​Emerce eDay leert ons over Storytelling

​Emerce eDay leert ons over Storytelling

Vorig artikel Volgend artikel

In dit artikel een korte terugblik op een volle Emerce eDay in Amsterdam. Met drie verhalen van mensen die ieder op een geheel eigen, originele en creatieve manier het concept storytelling benaderen.

Eén van mijn favorieten was de presentatie van Shane Meeker (Proctor & Gamble) met de titel “Storytelling for Brands, Business and for You”. Shane startte zijn presentatie met een persoonlijk verhaal over een trip naar Disney World. Hij en zijn familie waren nog maar net aangekomen op het attractiepark, toen zijn kleine nichtje tijdens het uitknijpen van een zakje ketchup plots de inhoud over haar heen kreeg. Vlak daarna kwam een concierge naar haar toe en overhandigde haar een pasje. Een pasje waarmee ze elke jurk die ze maar wilde uit mocht zoeken, en dus niet op de foto hoefde in vieze kleding.

‘’Disney snapt de impact van een goed verhaal’’, vertelt Shane. ‘’Wat ons is bijgebleven van de trip naar Disney zijn niet de vette rollercoaster en de spannende attracties, maar het verhaal van de concierge. De kracht van dit verhaal is dat het zich van mond tot mond verspreidt.’’

Maar hoe kun je als bedrijf zo'n pakkend verhaal brengen? Als voorbeeld gaf Shane de illustratie van de held, het obstakel en de schatkist. "Het zijn de basisonderdelen van een goed verhaal. Hoe extremer het obstakel, hoe groter de schatkist." Hij raadt bedrijven aan om zich in dit verhaal op te stellen als het vierde onderdeel: de mentor. De partij die helpt, adviseert en altijd net voor het obstakel om de hoek komt kijken. Zoals Professor Dumbledore in Harry Potter en Gandalf in The Lord of the Rings.

Virtual Reality Storytelling

Geert-Jan Strengholt (conceptdeveloper bij de VPRO) vertelde over de verschillende vormen van Virtual Reality en hoe je iemand echt kunt betrekken. In de ideale situatie maakt de kijker onderdeel uit, kan de interactie aangaan en zelfs de uitkomst van verhalen beïnvloeden.

Inmiddels is er de Oculus Rift, de Samsung Gear VR, Google cardboard, Microsoft hololens, Playstation VR, om slechts een aantal voorbeelden te noemen. Maar ook al zien we de technologie hard gaan, de goede content blijft vooralsnog achter. Wat nu bestaat is heel vrijblijvend waardoor de gebruiker vaak een directe betrokkenheid mist.

Om het beste uit Virtual Reality te halen heeft Geert-Jan daarom het concept de ‘’Peepshow’’ voor de VPRO bedacht. Vervolgens is deze installatie op het festival terrein van Lowlands geplaatst om mensen kennis te laten maken met de wereld van Virtual Reality. Om een goede indruk te krijgen over wat deze installatie precies doet, heeft de VPRO een mooi filmpje geplaatst op de website.

Rise of the Drones

Ben Kreimer (Buzzfeed) is een bekende journalist die met behulp van drones op een unieke manier verhalen vertelt. Kreimer maakt hierbij gebruik van een drone die hij zelf heeft gemodificeerd om 360 video op te nemen. Tevens maakt hij modellen met het gebruik van een drone. Een mooi voorbeeld hiervan is een 3D kaart van archeologisch gebied "Antiochia ad Cragum Roman Mosaic” in Turkije:

Met behulp van deze 3D modellen probeert Ben zijn lezers een nog dieper gevoel van betrokkenheid te geven. Zo heeft hij een 3D model gemaakt van de vuilnisbelt in Nairobi. Wat de kijker inzicht geeft in het vervuilingsprobleem en de gevolgen hiervan. Maar ook is door dit model duidelijk geworden dat er vuilnis (waarvan veel chemisch) in de Nairobi rivier terecht komt en dit een groot gevaar vormt voor de gebieden er omheen:

Het was leuk en verrassend om te zien hoe Shane, Geert-Jan en Ben storytelling ieder op een eigen originele en creatieve manier benaderden. Voor mij was Emerce eDay 2015 dan ook een inspirerende dag met interessante talks!

Deze blogpost is geschreven door Julius Simon, Webdesigner TamTam

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies