Links, Google Penalties en Penguin in 2015

Links, Google Penalties en Penguin in 2015

Vorig artikel Volgend artikel

Op 19 februari staat de tweede editie van Friends of Search op het programma. Met diverse sprekers uit binnen- en buitenland isFriends of Search hét nationale congres waar de laatste ontwikkelingen op SEO- en SEA-gebied aan bod komen. Je hoeft als (online) marketeer niet meer uit te wijken naar het buitenland als het om SEO- en SEA-congressen gaat.

Christoph C. Cemper, oprichter van LinkresearchTools en Link Detox, is bereid zijn visie op het voorkomen en herstellen van Google Penalties te delen met marketeers. Hij wil duidelijk maken wat je kunt verwachten van Google Penalty en hoe je deze tool kunt gebruiken in je organisatie. In dit interview deelt hij ook zijn visie over de rol van linkbuilding in 2015.

Kan je jezelf kort introduceren aan mensen die je nog niet kennen?

Mijn naam is Christoph C. Cemper, ik ben de oprichter van LinkResearchTools en Link Detox. Ik ben sinds 2003 actief als SEO'er en linkbuilder. Omdat ik uit eigen ervaring merkte dat linkbuilding en SEO zeer tijdrovende processen zijn, ben ik gestart met het ontwikkelen van tools die mij en anderen konden helpen. Het overtreft al mijn dromen dat tien jaar later de grootste internationale merken gebruik maken van deze software.

Wat heeft jou doen bewegen om SEO tools te gaan ontwikkelen?

Toen ik begon had ik één doel voor ogen: software ontwikkelen die mij en anderen zou helpen een goed linkprofiel op te bouwen. Voordat Google Penguin voor het eerst werd uitgerold in 2012, was linkbuilding vooral gericht op het verkrijgen van grote aantallen links. Linkbuilders creëerden linkprofielen met duizenden links. Weinig werd gekeken naar relevantie, autoriteit en kwaliteit van de links. Ik had al vrij vroeg het idee dat Google links op waarde zou gaan beoordelen en deze manier van linkbuilden op een dag voorbij zou zijn. Mijn voorgevoel zei dat het een kwestie van tijd zou zijn tot Google hier penalties voor zou gaan uitdelen.

Bovenstaande is de reden geweest dat ik in 2012 Link Detox heb ontwikkeld. Linkbuilders die 'foute' links bezitten, krijgen op enig moment last van penalties. Zij hebben twee opties: de website opheffen of het linkprofiel opschonen. De ervaring leert dat het handmatig opzoeken van 'slechte' links en het opschonen van het linkprofiel tijdrovende klussen zijn. Tools die hierbij helpen zijn een must.

Wat is de relevantie voor iemand die geen penalty heeft?

Goede vraag waarop het antwoord eenvoudig is. Als je nog geen penalty hebt gehad, wil het niet zeggen dat je er immuun voor bent. Google voert dagelijks updates door aan het algoritme. Deze veranderingen kunnen ieder domein raken. Als één van deze updates betrekking heeft op jouw website kan je van de ene op andere dag posities in de zoekresultaten verliezen. Dit betekent dat je veel verkeer kunt kwijtraken. Als je eenmaal getroffen bent moet je snel schakelen.

Tijdens mijn presentatie op Friends of Search zal ik toelichten wat je kunt doen om in een dergelijke situatie je posities zo snel mogelijk weer terug te krijgen. Zie het als een draaiboek voor calamiteiten. Veel bedrijven hebben een draaiboek paraat om direct te kunnen reageren als er calamiteiten plaatsvinden. Op deze manier zou je naar mijn mening ook moeten kunnen reageren Google penalties.

Kan je een aantal voorbeelden geven om te voorkomen dat je een Google Penalty krijgt? Door bijvoorbeeld negatieve SEO of slecht linkbeleid?

Zoals ik eerder benoemde was het aanvragen van zoveel mogelijk links naar een website vroeger een veelgebruikte SEO tactiek. Dit betekent dat de kans bestaat dat een bureau dat je hebt ingehuurd of een SEO specialist die voor je heeft gewerkt 'foute' links heeft verkregen.

Als dit het geval is bestaat er dus een kans dat er ook voor jou een penalty in de lucht hangt. Tenzij je weet hoe jouw linkprofiel eruit ziet en of er eventueel 'foute' links naar jouw website verwijzen. Daarom is het belangrijk om je linkprofiel te analyseren en waar nodig op te schonen voordat het Google algoritme je straft.

Een belangrijke factor is dat Google je enkel bij een handmatige penalty laat weten dat je er een hebt. Bij de dagelijkse algoritmische updates word je niet op de hoogte gebracht van penalties.

Zelfs als je er zeker van bent dat je geen 'slechte' links hebt verkregen, wil dat niet zeggen dat een ander dit niet voor jouw website heeft gedaan. Je kunt ook slachtoffer worden van 'negatieve SEO'. Dit betekent dat bijvoorbeeld een concurrent, of een ieder ander op internet, 'slechte' links naar jouw site heeft ingekocht om jouw linkprofiel negatief te beïnvloeden.

Het is dus van belang inkomende links te analyseren en te monitoren.

Heb je enkele tips die SEO's op regelmatige basis zouden moeten opvolgen?

Vaak zie je dat webmasters pas starten met linkbuilding en linkmonitoring zodra ze een penalty hebben gehad. Mijn aanbeveling is om op wekelijkste basis te kijken wat je kunt doen op het gebied van het bouwen en monitoren van links. Hiermee voorkom je dat je voor verassingen komt te staan die je veel verkeer en omzet kunnen kosten.

Wat is volgens jou het recept voor een goede linkbuilding campagne?

Je doet er verstandig aan om te kijken hoe de linkprofielen van jouw concurrenten eruit zien: waar plaatsen zij artikelen, met wie ruilen zij links, waar betalen zij voor links etc. Zichtbaar is dat deze elementen voor iedere niche verschillen. Ook in dezelfde niches zien we in verschillende landen uiteenlopende linkprofielen. Het is lastig om hier een goed recept voor te geven. Mijn advies is: kijk eerst naar wat de concurrentie doet en ga daarna bedenken hoe jij dit beter kunt doen. Zorg ervoor dat je jouw links op een natuurlijke ogende wijze verkrijgt zodat Google deze niet als ingekocht of gekunsteld zal beoordelen. Tip: creëer een campagne die deelbaar is door jouw doelgroep.

Social links, worden deze belangrijker in 2015?

Ja, wij geloven van wel. Als een pagina voor gebruikers belangrijk is en wordt gedeeld en geliked, kan Google er logischerwijs van uitgaan dat de pagina content van hoge kwaliteit biedt. Google wil gebruikers relevante en bruikbare content tonen. Dus is het aannemelijk dat Google de ranking voor populaire pagina's verhoogt. Tip: dit zijn bijvoorbeeld pagina's waar je graag een link van wilt ontvangen.

Google Penguin 2015, waar zal de focus liggen denk jij?

Google zal waarschijnlijk de focus houden op het opsporen van slechte linkbuildpraktijken en spammy links. Wat je nu ziet is dat Google Penguin regelmatig updates doorvoert om slechte linkbuildpraktijken de kop in te drukken. Dit biedt ook kansen, omdat je hierdoor sneller kunt 'herstellen' van eventueel verkregen 'slechte' links. Mocht je nog steeds ouderwetse linkbuildingtechnieken gebruiken waarvan jij kunt inschatten dat deze niet natuurlijk zijn, dan is dit het moment om hiermee te stoppen. De kans dat Google deze links oppikt en bestempelt als 'slecht' wordt steeds groter.

Verder verwacht ik dat Google Penguin 4.0 updates zal bevatten die grotere hoeveelheden links zullen beïnvloeden. Tot nu toe waren het vaak updates die alleen invloed hadden op bepaalde niches.

Zie jij een toenemende trend in negatieve SEO?

Ja, sinds de uitrol van Google Penguin in 2012 zien wij zeker een toename. Op internet zijn talloze voorbeelden te vinden van "bad link practices" en technisch is het mogelijk om links aan te vragen naar sites die niet van jou zijn. SEO is een belangrijke verkeersbron en in competitieve branches kan negatieve SEO wel eens voorkomen, dit zien wij eerlijk gezegd steeds meer.

Dus het risico wordt steeds groter?

Ja, als je slachtoffer wordt van negatieve SEO en dus ook een penalty krijgt zal je zichtbaarheid in Google afnemen omdat je posities lager worden. Als jouw site daalt, stijgt die van jouw concurrenten. Hoe belangrijker SEO in een bepaalde branche is hoe reëler de kans dat negatieve SEO kan voorkomen.

Negatieve SEO komt niet enkel doordat iemand met opzet jouw linkprofiel negatief beïnvloedt, maar kan ook voorkomen door slecht linkmanagement. Als je ooit een externe partij hebt ingehuurd om SEO te verbeteren en nooit hebt gemonitord welke links zij voor jou hebben aangevraagd loop je ook risico. Simpelweg omdat destijds niet iedere partij wist dat de links die zij binnenhaalden niet volgens de huidige Google richtlijnen zijn.

Je doet er gewoon heel verstandig aan je huidige linkprofiel te analyseren en linkmanagement hoger op de agenda te zetten.

Hoe kan goed linkmanagement je hiertegen beschermen?

In principe kan je jezelf niet beschermen tegen negatieve SEO maar door je inkomende links te monitoren kun je wel op de juiste manier schakelen wanneer voordat Google de foutieve links heeft waargenomen. Voorkomen is ook in Google Penaltyland beter dan genezen.

Meer content

Joris Has

Joris is sinds 2006 actief in online marketing, nu Senior Search E-content bij ANWB.nl. Bij ANWB.nl is hij verantwoordelijk voor de organische traffic,...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies