De Toekomst van HDTV

Vorig artikel Volgend artikel
De Toekomst van HDTV

Gister organiseerde iMMovator de tweede editie van de Nederlandse HD dagen in Beeld en Geluid op het Mediapark in Hilversum. Er werd teruggeblikt op de ontwikkelingen sinds de vorige editie van de HD dagen, maar er werd vooral vooruitgeblikt op de verwachtingen voor 2010 op het gebied van HDTV in Nederland. De hele dag was het event live te volgen via een livestream en natuurlijk was DutchCowboys en Dutchcowgirls, als media partners, daarbij.

Het ochtendprogramma was vooral gericht op de stand van zaken internationaal gezien. Hierbij kwamen Tom Morrod van Screen digits en Andy Quested van BBC aan het woord over hoe HDTV gestimuleerd zou moeten worden.

Bij het middaggedeelte ging het vooral over de stand van zaken op het gebied van HDTV in Nederland. Wat op mij nog de meeste indruk maakte, waren de cijfers van GfK Retail & Technology, gepresenteerd door Barbara Schouten. Zij liet in rap tempo veel getallen zien over de ontwikkelingen op het gebied van verkoop in de retail. Hieruit bleek eigenlijk dat de dekkingsgraad van HDTV's al erg groot is. Volgens de verkoopcijfers zijn er in Nederland al 1,8 miljoen platte televisies die HD geschikt zijn en groeit dit aantal elk jaar met 6%. Voor 2010 wordt ondanks de recessie toch een sterke groei verwacht vanwege het WK voetbal en de Olympische Winterspelen.

Ook bleek uit de cijfers dat TV's steeds groter worden. In de slaapkamer en keuken gaat het steeds meer richting 24 inch. In de woonkamer is al meer dan 35% van de TV's groter dan 32 inch. Meer dan 71% van de TV's in Nederland is al HD geschikt en 30% hiervan is Full HD. De consument lijkt klaar te zijn voor HD, nu de programmamakers en de kabelexploitanten nog.

Een andere interessante ontwikkeling is de ingebouwde HD-tuner om HDTV te kunnen ontvangen. Uit cijfers blijkt dat 60% van de huishoudens al digitale TV heeft. Het wachten is nog op de rest. De meeste TV's hebben al een ingebouwde HD-tuner en met de ontwikkeling van CI+ wordt dit nog verder uitgebreid. Hierbij is vooral het voordeel van één afstandsbediening de grootste drive van consumenten. Lees meer op StyleCowboys

Harold Kuepers

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies