Gaming22.08.2014

Gespeeld op Gamescom: Dead Island 2


Een zonnige next-gen slachtpartij onder vrienden

Als er ooit een telling gemaakt zou worden van welke vijand in games het meest afgeslacht is zouden zombies ongetwijfeld winnen. Zeker de laatste jaren struikel je over de verrotte ledematen van het ondode gespuis en de eerste Dead Island speelde daar heel goed op in. De marketing was helaas een stuk beter dan de game zelf, maar daar wil men bij Deep Silver verandering in gaan brengen met deel 2. Nadat ik een half uurtje aan de slachtpartij 2.0 heb mogen deelnemen is het duidelijk: ze zullen een Oscar-waardige trailer moeten maken voor Dead Island 2, wil die balans weer zo uitkomen.

Als eerste zal je opvallen dat Dead Island 2 er aanmerkelijk beter uitziet dan de vorige games in de serie, niet alleen maar in de zin dat er met de nieuwe consoles natuurlijk veel meer mogelijk is, maar dat het zonnige sfeertje dat in de trailer geschetst wordt ook echt zo overkomt tijdens het spelen. Het dikt het contrast tussen het aan gort hakken van de zombies en de vrolijke Hollywood-setting (je kunt letterlijk omhoogkijken en het bord zien op de heuvels) aan zoals dat in de resort-setting van de eerste Dead Island of Riptide nooit helemaal lukte. Dat zal alles te maken hebben met het feit dat de studio die de eerste delen ontwikkelde niet meer meedoet en Duitse studio Yager aan de bak mocht met Unreal Engine 4.

De vier verschillende klassen waarmee je kunt spelen in Dead Island 2 volgen de typische verdeling tussen langzaam/sterk en snel/zwak, waarbij het dismemberment-systeem uit de eerdere delen verdwenen lijkt en vervangen is door een systeem waarbij verschillende knoppen zorgen voor de verschillende aanvallen (normaal/zwaar/speciaal en een trap om ruimte te creëren). Prima, wat mij betreft, want in de missies die we als groep moesten spelen merkte ik meteen dat er genoeg variatie zit in hoe je groepen zombies kon aanpakken. Ik zeg expres groepen, want ten opzichte van de vorige games loopt er nogal wat meer vlees rond waar je bijl in kan verdwijnen, tot aan 50 zombies tegelijk volgens de ontwikkelaars.

De verschillende types zombie variëren van de langzame schuifelaars tot snellere types tot de grotere en sterkere ’tanks’ die heel wat moeite kosten om tegen de grond te werken. Samenspelen is echt geen overbodige luxe, wat we ook merkten aan de opdrachten die we kregen in de demo. Er moest benzine uit een tankstation gesluisd worden maar met een aantal exploderende zombies in de buurt had je in je eentje niet echt genoeg tijd om dat te doen voordat je onderbroken werd. De game is bedoeld om in co-op te spelen en je zult dus altijd met andere mensen aan de slag gaan, behalve als je dat specifiek uitzet voordat je begint te spelen.

Uit het interview dat ik met een producer had werd ook wel duidelijk dat Yager alleen maar inspeelde op hoe mensen de eerdere delen hebben gespeeld. Niet alleen speel je altijd samen, de missies die het overkoepelende verhaal vertellen zijn zo opgebouwd dat je nooit in de knoei komt omdat iemand in je groep (van maximaal 4) een bepaald gedeelte nog niet heeft gespeeld. Alles is gesegmenteerd en om het nog interessanter te maken komen er van tijd tot tijd ook de zogenaamde world events voorbij, waarin iedereen kan participeren als ze in de buurt zijn. Een beetje zoals Bungie’s Destiny, inderdaad.

\

Zo kan er bijvoorbeeld een helicopter neerstorten met gaaf materiaal erin en kan iedereen die in de buurt van de crash is gaan kijken. Het is dan wel zo dat de omgeving rondom de helicopter een PVP-gebied (waarin spelers elkaar kunnen afmaken) wordt, dus je zult moeten uitkijken dat je niet gezien wordt, vechten om of onderhandelen over wie het spul krijgt. Dat maakt het rondlopen in de grote wereld (volgens de ontwikkelaars zitten San Francisco, Venice Beach, Hollywood, Santa Monica, de Los Angeles Golf Course en de LA River erin) altijd interessant, nog los van de zombies.

Al met al ziet het er dus heel goed uit voor Dead Island 2. Het spel haakt goed in op de manieren waarop de meeste mensen de eerdere games al speelden en lijkt met de nieuwe studio die volgende stap op de kwaliteitsladder te kunnen maken die nodig is om uit te groeien tot een serieuze wereldhit in de multiplayer-scene.

Dead Island 2 komt in de lente van 2015 uit voor PS4, Xbox One en PC.

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.

Verder lezen over Gamescom

Gamescom 2022: het game-evenement in nieuws, trailers en foto’s

Gamescom 2022 is in volle gang. Het is te merken aan het gamenieuws, maar ook aan de gezelligheid in Keulen. Na twee jaar is het evenement weer terug. Ditkeer geen 373.000 bezoekers op Gamescom zoals in 2019, want mede d...

Gaming24.08.2022

Gamescom 2022: het game-evenement in nieuws, trailers en foto’s

​Dit kun je verwachten van Gamescom dit jaar

E3 is half digitaal geworden, maar die is toch helemaal in Los Angeles. Hoe zit het met Gamescom? De grote gamebeurs in Keulen wordt elk jaar weer door honderdduizenden gamers bezocht, waaronder een heleboel uit Nederlan...

Gaming18.05.2020

​Dit kun je verwachten van Gamescom dit jaar

De hoogtepunten van Gamescom 2019

Gamescom 2019 is nog in volle gang in Keulen, maar de aanwezige gamebedrijven hebben wel hun moment alvast gepakt om aankondigingen te doen. Bijvoorbeeld bij de openingsshow op maandagavond, of in een eigen presentatie,...

Gaming22.08.2019

De hoogtepunten van Gamescom 2019

Vijf redenen om toch naar Gamescom te gaan dit jaar

Diverse mensen vonden E3 flink tegenvallen en nu de nieuwe generatie consoles nog niet echt in zicht is, kun je je afvragen of je je wel in de gekte die Gamescom heet moet storten. Het is warm, het is druk en je moet vee...

Gaming18.07.2019

Vijf redenen om toch naar Gamescom te gaan dit jaar

Gamescom 2018: EA leunt op grote namen

EA was niet groot aanwezig op deze Gamescom, want ze hadden op de beursvloer alleen maar FIFA 19 en Battlefield V en achter gesloten deuren was het niet veel anders. Er was stiekem wel een mogelijkheid om Anthem te bekij...

Gaming30.08.2018

Gamescom 2018: EA leunt op grote namen

Battlefield V en FIFA 19
Gamescom 2018: Bandai Namco is van alle markten thuis

Bandai Namco is het bedrijf waar je moet zijn als je van Anime houdt. En fighting games. Dat is niet verkeerd bedoeld, trouwens: de kwaliteit van games als Naruto, Dragon Ball en One Piece blijft maar vooruit gaan en Ban...

Gaming30.08.2018

Gamescom 2018: Bandai Namco is van alle markten thuis

Fighters, anime en indies allemaal samen
Gamescom 2018: Nintendo houdt het gezellig

We waren uitgenodigd door Nintendo om op Gamescom naar de nieuwste games te komen kijken. Niet dat er spectaculaire aankondigingen waren, maar vooral om de nieuwe games zelf te kunnen spelen. Naast een bootlading indiega...

Gaming30.08.2018

Gamescom 2018: Nintendo houdt het gezellig

Pokémon Let's Go, Super Mario Party en indies van hier tot Kyoto
Gamescom 2018: Microsoft’s games spelen lekker weg

We kregen kort de mogelijkheid om bij Microsoft naar hun nieuwe games te gaan kijken. Dat gaf ons mooi de kans om het echte Gamescom-gevoel te krijgen door in de rij te moeten gaan staan voor sommige games, waarbij duide...

Gaming29.08.2018

Gamescom 2018: Microsoft’s games spelen lekker weg

Impressies van Devil May Cry 5, Forza Horizon 4, Metro Exodus en Ori en andere indiegames