Gamescom 2015: Skylanders Superchargers gaat lekker hard

Gamescom 2015: Skylanders Superchargers gaat lekker hard

Te land, ter zee en in de lucht: de Skylanders racen er op los

Vorig artikel Volgend artikel

Sinds de eerste Skylanders game is er nogal wat gebeurd in de 'toys to life'-categorie van games, met Disney Infinity en Amiibo's die inmiddels de schappen (over)bevolken in de speelgoedwinkels. Poppetjes, overal poppetjes! Maar eerlijk is eerlijk: Activision heeft zijn best gedaan om de ontwikkelaars van Skylanders de vrijheid te geven om de plastic helden elk jaar iets nieuws te laten doen op alle platformen waar je mogelijkerwijs games op kunt spelen.

Dit jaar is het de beurt aan voertuigen, dus bereid je voor op nog meer rondslingerende voetpijnigers die je nu ook nog flink kunnen laten uitglijden. Het is echter een kleine prijs die je betaalt, want als het platform- en actiegedeelte van Superchargers even solide blijft als voorheen is de toevoeging van *kuch*Mario Kart*kuch* cartooneske race-actie een gouden greep.

Ik kreeg de kans om de drie verschillende smaakjes van racen uit te proberen op Gamescom, en dat viel geenszins tegen. Het racen met auto's is precies zoals je zou verwachten: leuke tracks met een hoop mogelijkheden tot afsnijden, omrijden en springen met je fantasie-bolides. Natuurlijk zijn er power-ups die je helpen als je achterligt (dit blijft een game die ook vooral voor jongeren geschikt is, dus het zogeheten rubber banding is zeer aanwezig) en wat je ook krijgt, het wordt meteen gebruikt.

Er is dus wat minder tactiek aanwezig dan je misschien zou willen, maar de ontwikkelaars hebben bewust gekozen voor een game waarin je voornamelijk moet zorgen dat je zo weinig mogelijk obstakels raakt. Dat wil niet zeggen dat het niks uitmaakt hoe goed je het doet, want de aanwezige medewerkers die duidelijk wat meer getraind hadden dan de aanwezige journalisten hebben ons ook fijn in de pan gehakt.

gc2015-skylanders-box
De starter pack voorziet je - zoals gewoonlijk - van alles dat je nodig hebt om te spelen

De andere twee modi (vliegen en varen) waren van een vergelijkbare kwaliteit, waarbij het vliegen misschien wel het leukste was, mede dankzij de bewegingsvrijheid die je hebt tijdens de race. Het varen voegde wel nog een extra component toe doordat je op elk moment onderwater kunt duiken om projectielen te ontwijken of stiekem onderwater geplaatste boost-cirkels kon meepakken. Erg leuk, en iets strategischer dan de andere twee mogelijkheden zo op het eerste gezicht.

Superchargers dwingt je trouwens niet om al te veel extra karakters of voertuigen te kopen: je krijgt wel een voordeel(tje) als je met de speciale Superchargers-karakters speelt en nog iets meer als je ook het bijbehorende voertuig hebt, maar het hoeft niet. Je moet wel racen om de game uit te kunnen spelen, dus als dat je (of de kleine) niet kan boeien dan wordt het een moeilijk verhaal. Dat zou van wat ik tot nu toe heb gezien dan ook de enige reden zijn om Superchargers over te slaan: deze Skylanders is vernieuwend binnen de serie en doet dat heel overtuigend. Dan kun je best een keer op je bek gaan omdat er ergens een voertuigje ligt.

Meer content

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies