Gamescom 2015: Metal Gear Solid 5 speelt heerlijk

Gamescom 2015: Metal Gear Solid 5 speelt heerlijk

Hideo Kojima's laatste stealth-epos zal niet onopgemerkt voorbij gaan

Vorig artikel Volgend artikel

Het duurt niet meer lang totdat we Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain kunnen spelen. 1 September is nog maar een paar korte weekjes weg en ik kan na mijn speelsessie op Gamescom ook niet veel langer meer wachten. Er werd niets spannends getoond — hetzelfde stukje als Konami al liet zien op de E3 — maar het is toch anders om een game onder handen te krijgen ten opzichte van een demo die door iemand anders wordt gespeeld. Voor wie de proloog Ground Zeroes nog recent gespeeld heeft is het meer van datzelfde, met dien verstande dat je in Ground Zeroes geen paard krijgt om op rond te galopperen én dat het Fulton-systeem er niet in zit. Vooral dat laatste is hi-la-risch.

Ik weet niet wat het is (misschien ben ik te groot fan van Hideo Kojima’s bizarre gevoel voor humor) maar er is weinig zo leuk dan tijdens het rondsluipen een loslopend schaap te verdoven, aan een ballon te hangen en die richting Home Base te sturen voor extra materiaal. Je kunt dat natuurlijk met alles doen, van vijandelijke soldaten tot en met jeeps en ander materiaal, maar helaas kregen de aanwezigen niet te zien hoe je dat allemaal gaat inzetten.

Wat we wel in onze twee pogingen om een vijandelijke hoge pief uit te schakelen merkten is dat The Phantom Pain het je moeilijker maakt om niet gezien te worden, juist doordat de relatief open wereld zo uitgestrekt is. We deden ons best om te sluipen, maar al snel waren we hot gespot en moest Big Boss dus in standje Rambo om te overleven. Je merkt dat daar veel aan gewerkt is, want waar je in eerdere Metal Gear games nogal eens een heel vet probleem had als je was gezien kom je nu relatief goed weg met machinegeweren en dat soort schiettuig.

We werden ook nog eens met de neus op de feiten gedrukt wat betreft het verzamelen van extra materiaal, want niet alleen is het belangrijk om zoveel mogelijk ballonnetjes op te laten (en ja, als iets nuttigs binnen ligt moet je het eerst naar buiten slepen), maar als je zaken begint te verkwisten kost dat ook wat. Een andere speler had het gouden idee om zijn paard te roepen en in een vuurgevecht als meat shield te gebruiken, maar het verzorgen van het edele ros na de slachting kostte volgens de pop-up die in beeld kwam wel een hoop geld. Geld dat je uiteindelijk weer ergens anders moet terugverdienen, want het opbouwen van je basis is één van de belangrijkste zaken in de game.

Het is nog steeds niet duidelijk hoe dat nu allemaal gaat lopen; wat de ratio gaat zijn tussen basisje bouwen, verhaalmissies en het ophalen van mensen en materiaal. Helaas, maar dat doet niks af aan het feit dat de mechanieken waar de nieuwe Metal Gear Solid op is gebouwd heel strak in elkaar gedraaid zijn. Het is te hopen dat Kojima’s zwanenzang bij Konami ook een waardige afsluiter voor zijn carrière daar en voor Metal Gear zal zijn, maar afgaande op wat ik gespeeld en gezien heb zou dat met The Phantom Pain best wel eens helemaal goed kunnen komen.

Meer content

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies