​Dreamforce 2014: Technologie meets Inspiration

​Dreamforce 2014: Technologie meets Inspiration

Vorig artikel Volgend artikel

Het is de beste Dreamforce ooit. Ja, natuurlijk zegt Marc Benioff dat op de vierde en laatste dag van dit megalomane IT event. Samen met de triomftocht van de Giants en Fleetweek zorgden de 140.000 bezoekers van Dreamforce voor de drukste week van het jaar in San Francisco. Een kamer in het dichtbij Dreamforce gelegen Marriot kostte hierdoor 600 dollar en enkele Nederlandse journalisten moesten uitwijken naar Airbnb huizen in het dertig kilometer verderop gelegen LaFayette. Dreamforce, een week die in 2014 bol stond van de passie voor goed doen, goede doelen, innerlijke motivatie en vooral veel dromen die door succesvolle sprekers als Tony Prophet van Mircrosoft en Will.I.AM - van zichzelf - waar gemaakt zijn. Toch blijft er genoeg om van te dromen. Dat wordt op de Re imagine everything sessie van vandaag duidelijk.

al-gore-dreamforce

Al Gore haalt ons op zijn gebruikelijke in your face manier terug naar de harde werkelijkheid. We worden geconfronteerd met de enorme problemen die veroorzaakt worden door de klimaatverandering die we veroorzaken door onze verslaving aan fossiele brandstoffen. Zo knallen we elke dag wereldwijd zo veel als 400.000 Hiroshima bommen de atmosfeer in. Het blijft ijzig stil terwijl Gore de ene na de andere catastrophe opnoemt. Maar er is hoop. De voormalige vice-president van Amerika roept iedereen op om terug te vechten tegen de instanties en mensen die de duurzame revolutie tegenhouden. En geeft hiermee het podium aan revolutionair bij uitstek: Neil Young.

neil young

Neil Young heeft een missie: gevoel, kippenvel en diepte emotie moeten weer terug komen in onze beleving van muziek. Volgens hem zijn oren de weg naar onze ziel. Hiermee sluit hij perfect aan op de rode draad van Dreamforce dit jaar: dromen, gevoel, inspiratie en ‘giving back’. Technologie zou ons leven moeten verbeteren en muziek is net als veel andere media een achtergrond geluid geworden. We registreren het nog wel maar het komt niet meer ons hart binnen. Daar gaat Neil Young met Pono (Hawaiiaans voor de enige, de essentie) een einde aan maken. Hij heeft van duizenden nummers de originele studio opname verzameld en die kun je op www.ponomusic.com kopen. Hij zegt dat hij verder gaat waar Steve Jobs met Itunes de muziekindustrie veranderde en dat zijn project nog in de kinderschoenen staat. Maar als Eddy Vedder van Pearl Jam zegt Pono zijn ‘new drug of choice is’ geloven we Neil Young en gaan we muziek weer beleven zoals het bedoeld is: met onze ziel.

Clinton

Is Dreamforce een larger than life IT/marketing/sales event of een oproep om de wereld te veranderen, begin bij jezelf? Hillary Clinton drukt het publiek op het hart dat het belangrijk is om elkaar in real life te blijven ontmoeten. Vorig jaar heeft ze meer dan een miljoen kilometer per vliegtuig afgelegd en heeft daarmee haar carbon footprint meer dan een beetje overstegen. Ze had veel van haar ontmoetingen via Skype kunnen doen maar koos voor fysiek contact. Ze zegt: ‘Technology has created a higher premium on face to face meetings’. En ze heeft gelijk. Daarom komen zo veel mensen naar Dreamforce. Ze schudden elkaar de hand en drinken bier bij het concert van Bruno Mars. Daar kan geen algoritme tegenop en dat weet Marc Benioff als geen ander.

Peter Keijzer

Peter Keijzer is marketeer en ondernemer. Bij L&DJ PR, een pr- en contentmarketingbureau voor bedrijven met een sterke focus op technologie, innovatie...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies