Social Media14.11.2011

Timing op Facebook: het beste moment om een bericht te plaatsen


timing-op-facebook-het-beste-moment-om-e.jpg
timing-op-facebook-het-beste-moment-om-e.jpg

Als verantwoordelijke voor de Facebookpagina van askaloprobeer ik van alles uit om interactie en betrokkenheid te creëren met Facebookgebruikers. In mijn zoektocht naar de beste manier om Facebook in te zetten voor mijn website, stuitte ik op de vraag op welk moment van de dag ik het beste een bericht kan plaatsen. Op internet was hier genoeg over te vinden, maar helaas zijn niet alle bronnen eenduidig.

Zo verscheen er vorig jaar op Mashable al een artikel over een onderzoek waarbij meer dan anderhalf miljoen Facebookberichten en bijna 8 miljoen comments werden geanalyseerd. Volgens dit onderzoek zijn de meeste mensen actief op Facebook op werkdagen om 11.00, 15.00 en 20.00 uur. Een bericht ’s ochtends is echter bijna 40% effectiever met betrekking tot betrokkenheid, dan berichten die ’s middags worden gepubliceerd. Als we dit artikel moeten geloven, is het dus het beste om berichten te plaatsen om 11.00 uur ’s ochtends. Overigens komt zondag uit dit onderzoek naar voren als slechtste dag om een bericht te plaatsen.

Volgens Jay Ehret van the Marketing Blog, die overigens een niet heel betrouwbaar onderzoek in zijn artikel beschrijft, is 20.00 uur ‘s avonds gemiddeld genomen de beste tijd om een bericht te plaatsen en worden berichten die je om 11.00 uur op een zaterdagochtend plaatst het meest bekeken. Uit het onderzoek van marketingblog KISSmetric komt naar voren dat men juist het beste op het midden van de dag, om 12.00 uur, een bericht moet posten. Overigens is KISSmetric het wel met Jay Ehret eens dat berichten het beste worden gedeeld op een zaterdag.

Volgens een onderzoek van Buddy Media hebben bedrijven die berichten plaatsen buiten kantooruren 20% meer engagement op Facebook. Bovendien beweren zij dat de betrokkenheid bij berichten op donderdagen en vrijdagen 18% hoger is dan de rest van de week.

Tot slot vergelijkt social media marketing blog Argyle de betrokkenheid bij B2B Facebookpagina’s en B2C pagina’s. Volgens dit onderzoek zijn consumenten actiever op Facebook gedurende het weekend en kan men voor engagement het beste op zondag en gedurende de nacht posten. Bedrijven zijn, logisch ook, actiever op werkdagen en tijdens kantooruren.

Dat Argyle onderscheid maakt tussen verschillende doelgroepen lijkt heel logisch. Tegelijkertijd is dat wat er mist aan de andere onderzoeken die hier genoemd zijn. Een algemene analyse van wanneer gebruikers het meest actief zijn op Facebook lijkt misschien handig en bruikbaar, maar aan de andere kant is het ook weer veel te algemeen. Net als bij alle andere marketingactiviteiten moeten ook je activiteiten op Facebook worden aangepast aan je doelgroep. Alle genoemde onderzoeken geven dus wel een indicatie van de beste tijd om op Facebook te posten, maar het beste moment voor een bericht op je eigen Facebookpagina – richting je eigen doelgroep -, zul je toch zelf moeten ontdekken.

En dus heb ik voor mezelf de komende weken een plan opgesteld om op verschillende momenten op de dag berichten te plaatsen op de Facebookpagina van vraag- en antwoordenwebsite askalo. De uitkomst van mijn eigen onderzoek zal echter ook niet waterdicht zijn, er zijn immers genoeg andere factoren die het succes van een Facebookbericht bepalen. Zo kan het succes van een bericht ook afhankelijk zijn van de lengte, het onderwerp, de afbeelding die erbij geplaatst is en bijvoorbeeld of er andere pagina’s of personen in het bericht genoemd zijn. Het gaat dus eigenlijk om een samenspel van verschillende factoren. De perfecte formule voor mijn doelgroep heb ik in ieder geval nog niet gevonden. Ik vraag me af of er voor het plaatsen van berichten op Facebook überhaupt wel een bepaalde succesformule bestaat. Misschien dat iemand zijn of haar goede ervaringen met ons op DutchCowboys wil delen?

facebook_timing

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over Facebook

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

De wereld van social media verandert steeds meer. Enerzijds omdat Meta nu eenmaal de meeste succesvolle social media-platforms in handen heeft, anderzijds omdat de EU ook zijn zegje doet. En dat zegje komt met veel regel...

Social Media22.02.2024

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

Facebook kampt met een technisch probleem waardoor het ineens een heel vervelend voortbrengt wanneer je door je tijdlijn scrollt. Het is ontzettend vreemd en je vraagt je in eerste instantie misschien wel af of het aan j...

Social Media14.02.2024

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

Meta gaat op zijn platforms Facebook, Instagram en Threads een label geven aan content die is gemaakt met behulp van kunstmatige intelligentie. Dit moet voor meer transparantie zorgen, en hopelijk minder social media-los...

Online07.02.2024

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

Er is een klein mirakel gebeurd. Meta-CEO Mark Zuckerberg heeft zijn excuses aangeboden voor de geestelijke problemen die social media kunnen veroorzaken bij vooral jongeren. Sowieso is het vrij uniek dat hij überhaupt...

Social Media02.02.2024

​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

​Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?

Het kopieert van anderen en het komt zelf met weinig nieuws: het wordt regelmatig gezegd over Facebook, het social medium dat geleid wordt door Mark Zuckerberg. Is dat helemaal terecht, is Facebook inderdaad niet vernieu...

Social Media29.01.2024

​Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?

Feestboek, maar dan echt
Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

In de drukte van het TikTokken, het delen van Stories en het uitdelen van likes, eisen de uren die we op sociale media doorbrengen hun tol. Een verlaagd zelfbeeld, voortdurende druk om het 'perfecte leven' te leiden en m...

Social Media12.01.2024

Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

​Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet

Bumble is het vrouwvriendelijke antwoord op Tinder, maar het bleek niet zo vriendelijk op Instagram te staan. Tinder ook niet trouwens. Moederbedrijf Match heeft daarom besloten om zich geheel terug te trekken van Instag...

Social Media28.11.2023

​Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet

​WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt

WhatsApp is tegen een beschamend probleem aangelopen: als je de WhatsApp-sticker-AI gebruikt om nieuwe stickers te laten genereren, dan voegt het als je op Palestijnse kinderen zoekt geweren toe aan de figuurtjes van kin...

Social Media06.11.2023

​WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt