Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.
Het maken van je eigen profielpagina op Facebook is in een paar handelingen gedaan. Deze pagina’s zijn echter niet bedoeld voor bedrijven of merken. Toch zijn er heel wat bedrijven die in de tijd dat het maken van een Page of Fanpage nog niet mogelijk was een reguliere profielpagina hebben gemaakt. Inmiddels lijkt Facebook te zijn begonnen met het aanhalen van de door hen opgestelde regels. Wie als bedrijf nog steeds beschikt over een dergelijke pagina moet zorgen dat hij zo snel mogelijk een Page of een Fanpage aanmaakt anders kan je zo maar overkomen wat ook het Rotterdamse Uitburo is overkomen.
Het Uitburo heeft sinds augustus 2009 een Facebook profiel. Bij het aanmaken van dit profiel in 2009 was het nog niet mogelijk om een bedrijfspagina aan te maken, dus is gekozen voor een standaard profiel.
De profielpagina werd goed ontvangen en het Uitburo ontving veel vriendschapsverzoeken. Op 10 januari 2011 telde de pagina inmiddels 3015 vrienden. Toen het mogelijk werd voor bedrijven om een eigen Page of Fanpage te maken werd gekeken of de profielpagina kon worden omgezet kon worden naar zo’n Fanpage. Dat laatste is echter niet mogelijk.
Om het grote aantal vrienden welke er inmiddels waren niet kwijt te raken, is de profielpagina gelaten zoals het was. Op 17 januari 2011 was het echter over en was de gehele pagina verdwenen. Het Uitburo kon niet meer inloggen omdat eveneens het gehele profiel verwijderd was. Facebook gaf hierover de volgende verklaring: Gebruikers van Facebook willen alleen vrienden zijn met ‘echte’ mensen en niet met bedrijven of merken. Wij hebben vooraf geen waarschuwing of bericht gekregen dat dit ging gebeuren zeggen de medewerkers van het Uitburo.
De regels die Facebook heeft opgesteld zijn meer dan waarschijnlijk niet bij iedereen bekend en kunnen zoals hierboven beschreven staat voor behoorlijke problemen zorgen. Het is raadzaam voor bedrijven die meer willen met Facebook zich wat verder te verdiepen in de regels. Meer info over Facebook Terms vindt je op Facebook Statement of Rights and Responsibilities.
Verder lezen over Facebook
Social Media22.02.2024
Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads
Social Media14.02.2024
Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit
Online07.02.2024
Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label
Social Media02.02.2024
Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media
Social Media29.01.2024
Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?
Feestboek, maar dan echtSocial Media12.01.2024
Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik
Social Media28.11.2023
Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet
Social Media06.11.2023