Gespeeld op Gamescom: Call of Duty: Advanced Warfare

Gespeeld op Gamescom: Call of Duty: Advanced Warfare

Activision zegt het elk jaar, maar deze Call of Duty gaat de multiplayer écht veranderen

Vorig artikel Volgend artikel

"Wanneer komen de robots?" vroeg ik op een gegeven moment tijdens mijn interview met een producer van Sledgehammer Games, nadat ik de multiplayer van Call of Duty: Advanced Warfare een half uur had mogen proberen. Hij vond het geen leuk grapje. Dat doet echter niks af aan het feit dat de vernieuwingen in de Call of Duty van dit jaar heel veel overeenkomsten hebben met wat Respawn Entertainment bij Titanfall heeft gedaan.

Begrijp me niet verkeerd, ik wil niet zeggen dat de games helemaal of zelfs halverwege overeenkomen, maar Advanced Warfare heeft één belangrijk element gemeen met Titanfall, en dat is de manier waarop de maps waar je op speelt verticaal gemaakt zijn. De dood kan nu letterlijk vanuit alle 360 graden komen, en dat maakt nogal wat verschil.

In de trailer kun je al zien dat er veel gespeeld wordt met positie in de multiplayer, en tijdens het spelen merkte ik dat ook meteen. De reden dat dit allemaal kan is de boost jump, die het mogelijk maakt om twee keer te springen. Doordat iedere speler een kek exoskelet heeft (of exo) kun je dus twee keer zo hoog komen. Niet alleen dat, maar een sliding gaat ook heel snel en ver en als kersje op de taart kun je terwijl je in de lucht bent ook nog eens voor-, achter- of zijwaarts een boost krijgen. Dat maakt je enorm beweeglijk als speler en daardoor kun je dus ook opeens op daken springen en is iemand die een verdieping hoger staat niet meer veilig.

Maar je exo laat je meer doen; ik kon een aantal mogelijkheden uitkiezen die ik kon activeren, zoals een stealth-modus, sneller rennen, een schild en zo nog een paar, alleen begrensd door de batterij van mijn exo. Afhankelijk van welke modus je aan het spelen bent kunnen die erg goed van pas komen. De wapens zijn grotendeels futuristische versies van wat je verwacht van CoD, met als uitzondering de energiewapens, die je niet hoeft te herladen maar waarvan de batterij leeg gaat als je ze te lang achter elkaar gebruikt.

CoD-AW_Defender_Bridge-the-Gap
Je moet vanaf nu ook de lucht goed in de gaten houden.

Je krijgt de hele tijd nieuwe wapens, niet alleen gebaseerd op je experience maar ook op supply drops, die je zomaar een wapen kunnen opleveren. Er zijn nu ook zeldzame wapens, met allemaal nét een ander voordeel (en nadeel) ten opzichte van het reguliere spul. Om je precies te laten spelen zoals jij dat wil is het Pick 10-systeem nu vervangen door Pick 13, waarbij je wapens, gear, attachments, perks, zelfs scorestreaks (die ook terug zijn) kun inwisselen voor andere zaken die je liever hebt.

Het is enorm flexibel en door de toevoeging van de Firing range kun je ze ook onmiddellijk testen. Het is briljant: terwijl je in het Pick 13-scherm zit ben je binnen één seconde in die Firing range en kun je uitproberen hoe die scope, attachment of wat dan ook invloed heeft op je wapen. Het maakt het heel makkelijk om even iets uit te proberen, een nieuw wapen te checken of je loadout aan te passen en te testen voordat een nieuwe match begint.

Advanced-Warfare-Multiplayer-2
Energiewapens kunnen de wapenbalans nog wel eens gaan opschudden.

De drie matches die ik heb gespeeld (Team Deathmatch, Domination en Uplink) waren allemaal heel anders, met als uitschieter Uplink. In die modus moet je een bal oprapen en die deponeren in het doel van de tegenstander, wat je zowel persoonlijk kunt doen voor twee punten, of al gooiend voor één punt. In die modus (nu al mijn nieuwe favoriet) mark je pas echt goed hoe veel ruimte er is voor capriolen in de lucht en de vrijheid die je dat als speler geeft. Let wel: mensen kunnen je nog steeds binnen een paar seconden uit diezelfde lucht schieten, want het is niet alsof de exo's ervoor zorgen dat je het in een confrontatie met een andere speler overleeft.

Dat baarde me enigszins zorgen, want nu, met wat journalisten aan de knoppen, ging het nog allemaal wel, maar dat zal snel veranderen als de goede spelers met fantastische reactietijden het systeem onder de knie krijgen. In het interview vroeg ik of er rekening wordt gehouden met de mindere spelers, waarop de producer me wist te vertellen dat er naast de co-op scorestreaks (waardoor je dus zonder heel goed te zijn ook eens af en toe een gave scorestreak kunt proberen) ook nog een aparte modus komt waarin eigenlijk alles is gedeactiveerd. Geen scorestreaks, geen supply drops, geen vaardigheden en zelfs geen indicatoren op het scherm. Er is nog geen naam voor deze modus, maar het zou het leven iets gemakkelijker moeten maken voor de spelers die een eerlijker gevecht willen.

Of het zal helpen? We zullen het zien. Hoe dan ook, de moeite die in de multiplayer-modus is gestoken zal ervoor zorgen dat het voor zowel oudgedienden als nieuwere spelers een heel nieuw -en interessant- speelveld zal worden. Advanced Warfare komt 4 november uit, dus hoe je maar vast: vanaf die dag zal Call of Duty nooit meer hetzelfde zijn.

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies