Nieuw Oculus Rift prototype overtuigt VR-enthousiasten

Nieuw Oculus Rift prototype overtuigt VR-enthousiasten

'presence' is het nieuwe toverwoord in Virtual Reality

Vorig artikel Volgend artikel

Tijdens de Oculus Connect-conferentie afgelopen weekend hadden de darlings van de Virtual Reality, Oculus VR, nogal wat te melden en te laten zien. Zo gaven ze een demonstratie voor de pers van de onlangs aangekondigde Gear VR, die in samenwerking met Samsung op de markt gebracht gaat worden. Maar de grote verrassing was het nieuwe 'Crescent Bay'-prototype dat, inclusief demo's van Epic Games en andere softwaremakers door de VR-fanaten werd getoond.

Oculus-crescent-bay-prototype
Het nieuwe Crescent Bay-prototype.

Niemand zag dit aankomen, zeker nadat de tweede versie van de development kits (DK2) voor ontwikkelaars pas net zijn uitgestuurd en nog niet eens bij iedereen zijn aangekomen. Het is ook niet de bedoeling dat Crescent Bay nog uitgestuurd/verkocht gaat worden, het was alleen bedoeld om een idee te geven van hoe de uiteindelijke retailversie van de Oculus Rift er gaat uitzien en aanvoelen.

De veranderingen zijn legio: naast een verhoogde resolutie van de schermen in de VR-bril is de latentie (de vertraging tussen beweging van je hoofd en de reactie op het scherm) nog verder verlaagd. Daarnaast zijn de witte stippen die ervoor zorgen dat een externe camera kan zien of de headset in de ruimte beweegt nu helemaal rondom geplaatst, zodat de motion tracking alle 360 graden kan volgen. En dat alles in een pakket dat aanmerkelijk lichter schijnt te zijn dan de vorige developer kits.

oculus-crescent-bay-prototype2
De nieuwe ingebouwde koptelefoon maakt het allemaal veel makkelijker.

De grootste verrassing was de ingebouwde headset die de VR-bril nu heeft. Oculus VR gelooft dat als alle elementen in dezelfde headset zitten het gemakkelijker wordt om de realiteit los te laten, omdat je niet meer gefocust bent op het balanceren van alles op je hoofd. Het leidt tot het toverwoord presence, oftewel het in de virtuele wereld zijn in plaats alleen maar zien en horen. Als je bedenkt hoe aardig de eerste development kit die we getest hebben dat al doet moet het een openbaring zijn.

Er is slechts één maar aan het hele verhaal: de processorkracht die je computer nodig zal hebben om dat alles soepeltjes te laten lopen zal immens zijn. Voor de demo's op Oculus Connect werden hele flinke i&'s met de nieuwste GPU's gebruikt. Je kunt dus verwachten dat als de consumentenversie uiteindelijk te koop zal zijn je dat vermoedelijk niet met je huidige PC zult kunnen draaien zoals het bedoeld is. Dat wordt dus sparen, niet alleen voor de headset, maar ook voor die nieuwe grafische kaart die het allemaal tentoon kan spreiden in je bril. Maar als je het ultieme in Virtual Reality wilt beleven volgend jaar (Oculus wilde geen datum noemen, maar dit jaar gaat het niet meer worden) dan moet je er wel wat voor over hebben. Of toch maar die Gear VR halen bij je Note 4.

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies