Nintendo's New 3DS: ideale instapper

Nintendo's New 3DS: ideale instapper

Update van handheld is iteratief en dus alleen voor nieuwelingen en de hardcore

Vorig artikel Volgend artikel

Nintendo blijft niet graag stilstaan, zeker als het om handhelds gaat. Sinds ze de originele Game Boy op de markt hebben gebracht in 1989 zijn er niet minder dan 15 verschillende apparaten op de markt gebracht die de lijn van Game Boy naar DS en uiteindelijk 3DS hebben voortgezet. En als je dan bedenkt dat de eerste revisie van de Game Boy pas na 7 jaar is uitgebracht weet je op wat voor tempo we zitten. Moordend, zeker voor Nintendo-fans die zich zowat elk jaar opnieuw moeten afvragen: "moet ik deze variant nu gaan kopen? Of nog even wachten? Is het wel de moeite? Waarom doe ik dit eigenlijk nog?"

Er zouden een aantal redenen zijn die je zouden kunnen overhalen om een New 3DS te kopen, waarvan de eerste en meest in het oog springende de nieuwe layout en extra knoppen van het apparaat zijn. Nadat Nintendo met de Circle Pad Pro-accessoire spelers twee extra knoppen, een extra analoge stick, én een reden om zich te schamen voor omstanders gaven hebben ze bij deze revisie gelukkig besloten dat het handig zou zijn als een 3DS met alles erop en eraan in een kleinere zak past dan in eentje van de supermarkt. En dus hebben we nu een klein analoog fliemeltje naast de knoppen aan de rechterkant waarmee je in de games die dat ondersteunen (de nieuwe Zelda: Majora's Mask, Monster Hunter 4 Ultimate en de games die eerder ondersteuning boden voor de Circle Pad Pro) de camera kunt besturen.

new-3ds-new-3ds-xl
Het schermverschil tussen de New 3DS en de New XL is nog steeds groot, maar daar geef je wel wat charme voor op.

Werkt dat? Hell yeah, dat werkt prima. Het stickje is vrij rigide, maar wel zacht genoeg dat je niet het idee hebt dat je tegen een stilstaand object aan het rammen bent en de gevoeligheid ligt precies goed. De extra knoppen (ZL en ZR) zitten aan de achterkant en zullen prima werk doen, als er ooit software op de markt komt die ze ook gebruikt. Er zijn wat andere voordelen, zoals de verplaatsing van het cartridgeslot en de stilus, zodat je niet meer op de achterkant zit te klooien behalve als je nieuwe 3DS stroom nodig heeft. Speaking of which, vergeet niet een adapter erbij te kopen, want die wordt net zoals bij de 3DS XL niet meegeleverd.

In deze categorie dus alleen maar voordelen, met eigenlijk alleen maar een minpuntje voor het Micro-SD kaartje dat nu alleen vervangen kan worden met een schroevendraaier in de buurt. Ik kan daar echter makkelijk overheen kijken, aangezien het gros van de mensen dit één keer doet en er daarna niet meer naar omkijkt.

Dan vind ik het veel belangrijker dat de A, B, X en Y-knoppen aan de rechterkant weer dezelfde kleurtjes hebben dan ze 20 jaar geleden hadden op de Super Nintendo, dat de harde randjes van de eerste 3DS verleden tijd zijn, en dat het scherm van de 'normale versie van de New 3DS net een stukje groter is dan eerst zonder zo onscherp te worden als een XL (Dit is onveranderd in de New XL, trouwens.) Het ding voelt lekker in de hand en je kunt er lang op spelen zonder dat het oncomfortabel wordt. De speciale 'covers' die je kunt gebruiken om de reguliere New 3DS een eigen uiterlijk te geven zijn een leuke bonus voor fanboys en -girls en gezinnen met meerdere apparaten maar vermoedelijk zullen de meeste mensen blij zijn met het standaard uiterlijk van het apparaat.

new-3ds-covers-europe-656x328
Er is genoeg keuze qua covers, al werkt niet elke cover even goed samen met elke kleur 3DS.

Intern is er ook genoeg verbeterd, met ietwat snellere hardware die ervoor zorgt dat de 3DS zich nu iets meer gedraagt als een apparaat uit 2015: het opstarten, teruggaan naar het hoofdmenu en het gebruik van de download-store (sorry, de e-shop) is precies onder de 'duurt lang'-irritatiegrens gedoken en als gevolg daarvan is alles buiten het spelen om een stuk prettiger geworden. Nadeel daarbij is trouwens wel dat Nintendo niet de kans heeft genomen om een zwaardere batterij in deze 3DS te leggen, waardoor de speeltijd niet significant omhoog is gegaan ten opzichte van de XL, bijvoorbeeld.

Helaas zie je de extra processorkracht nog niet echt terug in de spellen. We moeten maar afwachten in hoeverre er veel games geproduceerd zullen worden die echt zichtbaar gebruik maakt van de kracht van het apparaat. Het is immers geen écht vervolg op de 3DS, maar een update die je kunt vergelijken met de DSi ten opzichte van de DS. En als je nu denkt "de DSi? Wat is dat?" dan legt dat meteen uit waarom ik een beetje bang ben dat het voor iedereen behalve de hardste kern van Nintendo-fans en mensen die nieuw instappen vermoedelijk niet de moeite zal zijn om te gaan upgraden. Er is precies één titel aangekondigd die alleen speelbaar zal zijn op dit nieuwe apparaat - en uiteindelijk koop je een nieuw apparaat omdat er spellen op te spelen zijn die je anders niet kunt doen.

Maar eerlijk is eerlijk: wat er al is qua software krijgt bijna een nieuwe dimensie, want de nieuwe 3DS maakt wél waar wat de originele voor ogen had, namelijk een extreem goede 3D-weergave. Door een systeem dat in de gaten houdt waar de ogen van de speler zijn en onder welke hoek ze naar het scherm kijken wordt de 3D sterker en vooral stabieler weergegeven. Waar ik bij eerdere versies nog wel eens vaak half misselijk wilde worden als ik probeerde iets in 3D te spelen terwijl ik niet helemaal stil zat of lag, kun je nu bijna ongestoord de 3D opentrekken en zolang je niet helemaal wegkijkt van het scherm is de kans dat het mis gaat bijna tot nul gedaald. Dat is oprecht een hele belangrijke verbetering en als je echt fan bent van wat 3D toevoegt aan de games op de 3DS zou ik zeker even gaan checken hoe dit nieuwe systeem bevalt. Ik voorspel in elk geval goede ervaringen!

En dan de laatste mogelijkheid om je om te krijgen: het zou natuurlijk ook kunnen dat je zo kapot bent van Amiibo's dat je die ook op je 3DS wil moeten kunnen gebruiken. Ja? Echt? Dan heb ik goed nieuws voor je: dat kan. Smash Bros.-spelers die geen Wii U willen maar toch hun verzamelde poppetjes willen gebruiken hebben die mogelijkheid met de New 3DS gekregen. Ze zijn dan wel ook rare Nintendo-fans, laten we eerlijk zijn. Dat de functionaliteit gelijk is getrokken met de Wii U is mooi, en het systeem herkent de figuurtjes prima, dus daar is niks op af te dingen, maar in hoeverre Amiibo's echt noodzakelijk of wenselijk zullen zijn voor portable play is nog maar de vraag, zeker zolang Nintendo er zelf ook niet echt hard aan lijkt te trekken. De integratie dan, hè, die dingen verkopen, dat hebben ze wel in de smiezen.

new-nintendo-3ds-amiibo
Amiibo-integratie: omdat het kan.

Al overtuigd? Nee? Dan heb je zeker al een 3DS Xl in huis. En dan zou ik je gelijk geven. Laat voorop staan dat de New 3DS een prima ding is, en als je om een of andere duistere reden zou willen instappen en dat altijd hebt uitgesteld: ga er voor. De 3D werkt nu echt, het systeem loopt lekker, de extra stick is welkom en de Amiibo-support...is er. Maar zonder dollen, natuurlijk is dit de compleetste 3DS ooit. Zou Nintendo goed staan om dat niet zo te doen. Het is alleen wel zo dat ik denk dat we de hardware-revisies maar eens voorzichtig moeten gaan beschouwen als telefoon-updates, en daar geldt voor de meeste (semi)-enthousiasten de één-overslaan-regel: als je de vorige versie hebt, even nog niet doen, als je twee versies geleden hebt, is het de moeite. De echte gekken hebben het nieuwste van het nieuwste toch al gekocht, want die kunnen het nou eenmaal niet laten.

Misschien wil Nintendo wel dat we het zo gaan zien, dat we ook gewend raken aan een tweejaarlijkse hardware-update voor onze handhelds. Ik hoop het niet, om heel eerlijk te zijn, want ik weet niet hoeveel kleine verbeteringen ik dan nog moet slikken voordat ik weer eens een keer ouderwets van mijn stoel geblazen word door een nieuw apparaat. De New 3DS zal het in elk geval niet zijn, maar dat doet niks af aan hoe solide het apparaat is. Het is alleen de vraag of je er al eentje hebt overgeslagen, of dat je het nu eenmaal niet kunt laten.

Meer content

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies