Events12.01.2018

Waarom de Vakantiebeurs al bijna 50 jaar zo’n succes is


Deze week vindt in de Jaarbeurs in Utrecht weer de Vakantiebeurs plaats. Het is de 48e editie van dit event, ook al zijn de naam en de uitvoering door de jaren heen wel veranderd. In december 1970 vond de eerste editie plaats met de naam ‘Ideeënmarkt voor Toerisme en recreatie ’ Vakantie 71’. Met een netto oppervlakte van 1.771 vierkante meter, 79 exposanten uit binnen- en buitenland en 18.722 bezoekers was het een meer dan geslaagd event. Inmiddels komen er meer dan 100.000 mensen op het event af, is de beurs verdeeld over acht hallen en zijn er honderden standhouders.

Hoewel vakanties prima online te boeken zijn, blijken Nederlandse vakantiegangers toch massaal naar een event te komen om offline een vakantie te boeken. Bezoekers van vorig jaar werd gevraagd wat voor hen de belangrijkste reden was om in 2017 naar de Vakantiebeurs te komen. Dit waren de meest gegeven antwoorden.

  • Informatie inwinnen over een nog te boeken vakantie (64 procent)
  • Ontdekken van nieuwe vakantiebestemmingen (54 procent)
  • Een dagje uit (40 procent)
  • Informatie inwinnen over een reeds geboekte vakantie (23 procent)

Opvallend genoeg ziet 40 procent van de bezoekers de beurs ook als een dagje uit. Zeker wanneer je weet dat de focus van iedere standhouder op de beurs is de bezoeker aan zich te binden en je iets te willen verkopen. Massaal worden er kaartjes gekocht om zich gewillig te laten verleiden. En met succes, want de meeste standhouders zijn dit jaar zeer tevreden over het verloop van de beurs. Voor touroperators is dit nog steeds dé plek om potentiële vakantiegangers een reis te laten boeken – of om ze in ieder geval een offerte te mogen sturen.

Natuurlijk wil de organisatie van de Vakantiebeurs er alles aan doen om de bezoeker te inspireren; er worden inspirerende lezingen gegeven, er is muziek, er kan gedanst worden en de meeste standhouders willen je het gevoel van hun bestemming of manier van vakantie vieren laten voelen, door je te laten ziplinen, fietsen of smaken van over de hele wereld te laten proeven. De online wereld lijkt hier heel ver weg. Maar dat is juist wat de bezoekers hier willen.