Gaming09.08.2015

Gamescom 2015: Metal Gear Solid 5 speelt heerlijk


Hideo Kojima's laatste stealth-epos zal niet onopgemerkt voorbij gaan

Het duurt niet meer lang totdat we Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain kunnen spelen. 1 September is nog maar een paar korte weekjes weg en ik kan na mijn speelsessie op Gamescom ook niet veel langer meer wachten. Er werd niets spannends getoond — hetzelfde stukje als Konami al liet zien op de E3 — maar het is toch anders om een game onder handen te krijgen ten opzichte van een demo die door iemand anders wordt gespeeld. Voor wie de proloog Ground Zeroes nog recent gespeeld heeft is het meer van datzelfde, met dien verstande dat je in Ground Zeroes geen paard krijgt om op rond te galopperen én dat het Fulton-systeem er niet in zit. Vooral dat laatste is hi-la-risch.

Ik weet niet wat het is (misschien ben ik te groot fan van Hideo Kojima’s bizarre gevoel voor humor) maar er is weinig zo leuk dan tijdens het rondsluipen een loslopend schaap te verdoven, aan een ballon te hangen en die richting Home Base te sturen voor extra materiaal. Je kunt dat natuurlijk met alles doen, van vijandelijke soldaten tot en met jeeps en ander materiaal, maar helaas kregen de aanwezigen niet te zien hoe je dat allemaal gaat inzetten.

Wat we wel in onze twee pogingen om een vijandelijke hoge pief uit te schakelen merkten is dat The Phantom Pain het je moeilijker maakt om niet gezien te worden, juist doordat de relatief open wereld zo uitgestrekt is. We deden ons best om te sluipen, maar al snel waren we hot gespot en moest Big Boss dus in standje Rambo om te overleven. Je merkt dat daar veel aan gewerkt is, want waar je in eerdere Metal Gear games nogal eens een heel vet probleem had als je was gezien kom je nu relatief goed weg met machinegeweren en dat soort schiettuig.

We werden ook nog eens met de neus op de feiten gedrukt wat betreft het verzamelen van extra materiaal, want niet alleen is het belangrijk om zoveel mogelijk ballonnetjes op te laten (en ja, als iets nuttigs binnen ligt moet je het eerst naar buiten slepen), maar als je zaken begint te verkwisten kost dat ook wat. Een andere speler had het gouden idee om zijn paard te roepen en in een vuurgevecht als meat shield te gebruiken, maar het verzorgen van het edele ros na de slachting kostte volgens de pop-up die in beeld kwam wel een hoop geld. Geld dat je uiteindelijk weer ergens anders moet terugverdienen, want het opbouwen van je basis is één van de belangrijkste zaken in de game.

Het is nog steeds niet duidelijk hoe dat nu allemaal gaat lopen; wat de ratio gaat zijn tussen basisje bouwen, verhaalmissies en het ophalen van mensen en materiaal. Helaas, maar dat doet niks af aan het feit dat de mechanieken waar de nieuwe Metal Gear Solid op is gebouwd heel strak in elkaar gedraaid zijn. Het is te hopen dat Kojima’s zwanenzang bij Konami ook een waardige afsluiter voor zijn carrière daar en voor Metal Gear zal zijn, maar afgaande op wat ik gespeeld en gezien heb zou dat met The Phantom Pain best wel eens helemaal goed kunnen komen.

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.

Verder lezen over Gamescom

Gamescom 2022: het game-evenement in nieuws, trailers en foto’s

Gamescom 2022 is in volle gang. Het is te merken aan het gamenieuws, maar ook aan de gezelligheid in Keulen. Na twee jaar is het evenement weer terug. Ditkeer geen 373.000 bezoekers op Gamescom zoals in 2019, want mede d...

Gaming24.08.2022

Gamescom 2022: het game-evenement in nieuws, trailers en foto’s

​Dit kun je verwachten van Gamescom dit jaar

E3 is half digitaal geworden, maar die is toch helemaal in Los Angeles. Hoe zit het met Gamescom? De grote gamebeurs in Keulen wordt elk jaar weer door honderdduizenden gamers bezocht, waaronder een heleboel uit Nederlan...

Gaming18.05.2020

​Dit kun je verwachten van Gamescom dit jaar

De hoogtepunten van Gamescom 2019

Gamescom 2019 is nog in volle gang in Keulen, maar de aanwezige gamebedrijven hebben wel hun moment alvast gepakt om aankondigingen te doen. Bijvoorbeeld bij de openingsshow op maandagavond, of in een eigen presentatie,...

Gaming22.08.2019

De hoogtepunten van Gamescom 2019

Vijf redenen om toch naar Gamescom te gaan dit jaar

Diverse mensen vonden E3 flink tegenvallen en nu de nieuwe generatie consoles nog niet echt in zicht is, kun je je afvragen of je je wel in de gekte die Gamescom heet moet storten. Het is warm, het is druk en je moet vee...

Gaming18.07.2019

Vijf redenen om toch naar Gamescom te gaan dit jaar

Gamescom 2018: EA leunt op grote namen

EA was niet groot aanwezig op deze Gamescom, want ze hadden op de beursvloer alleen maar FIFA 19 en Battlefield V en achter gesloten deuren was het niet veel anders. Er was stiekem wel een mogelijkheid om Anthem te bekij...

Gaming30.08.2018

Gamescom 2018: EA leunt op grote namen

Battlefield V en FIFA 19
Gamescom 2018: Bandai Namco is van alle markten thuis

Bandai Namco is het bedrijf waar je moet zijn als je van Anime houdt. En fighting games. Dat is niet verkeerd bedoeld, trouwens: de kwaliteit van games als Naruto, Dragon Ball en One Piece blijft maar vooruit gaan en Ban...

Gaming30.08.2018

Gamescom 2018: Bandai Namco is van alle markten thuis

Fighters, anime en indies allemaal samen
Gamescom 2018: Nintendo houdt het gezellig

We waren uitgenodigd door Nintendo om op Gamescom naar de nieuwste games te komen kijken. Niet dat er spectaculaire aankondigingen waren, maar vooral om de nieuwe games zelf te kunnen spelen. Naast een bootlading indiega...

Gaming30.08.2018

Gamescom 2018: Nintendo houdt het gezellig

Pokémon Let's Go, Super Mario Party en indies van hier tot Kyoto
Gamescom 2018: Microsoft’s games spelen lekker weg

We kregen kort de mogelijkheid om bij Microsoft naar hun nieuwe games te gaan kijken. Dat gaf ons mooi de kans om het echte Gamescom-gevoel te krijgen door in de rij te moeten gaan staan voor sommige games, waarbij duide...

Gaming29.08.2018

Gamescom 2018: Microsoft’s games spelen lekker weg

Impressies van Devil May Cry 5, Forza Horizon 4, Metro Exodus en Ori en andere indiegames