een geheel nieuwe dimensie aan games te geven door het scherm als het ware enorm te vergroten. De video hieronder laat goed zien wat ik bedoel.

De nieuwe demo van Microsoft, RoomAlive, gaat nog een stapje verder dan dat en maakt als het ware de hele kamer tot het spel. In principe wordt dezelfde technologie gebruikt: een Kinect sensor om diepte en afstand te meten en beamers, in dit geval meer dan één, om het spel in 360° om je heen te projecteren. Naast het meten van diepte en afstand gebruikt IllumiRoom de Kinect sensor ook om bewegingen te registreren zoals je kunt zien in de video bij het spel Whack-a-Mole, waarbij het de bedoeling is om met een hamer een mol op zijn kop te slaan.

Voordat je je op een holletje naar de Bart Smit rent, dit is nog onderzoekswerk van Microsoft Research. Daarnaast is de opstelling zoals hij nu wordt gebruikt ook niet goedkoop, je hebt zes Kinect sensoren nodig (200 EUR per stuk) en zes beamers (350 EUR per stuk) zodat het totaalplaatje al op enkele duizenden euro’s aan hardware komt.

En dan heb ik het nog maar niet over de besturingseenheid die dit alles zou moeten aansturen. Maar wie weet wat de toekomst brengt, en kunnen we over een jaar of 5-10 de hele woonkamer gebruiken om te gamen.

Meer content

Rob Blaauboer

Rob schrijft over innovatie, vernieuwing en eigenlijk alles wat hem interesseert. Hij speelt verder games vanaf het eerste begin. Nieuwsgierigheid is wat...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies