Gespeeld op Gamescom: Dead Island 2

Gespeeld op Gamescom: Dead Island 2

Een zonnige next-gen slachtpartij onder vrienden

Vorig artikel Volgend artikel

Als er ooit een telling gemaakt zou worden van welke vijand in games het meest afgeslacht is zouden zombies ongetwijfeld winnen. Zeker de laatste jaren struikel je over de verrotte ledematen van het ondode gespuis en de eerste Dead Island speelde daar heel goed op in. De marketing was helaas een stuk beter dan de game zelf, maar daar wil men bij Deep Silver verandering in gaan brengen met deel 2. Nadat ik een half uurtje aan de slachtpartij 2.0 heb mogen deelnemen is het duidelijk: ze zullen een Oscar-waardige trailer moeten maken voor Dead Island 2, wil die balans weer zo uitkomen.

Als eerste zal je opvallen dat Dead Island 2 er aanmerkelijk beter uitziet dan de vorige games in de serie, niet alleen maar in de zin dat er met de nieuwe consoles natuurlijk veel meer mogelijk is, maar dat het zonnige sfeertje dat in de trailer geschetst wordt ook echt zo overkomt tijdens het spelen. Het dikt het contrast tussen het aan gort hakken van de zombies en de vrolijke Hollywood-setting (je kunt letterlijk omhoogkijken en het bord zien op de heuvels) aan zoals dat in de resort-setting van de eerste Dead Island of Riptide nooit helemaal lukte. Dat zal alles te maken hebben met het feit dat de studio die de eerste delen ontwikkelde niet meer meedoet en Duitse studio Yager aan de bak mocht met Unreal Engine 4.

De vier verschillende klassen waarmee je kunt spelen in Dead Island 2 volgen de typische verdeling tussen langzaam/sterk en snel/zwak, waarbij het dismemberment-systeem uit de eerdere delen verdwenen lijkt en vervangen is door een systeem waarbij verschillende knoppen zorgen voor de verschillende aanvallen (normaal/zwaar/speciaal en een trap om ruimte te creëren). Prima, wat mij betreft, want in de missies die we als groep moesten spelen merkte ik meteen dat er genoeg variatie zit in hoe je groepen zombies kon aanpakken. Ik zeg expres groepen, want ten opzichte van de vorige games loopt er nogal wat meer vlees rond waar je bijl in kan verdwijnen, tot aan 50 zombies tegelijk volgens de ontwikkelaars.

Come for the sun, stay for the slaughter!
- Dead Island 2 slogan

De verschillende types zombie variëren van de langzame schuifelaars tot snellere types tot de grotere en sterkere 'tanks' die heel wat moeite kosten om tegen de grond te werken. Samenspelen is echt geen overbodige luxe, wat we ook merkten aan de opdrachten die we kregen in de demo. Er moest benzine uit een tankstation gesluisd worden maar met een aantal exploderende zombies in de buurt had je in je eentje niet echt genoeg tijd om dat te doen voordat je onderbroken werd. De game is bedoeld om in co-op te spelen en je zult dus altijd met andere mensen aan de slag gaan, behalve als je dat specifiek uitzet voordat je begint te spelen.

Uit het interview dat ik met een producer had werd ook wel duidelijk dat Yager alleen maar inspeelde op hoe mensen de eerdere delen hebben gespeeld. Niet alleen speel je altijd samen, de missies die het overkoepelende verhaal vertellen zijn zo opgebouwd dat je nooit in de knoei komt omdat iemand in je groep (van maximaal 4) een bepaald gedeelte nog niet heeft gespeeld. Alles is gesegmenteerd en om het nog interessanter te maken komen er van tijd tot tijd ook de zogenaamde world events voorbij, waarin iedereen kan participeren als ze in de buurt zijn. Een beetje zoals Bungie's Destiny, inderdaad.

Dead Island 2 (Deep Silver)
"Nee hoor," zei de dokter tegen Frank, "die blaasjes gaan vanzelf weg."

Zo kan er bijvoorbeeld een helicopter neerstorten met gaaf materiaal erin en kan iedereen die in de buurt van de crash is gaan kijken. Het is dan wel zo dat de omgeving rondom de helicopter een PVP-gebied (waarin spelers elkaar kunnen afmaken) wordt, dus je zult moeten uitkijken dat je niet gezien wordt, vechten om of onderhandelen over wie het spul krijgt. Dat maakt het rondlopen in de grote wereld (volgens de ontwikkelaars zitten San Francisco, Venice Beach, Hollywood, Santa Monica, de Los Angeles Golf Course en de LA River erin) altijd interessant, nog los van de zombies.

Al met al ziet het er dus heel goed uit voor Dead Island 2. Het spel haakt goed in op de manieren waarop de meeste mensen de eerdere games al speelden en lijkt met de nieuwe studio die volgende stap op de kwaliteitsladder te kunnen maken die nodig is om uit te groeien tot een serieuze wereldhit in de multiplayer-scene.

Dead Island 2 komt in de lente van 2015 uit voor PS4, Xbox One en PC.

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies