Games verkopen beter dan cd’s

Vorig artikel Volgend artikel
1190882702DC_1pix-1pix

In 2006 al was de verkoop van Games in ons land de verkoop van muziek cd’s voorbij gestreefd. Ook de komende jaren zullen de videogames het snelst groeiende marktsegment blijven in de entertainment- en mediasector. Dat is gebleken uit een onderzoek van PricewaterhouseCoopers.

"Hoewel traditionele omzetstromen nog steeds het grootste deel van de bestedingen in de entertainment- en mediasector vormen, is digital distributie nu de belangrijkste aanjager van de groei binnen de Nederlandse entertainment- en mediasector", aldus John Middelweerd, voorzitter van de Nederlandse entertainment- en mediapraktijk van PwC.

"De internetpenetratie per huishouden is met een in 2006 gemeten percentage van 78.8% de hoogste in West Europa. Investeringen in infrastructuur door telefoon- en kabelexploitanten zullen in de toekomst hogere breedbandsnelheden mogelijk maken. Met name de gamesmarkt en de internetadvertentiemarkt profiteren hier de komende jaren sterk van. In Nederland wordt jaarlijks nu al meer uitgegeven aan de verkoop van videospellen dan aan de ooit zo populaire muziekschijf."

Maar John Middelweerd ziet op langere termijn wel een kentering. "In 2008 zal de groei van digitale distributie de afname van fysieke distributie compenseren. In 2011 zal het overgrote deel van de inkomsten van muziekopnames behaald worden via digitale distributie. Op termijn zullen daardoor de inkomsten uit muziekopnames weer licht gaan stijgen."

Jeroen de Hooge

Jeroen is werkzaam als Managing Director bij The Blog Idea Factory BV, uitgever van ondermeer Dutchcowboys, Travelvalley & Carrepublic. Behalve liefhebber...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies